Tiskové zprávy
Strana zelených: Pouhá modernizace trati z Prahy do Mnichova konkurenceschopnost železnice nezajistí
Modernizace trati z Prahy do Mnichova, na které se nedávno dohodl ministr dopravy Dan Ťok se svým bavorským protějškem, je podle Strany zelených (SZ) řešením neefektivním. Za nepřijatelné považuje SZ to, že modernizovaná trať do Bavorska by měla zůstat v převážné části své trasy jednokolejná a být podle plánu ministerstva dopravy zprovozněna až v roce 2025. SZ je přesvědčena, že je nutné postavit novou vysokorychlostní trať, která může konkurovat výrazně rychlejšímu silničnímu spojení.
“Zásadně nesouhlasíme s návrhy investic do železniční sítě, které jsou nekonkurenceschopné k silniční dopravě už v okamžiku, kdy vznikají na papíře. U silniční sítě je samozřejmostí, že nové dálnice s moderními parametry slouží dálkové nákladní a rychlé osobní dopravě, zatímco stávající infrastruktura je ponechaná a plně využitá pro regionální dopravní obslužnost,” uvádí Jana Drápalová, předsedkyně SZ.
Výsledným efektem vynaložení obrovských nákladů na modernizaci stávající tratě by byla jízdní doba o půl hodiny delší v případě Mnichova a hodinu delší v případě Norimberka, než při jízdě osobním automobilem v současnosti.
“U silniční dopravy si nikdo neumí představit, že by se místo stavby nových dálnic pouze modernizovaly silnice z doby Rakouska-Uherska. Opravdu rychlé evropské železniční spojení může umožnit pouze nová trať. Současné tratě je potřebné modernizovat, využívat by se ale měly především pro účely kvalitní příměstské osobní dopravy a nerušené plynulé jízdy nákladních vlaků,” uvádí Tomáš Tužín, dopravní expert SZ.
Strana Zelených považuje za nezbytné, aby i ČR neprodleně zahájila výstavbu nových rychlých železničních tratí tak, jak je to běžné v celé řadě států světa, tedy nejen ve vyspělých zemích Evropské unie. Spojení ČR s Bavorskem je vedle vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem tím nejdůležitějším.
“Zásadně nesouhlasíme s návrhy investic do železniční sítě, které jsou nekonkurenceschopné k silniční dopravě už v okamžiku, kdy vznikají na papíře. U silniční sítě je samozřejmostí, že nové dálnice s moderními parametry slouží dálkové nákladní a rychlé osobní dopravě, zatímco stávající infrastruktura je ponechaná a plně využitá pro regionální dopravní obslužnost,” uvádí Jana Drápalová, předsedkyně SZ.
Výsledným efektem vynaložení obrovských nákladů na modernizaci stávající tratě by byla jízdní doba o půl hodiny delší v případě Mnichova a hodinu delší v případě Norimberka, než při jízdě osobním automobilem v současnosti.
“U silniční dopravy si nikdo neumí představit, že by se místo stavby nových dálnic pouze modernizovaly silnice z doby Rakouska-Uherska. Opravdu rychlé evropské železniční spojení může umožnit pouze nová trať. Současné tratě je potřebné modernizovat, využívat by se ale měly především pro účely kvalitní příměstské osobní dopravy a nerušené plynulé jízdy nákladních vlaků,” uvádí Tomáš Tužín, dopravní expert SZ.
Strana Zelených považuje za nezbytné, aby i ČR neprodleně zahájila výstavbu nových rychlých železničních tratí tak, jak je to běžné v celé řadě států světa, tedy nejen ve vyspělých zemích Evropské unie. Spojení ČR s Bavorskem je vedle vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem tím nejdůležitějším.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk