Tiskové zprávy
MD ČR: Pomoc EU ve výši 161 miliard korun půjde na pražský okruh a rychlostní komunikaci R35, ale také na železniční koridory, logistická centra či pražské metro
Podle 1. náměstka ministra dopravy Ondřeje Jaška využije Česká republika plně finanční pomoc Evropské unie určenou pro oblast dopravy. Všechny projekty, které nám Evropská unie za posledních šest let schválila, jsme začali realizovat tak, aby nám nárok na podporu nezanikl. Díky tomu jsme vyjednali na programovací období 2007 až 2013 rekordní pomoc ve výši cca. 161 mld. Kč, což představuje téměř čtvrtinu všech prostředků určených pro Českou republiku v rámci cíle konvergence.
„Tak veliká finanční pomoc nám pomůže dobudovat páteřní komunikace, jako je třeba silniční okruh kolem Prahy či rychlostní komunikace R35, která je paralelním spojením s dálnici D1,“ říká 1. náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek a dodává: „Během posledních měsíců se nám ale také podařilo navýšit budoucí prostředky na podporu multimodální přepravy a logistiky. Na evropských fondech budou profitovat také železniční koridory, včetně železničních uzlů, a pražské metro.“
Na rozdíl od předchozího programovacího období nám Evropská unie v příštích sedmi letech proplatí až 85 % nákladů. Zbytek si musí česká strana zajistit ze svého. Vzhledem k nedostatku veřejných financí však může být problémem především zajištění prostředků na předfinancování jednotlivých projektů. Evropská unie nám totiž dotaci proplatí až zpětně. Jelikož můžeme každý rok z evropských fondů očekávat až dvacet miliard korun, je tuto částku nutné najít také ve státním rozpočtu. „V tuto chvíli jednáme s ministerstvem financí o úvěru EIB na předfinancování evropských projektů,“ uvádí 1. náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek.
Ministerstvo dopravy se proto nebojí, že by finanční prostředky Evropské unie nedokázalo využít. „Finanční pomoc za posledních šest let se nám nakonec podaří využít na sto procent, a to je i naším cílem do budoucna,“ je přesvědčen Ondřej Jašek. Podle něj se podařilo zahájit včas všechny projekty, které se budou podle pravidel pro čerpání pomoci z evropských fondů financovat i v příštích letech. Z Fondu soudržnosti a předvstupního programu ISPA tak Česká republika získá všech alokovaných 18,4 mld. Kč. Také v rámci Operačního programu Infrastruktura (tzv. strukturálních fondů) probíhají projekty podle plánu, čili nehrozí propadnutí prostředků EU ve výši 2,37 mld. Kč.
„Tak veliká finanční pomoc nám pomůže dobudovat páteřní komunikace, jako je třeba silniční okruh kolem Prahy či rychlostní komunikace R35, která je paralelním spojením s dálnici D1,“ říká 1. náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek a dodává: „Během posledních měsíců se nám ale také podařilo navýšit budoucí prostředky na podporu multimodální přepravy a logistiky. Na evropských fondech budou profitovat také železniční koridory, včetně železničních uzlů, a pražské metro.“
Na rozdíl od předchozího programovacího období nám Evropská unie v příštích sedmi letech proplatí až 85 % nákladů. Zbytek si musí česká strana zajistit ze svého. Vzhledem k nedostatku veřejných financí však může být problémem především zajištění prostředků na předfinancování jednotlivých projektů. Evropská unie nám totiž dotaci proplatí až zpětně. Jelikož můžeme každý rok z evropských fondů očekávat až dvacet miliard korun, je tuto částku nutné najít také ve státním rozpočtu. „V tuto chvíli jednáme s ministerstvem financí o úvěru EIB na předfinancování evropských projektů,“ uvádí 1. náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek.
Ministerstvo dopravy se proto nebojí, že by finanční prostředky Evropské unie nedokázalo využít. „Finanční pomoc za posledních šest let se nám nakonec podaří využít na sto procent, a to je i naším cílem do budoucna,“ je přesvědčen Ondřej Jašek. Podle něj se podařilo zahájit včas všechny projekty, které se budou podle pravidel pro čerpání pomoci z evropských fondů financovat i v příštích letech. Z Fondu soudržnosti a předvstupního programu ISPA tak Česká republika získá všech alokovaných 18,4 mld. Kč. Také v rámci Operačního programu Infrastruktura (tzv. strukturálních fondů) probíhají projekty podle plánu, čili nehrozí propadnutí prostředků EU ve výši 2,37 mld. Kč.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk