Tiskové zprávy
Svaz cestujících ve veřejné dopravě: Pojedou Češi rychlovlakem z Prahy do Brna dříve, než doletí Američané na Mars?
Minulý týden se v Praze konala konference o vysokorychlostní železnici v ČR a ve světě.
Při té příležitosti Ministerstvo dopravy uvedlo, že počítá se zahájením výstavby
vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem v časovém horizontu až kolem roku 2030.
I když se všichni odborníci shodují, že Česká republika v oblasti vysokorychlostní železniční
dopravy zaspala, vypadá to, že Ministerstvo dopravy chce spát dál. „Tímto nezodpovědným
přístupem se nejenom dále a dále vzdalujeme vyspělé Evropě, ale především si doma
zaděláváme na pořádný dopravní problém,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících
ve veřejné dopravě. A k tomu dodává: „Výstavbu vysokorychlostních tratí je potřeba schválit
ještě letos, jinak hrozí, že se nám vyhnou nejen hlavní transevropské koridory, ale přijdeme
i o příležitost čerpat evropské peníze, o kterých se právě na léta 2014 – 2020 nyní jedná.“
Vysokorychlostní trať je řešením problému přetížené dálnice D1
Naše nejvyužívanější dálnice D1 ze 70. let minulého století bude po padesáti letech mezi
Prahou a Brnem potřebovat generální rekonstrukci. Rozsáhle a časově náročné opravy mostů
realizované za provozu způsobí v dopravních špičkách obrovské kolony a zdržení.
Proto je potřeba se na tento nastávající problém připravit a urychleně spustit výstavbu zcela
nové vysokorychlostní trati (VRT) Praha - Brno, již rovnou na rychlost alespoň 350 km/h.
Tu je potřeba uvést do provozu kolem roku 2020, než začne celková rekonstrukce dálnice D1.
Zahraniční zkušenosti ukazují, že je nejvyšší čas změnit dopravní politiku
Sopečný popel z islandské sopky tento týden znovu omezil letecký provoz ve značné
části Evropy. Ukazuje se, že letecká doprava, ač poskytuje rychlé spojení, je na rozdíl
od železnice, více závislá na počasí a dalších přírodních vlivech.
V USA připravuji výstavbu VRT, protože vědí, že se jedná o nejlepší investici a účinné
protikrizové opatření. Každá miliarda dolarů investovaná do vysokorychlostních tratí vytvoří
24 000 nových pracovních míst a lze předpokládat, že v Česku by toto číslo bylo podobné.
Francie již loni oznámila, že končí s výstavbou dálnic a investice do dopravní infrastruktury
bude směrovat především do výstavby dalších vysokorychlostních tratí.
Španělsko téměř každoročně uvádí do provozu nové několikasetkilometrové úseky VRT a
celkem má v plánu do roku 2020 postavit 10 000 kilometrů nových tratí. Přitom v České
republice postačí vybudovat jen cca 800 kilometrů nových vysokorychlostních tratí.
Nastal čas ukončit realizaci snu Husákových dětí v podobě dálniční sítě nikdy
neodůvodněného rozsahu 2 000 kilometrů. Je potřeba postavit novodobé komunikace
21. století, které bezesporu VRT jsou. „Má-li mít Česká republika skutečně moderní
dopravní systém, musí urychleně změnit dopravní priority a před výstavbou plánovaných
dálnic upřednostnit nové vysokorychlostní tratě, která zajistí rychlé, pohodlné a bezpečné
propojení krajských měst a zároveň spojení České republiky s významnými centry
v sousedních státech v časech srovnatelných s leteckou dopravou“, uzavírá Miroslav Vyka.
Kontakt: Miroslav Vyka, prezident tel.:
Při té příležitosti Ministerstvo dopravy uvedlo, že počítá se zahájením výstavby
vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem v časovém horizontu až kolem roku 2030.
I když se všichni odborníci shodují, že Česká republika v oblasti vysokorychlostní železniční
dopravy zaspala, vypadá to, že Ministerstvo dopravy chce spát dál. „Tímto nezodpovědným
přístupem se nejenom dále a dále vzdalujeme vyspělé Evropě, ale především si doma
zaděláváme na pořádný dopravní problém,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících
ve veřejné dopravě. A k tomu dodává: „Výstavbu vysokorychlostních tratí je potřeba schválit
ještě letos, jinak hrozí, že se nám vyhnou nejen hlavní transevropské koridory, ale přijdeme
i o příležitost čerpat evropské peníze, o kterých se právě na léta 2014 – 2020 nyní jedná.“
Vysokorychlostní trať je řešením problému přetížené dálnice D1
Naše nejvyužívanější dálnice D1 ze 70. let minulého století bude po padesáti letech mezi
Prahou a Brnem potřebovat generální rekonstrukci. Rozsáhle a časově náročné opravy mostů
realizované za provozu způsobí v dopravních špičkách obrovské kolony a zdržení.
Proto je potřeba se na tento nastávající problém připravit a urychleně spustit výstavbu zcela
nové vysokorychlostní trati (VRT) Praha - Brno, již rovnou na rychlost alespoň 350 km/h.
Tu je potřeba uvést do provozu kolem roku 2020, než začne celková rekonstrukce dálnice D1.
Zahraniční zkušenosti ukazují, že je nejvyšší čas změnit dopravní politiku
Sopečný popel z islandské sopky tento týden znovu omezil letecký provoz ve značné
části Evropy. Ukazuje se, že letecká doprava, ač poskytuje rychlé spojení, je na rozdíl
od železnice, více závislá na počasí a dalších přírodních vlivech.
V USA připravuji výstavbu VRT, protože vědí, že se jedná o nejlepší investici a účinné
protikrizové opatření. Každá miliarda dolarů investovaná do vysokorychlostních tratí vytvoří
24 000 nových pracovních míst a lze předpokládat, že v Česku by toto číslo bylo podobné.
Francie již loni oznámila, že končí s výstavbou dálnic a investice do dopravní infrastruktury
bude směrovat především do výstavby dalších vysokorychlostních tratí.
Španělsko téměř každoročně uvádí do provozu nové několikasetkilometrové úseky VRT a
celkem má v plánu do roku 2020 postavit 10 000 kilometrů nových tratí. Přitom v České
republice postačí vybudovat jen cca 800 kilometrů nových vysokorychlostních tratí.
Nastal čas ukončit realizaci snu Husákových dětí v podobě dálniční sítě nikdy
neodůvodněného rozsahu 2 000 kilometrů. Je potřeba postavit novodobé komunikace
21. století, které bezesporu VRT jsou. „Má-li mít Česká republika skutečně moderní
dopravní systém, musí urychleně změnit dopravní priority a před výstavbou plánovaných
dálnic upřednostnit nové vysokorychlostní tratě, která zajistí rychlé, pohodlné a bezpečné
propojení krajských měst a zároveň spojení České republiky s významnými centry
v sousedních státech v časech srovnatelných s leteckou dopravou“, uzavírá Miroslav Vyka.
Kontakt: Miroslav Vyka, prezident tel.:
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




