Tiskové zprávy
České dráhy: Poptávka po kombinované přepravě ČD Cargo roste; výsledky kopírují obecný nárůst železniční nákladní dopravy ČD
4. října 2006 | České dráhy
Česká republika je od vstupu do Evropské unie, kdy došlo k uvolnění mezinárodní silniční dopravy, zaplavena kamionovou dopravou. Statisíce kamionů projíždějících přes území ČR znepříjemňují zplodinami, hlukem a vibracemi život všech lidí, kteří bydlí okolo hlavních silničních tahů. Efektivním řešením s rostoucím podílem na přepravních výkonech je kombinovaná doprava Českých drah, a. s. – realizovaná ve spolupráci s dalšími partnery.
Kombinovaná přeprava v sobě spojuje výhody silniční přepravy (flexibilní obsluha přímo u zákazníka) i železniční přepravy (spolehlivost, vyšší rychlost při přepravách na delší vzdálenosti, cenová stabilita, nezávislost na počasí). O výhodách kombinované přepravy svědčí i rostoucí poptávka ze strany zákazníků ČD.
Ta se promítá i do růstu aktivit v terminálu ČD pro kombinovanou dopravu v Lovosicích. Ten za čtyři měsíce fungování zajistil přepravu více než dvou tisíc ložných jednotek.
Využití terminálu ČD, a.s. Lovosice roste
Terminál v Lovosicích zahájil svůj provoz 9. 6. 2006. Vlaky kombinované dopravy bývají vypraveny třikrát týdně do uzlů v Hamburgu a Duisburgu. Z Lovosic vyjíždí vlaky každé pondělí, středu a pátek a vracejí se v úterý, ve čtvrtek a v sobotu. Trasu Hamburg – Lovosice vlak zvládne za přibližně 10 hodin, trasu Duisburg - Lovosice za přibližně 15 hodin. Průměrná rychlost vlaků se pohybuje okolo 65 km/h.
Od října 2006 je naplánována přestavba, modernizace a rozšíření terminálu. Celkové náklady na tyto stavební práce byly vyčísleny na 184 mil. Kč. Na plný provoz přejde terminál na konci roku 2008, kdy bude možné odbavit až 28 vlaků týdně. Rozsáhlá modernizace a rozšíření tohoto překladiště přinese další zkvalitnění služeb nákladní dopravy Českých drah.
Výkon terminálu od června 2006 – v měsíci září více než 100 % nárůst přepravených ložných jednotek oproti prvnímu měsíci provozu
Červen 352
Červenec 327
Srpen 584
Září 748
Celkem 2011
Kombinovaná doprava železnice/silnice je progresivním systémem, který se vyznačuje spolehlivostí, kalkulovatelným časem dodání, krátkou přepravní dobou, a to vše při výhodných cenách. Tento způsob dopravy odlehčuje silnici a šetří tak životní prostředí. Zároveň poskytuje větší ochranu přepravovanému zboží před ztrátou a poškozením. Další nespornou výhodou kombinované dopravy je možnost termínovaného dodání zásilek ucelených vlaků s přesností na hodiny. K rychlosti a přesnosti dodávek přispívá i způsob odbavení vlaku na hranicích. Vlaky jsou odbavovány v režimu tzv. technické a komerční důvěry, což znamená pouhých 10 minut pobytu vlaku na hranicích (v případě mezinárodní přepravní relace Lovosice – Hamburk Billwerder). Kombinovaná přeprava se na celkovém objemu přeprav Českých drah podílí zhruba 7%. Vzhledem k rostoucí poptávce po kombinované dopravě se dá očekávat nárůst tohoto poměru.
České dráhy vykázaly za první pololetí nárůst objemu a tržeb nákladní přepravy realizované pod značkou ČD Cargo
Nárůst objemu přepraveného nákladu o 12,4 procenta oproti stejnému období loňského roku vykázaly za první pololetí 2006 České dráhy, když za měsíce leden – červen realizovaly přepravu celkem 41,87 milionů tun nákladu. Spolu s růstem objemu přepraveného nákladu rostly Českým drahám také zaúčtované tržby z nákladní železniční dopravy – a to v meziročním srovnání o 1,3 %. České dráhy za období leden – červen 2006 zaúčtovaly tržby z nákladní přepravy ve výši celkem 8,09 miliard Kč, zatímco loni to bylo za stejné období o 105,6 milionů méně. Růst i hodnota tržeb z přepravy nákladů za první pololetí je ve skutečnosti ještě vyšší – a to s ohledem na účetní zpožďování úhrad od některých partnerů.
„Oba ukazatelé hovoří jednoznačně o renesanci železniční nákladní dopravy, a to v situaci, kdy železniční nákladní doprava je oproti silniční stále znevýhodněna nerovnými podmínkami v oblasti úhrady za dopravní cestu. Zároveň se do pozitivních výsledků v oblasti nákladní dopravy ČD Cargo promítají manažerské změny, kdy od května 2005 po příchodu nového vedení Českých drah došlo k vyčlenění aktivit ČD Cargo pod vlastní řídící linii“, říká Rodan Šenekl, náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu.
Další výhled rozvoje nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo
České dráhy počítají s další expanzí nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo, a to cestou autonomního profilování v rámci skupiny Českých drah. Nákladní doprava Českých drah zaujímá svými výkony páté místo v EU a přes zvyšující se konkurenci na liberalizovaném trhu nákladní dopravy si chtějí tyto pozice udržet.
České dráhy mají v nákladní železniční dopravě následující podnikatelské priority:
* Realizace aktivit zaměřených na převedení více zásilek ze silnice na železnici
* Zvýšení podílu přepravy dřeva, zemědělských a potravinářských výrobků, chemie
* Udržení přepravy hromadných substrátů na železnici ve stávajícím objemu
* Zvyšování podílu kombinovaných přeprav
* Vyšší orientace na komplexní služby včetně mezinárodních přeprav
* Rozvíjení spolupráce se zahraničními subjekty
Součástí priorit je také aktivní podíl Českých drah na investicích do infrastruktury podporujících napojování průmyslových areálů na železniční dopravu. Zde České dráhy například v minulých dnech iniciovaly jednání o napojení vznikající subdodavatelské zóny v Ostravě Hrabové na železniční dopravu. Průmyslová zóna Ostrava Hrabová bude přitom sloužit jako výrobní základna komponentů pro vznikající korejské automobilky v Nošovicích a v Žilině.
Během následujících dvou let nasadí České dráhy do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů
Součástí rozvoje aktivit pod značkou ČD Cargo je také modernizace vozového parku nákladní dopravy. Zde České dráhy v roce 2006 pořídily nebo pořídí následující nové nákladní vozy:
Cisterny 30 ks
Kontejnerové vozy 50 ks
Vozy pro přepravu potravin a zem. produktů 100 ks
Velkoprostorové nákladní vozy 200 ks
Vedle toho budou České dráhy – podobně jako v segmentu osobní dopravy – modernizovat stávající vozový park. V tomto případě se bude jednat o následující vozy:
Vozy na přepravu ocelářských výrobků 950 ks
Vozy na dřevo a kulatinu 125 ks
Další růst požadavků na kapacitu nákladní přepravy bude pokryt také pronájmem nákladních vozů. S modernizací a pořizováním nových vozů se počítá i v následujících letech.
Kombinovaná přeprava v sobě spojuje výhody silniční přepravy (flexibilní obsluha přímo u zákazníka) i železniční přepravy (spolehlivost, vyšší rychlost při přepravách na delší vzdálenosti, cenová stabilita, nezávislost na počasí). O výhodách kombinované přepravy svědčí i rostoucí poptávka ze strany zákazníků ČD.
Ta se promítá i do růstu aktivit v terminálu ČD pro kombinovanou dopravu v Lovosicích. Ten za čtyři měsíce fungování zajistil přepravu více než dvou tisíc ložných jednotek.
Využití terminálu ČD, a.s. Lovosice roste
Terminál v Lovosicích zahájil svůj provoz 9. 6. 2006. Vlaky kombinované dopravy bývají vypraveny třikrát týdně do uzlů v Hamburgu a Duisburgu. Z Lovosic vyjíždí vlaky každé pondělí, středu a pátek a vracejí se v úterý, ve čtvrtek a v sobotu. Trasu Hamburg – Lovosice vlak zvládne za přibližně 10 hodin, trasu Duisburg - Lovosice za přibližně 15 hodin. Průměrná rychlost vlaků se pohybuje okolo 65 km/h.
Od října 2006 je naplánována přestavba, modernizace a rozšíření terminálu. Celkové náklady na tyto stavební práce byly vyčísleny na 184 mil. Kč. Na plný provoz přejde terminál na konci roku 2008, kdy bude možné odbavit až 28 vlaků týdně. Rozsáhlá modernizace a rozšíření tohoto překladiště přinese další zkvalitnění služeb nákladní dopravy Českých drah.
Výkon terminálu od června 2006 – v měsíci září více než 100 % nárůst přepravených ložných jednotek oproti prvnímu měsíci provozu
Červen 352
Červenec 327
Srpen 584
Září 748
Celkem 2011
Kombinovaná doprava železnice/silnice je progresivním systémem, který se vyznačuje spolehlivostí, kalkulovatelným časem dodání, krátkou přepravní dobou, a to vše při výhodných cenách. Tento způsob dopravy odlehčuje silnici a šetří tak životní prostředí. Zároveň poskytuje větší ochranu přepravovanému zboží před ztrátou a poškozením. Další nespornou výhodou kombinované dopravy je možnost termínovaného dodání zásilek ucelených vlaků s přesností na hodiny. K rychlosti a přesnosti dodávek přispívá i způsob odbavení vlaku na hranicích. Vlaky jsou odbavovány v režimu tzv. technické a komerční důvěry, což znamená pouhých 10 minut pobytu vlaku na hranicích (v případě mezinárodní přepravní relace Lovosice – Hamburk Billwerder). Kombinovaná přeprava se na celkovém objemu přeprav Českých drah podílí zhruba 7%. Vzhledem k rostoucí poptávce po kombinované dopravě se dá očekávat nárůst tohoto poměru.
České dráhy vykázaly za první pololetí nárůst objemu a tržeb nákladní přepravy realizované pod značkou ČD Cargo
Nárůst objemu přepraveného nákladu o 12,4 procenta oproti stejnému období loňského roku vykázaly za první pololetí 2006 České dráhy, když za měsíce leden – červen realizovaly přepravu celkem 41,87 milionů tun nákladu. Spolu s růstem objemu přepraveného nákladu rostly Českým drahám také zaúčtované tržby z nákladní železniční dopravy – a to v meziročním srovnání o 1,3 %. České dráhy za období leden – červen 2006 zaúčtovaly tržby z nákladní přepravy ve výši celkem 8,09 miliard Kč, zatímco loni to bylo za stejné období o 105,6 milionů méně. Růst i hodnota tržeb z přepravy nákladů za první pololetí je ve skutečnosti ještě vyšší – a to s ohledem na účetní zpožďování úhrad od některých partnerů.
„Oba ukazatelé hovoří jednoznačně o renesanci železniční nákladní dopravy, a to v situaci, kdy železniční nákladní doprava je oproti silniční stále znevýhodněna nerovnými podmínkami v oblasti úhrady za dopravní cestu. Zároveň se do pozitivních výsledků v oblasti nákladní dopravy ČD Cargo promítají manažerské změny, kdy od května 2005 po příchodu nového vedení Českých drah došlo k vyčlenění aktivit ČD Cargo pod vlastní řídící linii“, říká Rodan Šenekl, náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu.
Další výhled rozvoje nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo
České dráhy počítají s další expanzí nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo, a to cestou autonomního profilování v rámci skupiny Českých drah. Nákladní doprava Českých drah zaujímá svými výkony páté místo v EU a přes zvyšující se konkurenci na liberalizovaném trhu nákladní dopravy si chtějí tyto pozice udržet.
České dráhy mají v nákladní železniční dopravě následující podnikatelské priority:
* Realizace aktivit zaměřených na převedení více zásilek ze silnice na železnici
* Zvýšení podílu přepravy dřeva, zemědělských a potravinářských výrobků, chemie
* Udržení přepravy hromadných substrátů na železnici ve stávajícím objemu
* Zvyšování podílu kombinovaných přeprav
* Vyšší orientace na komplexní služby včetně mezinárodních přeprav
* Rozvíjení spolupráce se zahraničními subjekty
Součástí priorit je také aktivní podíl Českých drah na investicích do infrastruktury podporujících napojování průmyslových areálů na železniční dopravu. Zde České dráhy například v minulých dnech iniciovaly jednání o napojení vznikající subdodavatelské zóny v Ostravě Hrabové na železniční dopravu. Průmyslová zóna Ostrava Hrabová bude přitom sloužit jako výrobní základna komponentů pro vznikající korejské automobilky v Nošovicích a v Žilině.
Během následujících dvou let nasadí České dráhy do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů
Součástí rozvoje aktivit pod značkou ČD Cargo je také modernizace vozového parku nákladní dopravy. Zde České dráhy v roce 2006 pořídily nebo pořídí následující nové nákladní vozy:
Cisterny 30 ks
Kontejnerové vozy 50 ks
Vozy pro přepravu potravin a zem. produktů 100 ks
Velkoprostorové nákladní vozy 200 ks
Vedle toho budou České dráhy – podobně jako v segmentu osobní dopravy – modernizovat stávající vozový park. V tomto případě se bude jednat o následující vozy:
Vozy na přepravu ocelářských výrobků 950 ks
Vozy na dřevo a kulatinu 125 ks
Další růst požadavků na kapacitu nákladní přepravy bude pokryt také pronájmem nákladních vozů. S modernizací a pořizováním nových vozů se počítá i v následujících letech.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk