Tiskové zprávy
Hl. m. Praha: Praha nesouhlasí se zvýšením nákladní dopravy na Vltavě na svém území
21. prosince 2004 | Hl. m. Praha
Praha nesouhlasí s návrhem splavnění Vltavy v úseku Praha (Radotín) - Mělník (soutok s Labem)“, který zpracoval Hydroprojekt pro Ředitelství vodních cest ČR a je nyní předprojednáván s krajskými úřady, Nesouhlasné vyjádření hlavního města Prahy k návrhu Generálního řešení splavnění Vltavy bude předáno Ředitelství vodních cest ČR.
V principu jde v návrhu o úpravu Vltavské vodní cesty ze současných technických parametrů plavební dráhy, které odpovídají IV. třídě mezinárodní klasifikace evropských vodních cest, na vodní cestu pro třídu V.
Praha s návrhem nesouhlasí proto, že je v otázce vodní nákladní dopravy v rozporu s celkovou koncepcí města a mnoha věcech v přímém střetu s územním plánem města. To se týká například plošného rozšíření přístavu Radotín, které návrh požaduje pro zabezpečení výhledového objemu nákladní vodní dopravy. S tím město nesouhlasí, protože v Radotíně předpokládá jen zachování současného rozsahu přístavu pro nákladní lodní dopravu.
Praha nesouhlasí ani s celkovou koncepcí projektu, který by výrazně rozšířil objem vodní nákladní dopravy jezdící ze severu přes celou Prahu do přístavu na jihu v Radotíně. To by si vyžádalo mimo jiné i stavební úpravy plavebních komor a nábřeží v památkově chráněné centrální oblasti města, se kterými město nesouhlasí zásadně. Praha má opačný zájem, než projekt prosazuje - snaží se průjezd nákladní vodní dopravy přes historickou část města omezit. Celoměstská koncepce vodní dopravy proto vychází z toho, že nákladní doprava po vodě má být v maximální míře ukončena na severu od města a tam je nutné zabezpečit i chybějící přístavní kapacity pro předpokládaný objem vodní dopravy. V tomto názoru je zohledněn i fakt, že také kapacita přístavu Holešovice bude postupně omezena bytovou a „oddechovou“ výstavbou, s níž počítají rozvojové plány tohoto území i územní plán města.
„Řeknu li to velmi zjednodušeně, máme zájem vytlačit nákladní lodní dopravu co nejvíce z Prahy a ukončit ji někde na sever od města. Tomu odpovídá naše nesouhlasné stanovisko k navrženému projektu. Ten byl zpracován dříve, než Praha přepracovala svou územně plánovací dokumentaci, takže nepřihlíží k těmto změnám, které byly schváleny Zastupitelstvem hlavního města Prahy. Požadujeme proto přepracování návrhu na splavnění Vltavy. Náš jednoznačný požadavek je nezvyšovat objem nákladní dopravy vedoucí přes Pražskou památkovou rezervaci,“ shrnul náměstek primátora Ing. Jan Bürgermeister
V principu jde v návrhu o úpravu Vltavské vodní cesty ze současných technických parametrů plavební dráhy, které odpovídají IV. třídě mezinárodní klasifikace evropských vodních cest, na vodní cestu pro třídu V.
Praha s návrhem nesouhlasí proto, že je v otázce vodní nákladní dopravy v rozporu s celkovou koncepcí města a mnoha věcech v přímém střetu s územním plánem města. To se týká například plošného rozšíření přístavu Radotín, které návrh požaduje pro zabezpečení výhledového objemu nákladní vodní dopravy. S tím město nesouhlasí, protože v Radotíně předpokládá jen zachování současného rozsahu přístavu pro nákladní lodní dopravu.
Praha nesouhlasí ani s celkovou koncepcí projektu, který by výrazně rozšířil objem vodní nákladní dopravy jezdící ze severu přes celou Prahu do přístavu na jihu v Radotíně. To by si vyžádalo mimo jiné i stavební úpravy plavebních komor a nábřeží v památkově chráněné centrální oblasti města, se kterými město nesouhlasí zásadně. Praha má opačný zájem, než projekt prosazuje - snaží se průjezd nákladní vodní dopravy přes historickou část města omezit. Celoměstská koncepce vodní dopravy proto vychází z toho, že nákladní doprava po vodě má být v maximální míře ukončena na severu od města a tam je nutné zabezpečit i chybějící přístavní kapacity pro předpokládaný objem vodní dopravy. V tomto názoru je zohledněn i fakt, že také kapacita přístavu Holešovice bude postupně omezena bytovou a „oddechovou“ výstavbou, s níž počítají rozvojové plány tohoto území i územní plán města.
„Řeknu li to velmi zjednodušeně, máme zájem vytlačit nákladní lodní dopravu co nejvíce z Prahy a ukončit ji někde na sever od města. Tomu odpovídá naše nesouhlasné stanovisko k navrženému projektu. Ten byl zpracován dříve, než Praha přepracovala svou územně plánovací dokumentaci, takže nepřihlíží k těmto změnám, které byly schváleny Zastupitelstvem hlavního města Prahy. Požadujeme proto přepracování návrhu na splavnění Vltavy. Náš jednoznačný požadavek je nezvyšovat objem nákladní dopravy vedoucí přes Pražskou památkovou rezervaci,“ shrnul náměstek primátora Ing. Jan Bürgermeister
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk