Tiskové zprávy
Hl. město Praha: Praha rozšíří zákaz tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun přes rezidenční čtvrti města
16. června 2023 | Hl. město Praha
Praha se dlouhodobě potýká s nadměrným zatížením ulic tranzitní nákladní dopravou. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) proto nyní instaluje dopravní značení rozšiřující zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun na území hlavního města. Vyloučeny budou nežádoucí tranzitní průjezdy, které neúměrně zatěžují zejména městské části Praha 6 a 5.
TSK nyní osazuje poslední kusy dopravního značení, poté zkontroluje správnost umístění a nejpozději do července 2023 bude možné zahájit kontrolu neoprávněných vjezdů.
„Důvodem pro tuto regulaci s místní úpravou provozu na pozemních komunikacích je odklonit těžkou nákladní dopravu z rezidenčních čtvrtí, kam tento provoz rozhodně nepatří a představuje především nadměrné hodnoty emisí znečišťujících látek a hluku do okolního prostředí. Budeme tak minimalizovat negativní vliv tohoto druhu dopravy na kvalitu života, bezpečnost a zdraví obyvatel Prahy,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora pro oblast dopravy a dodává: „Nebylo úplně jednoduché toto opatření připravit a schválit. Proti přišlo zhruba devadesát připomínek, které musel náš odbor vypořádat, aby mohl vydat Stanovení společně s Ministerstvem dopravy ČR, protože musíme značení instalovat i na Pražském okruhu.“
Na Pražském okruhu je třeba instalovat 9 kusů velkoformátových značek IP 22 a na mimoúrovňových křižovatkách při sjezdech z okruhu instalovat dalších 14 kusů značky B4 „12t“ – Ø 900 mm a dalších 27 kusů dodatkových tabulek s nápisem „TRANZIT“ nebo s určením směru či vzdálenosti od místa platnosti zákazu. V ulicích Prahy je třeba instalovat 53 kusů zákazových dopravních značek B4 „12t“ - Ø 700 mm a dalších 77 kusů dodatkových tabulek s nápisem „TRANZIT“ nebo s určením směru či vzdálenosti od místa platnosti zákazu.
„Na značky zakazující vjezd vozidlům nad 12 tun čekají občané Prahy 6 netrpělivě už řadu měsíců. Doufáme, že po jejich instalaci bude provádět policie pravidelně kontroly a zbavíme se tak konečně kamionů na Břevnově,“ přeje si Ondřej Matěj Hrubeš, radní Prahy 6 pro dopravu.
Vzhledem k již existujícím objízdným trasám, dobudovaným částem D0 – Pražského okruhu, je možné tento zákaz pro nákladní tranzitní dopravu zavést a rozšířit v jihozápadní a západní části Prahy. Jedná se zejména o komunikace na území městské části Praha 6 – např. Evropská třída, Karlovarská a Strahovský tunel, části Prahy 5 – např. Plzeňská a Rozvadovská spojka a příjezd ze severu Prahy přes Cínoveckou do Liberecké ulice a dále do tunelů na Městském okruhu.
Úprava spočívá v umístění a úpravách dopravního značení za účelem omezení vjezdu nákladních automobilů s celkovou hmotností nad 12 t na vybraná území hl. m. Prahy. Bude tak aktualizován současný systém dopravních omezení pro těžkou nákladní dopravu v Praze za účelem zajištění ochrany obyvatel hustě obydlených oblastí metropole, zejména Liboce, Veleslavína, Střešovic, Dejvic, Břevnova, Zličína, Řep, Motola, Stodůlek, Košíř, Smíchova, Hloubětína, Černého Mostu, Střížkova, Libně aj. před jejími negativními vlivy zapříčiněnými především závlekem zbytné kamionové dopravy v případech, kdy těžká nákladní vozidla těmito dotčenými oblastmi pouze projíždějí, i když pro ně existují alternativní trasy po nadřazené komunikační síti.
TSK nyní osazuje poslední kusy dopravního značení, poté zkontroluje správnost umístění a nejpozději do července 2023 bude možné zahájit kontrolu neoprávněných vjezdů.
„Důvodem pro tuto regulaci s místní úpravou provozu na pozemních komunikacích je odklonit těžkou nákladní dopravu z rezidenčních čtvrtí, kam tento provoz rozhodně nepatří a představuje především nadměrné hodnoty emisí znečišťujících látek a hluku do okolního prostředí. Budeme tak minimalizovat negativní vliv tohoto druhu dopravy na kvalitu života, bezpečnost a zdraví obyvatel Prahy,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora pro oblast dopravy a dodává: „Nebylo úplně jednoduché toto opatření připravit a schválit. Proti přišlo zhruba devadesát připomínek, které musel náš odbor vypořádat, aby mohl vydat Stanovení společně s Ministerstvem dopravy ČR, protože musíme značení instalovat i na Pražském okruhu.“
Na Pražském okruhu je třeba instalovat 9 kusů velkoformátových značek IP 22 a na mimoúrovňových křižovatkách při sjezdech z okruhu instalovat dalších 14 kusů značky B4 „12t“ – Ø 900 mm a dalších 27 kusů dodatkových tabulek s nápisem „TRANZIT“ nebo s určením směru či vzdálenosti od místa platnosti zákazu. V ulicích Prahy je třeba instalovat 53 kusů zákazových dopravních značek B4 „12t“ - Ø 700 mm a dalších 77 kusů dodatkových tabulek s nápisem „TRANZIT“ nebo s určením směru či vzdálenosti od místa platnosti zákazu.
„Na značky zakazující vjezd vozidlům nad 12 tun čekají občané Prahy 6 netrpělivě už řadu měsíců. Doufáme, že po jejich instalaci bude provádět policie pravidelně kontroly a zbavíme se tak konečně kamionů na Břevnově,“ přeje si Ondřej Matěj Hrubeš, radní Prahy 6 pro dopravu.
Vzhledem k již existujícím objízdným trasám, dobudovaným částem D0 – Pražského okruhu, je možné tento zákaz pro nákladní tranzitní dopravu zavést a rozšířit v jihozápadní a západní části Prahy. Jedná se zejména o komunikace na území městské části Praha 6 – např. Evropská třída, Karlovarská a Strahovský tunel, části Prahy 5 – např. Plzeňská a Rozvadovská spojka a příjezd ze severu Prahy přes Cínoveckou do Liberecké ulice a dále do tunelů na Městském okruhu.
Úprava spočívá v umístění a úpravách dopravního značení za účelem omezení vjezdu nákladních automobilů s celkovou hmotností nad 12 t na vybraná území hl. m. Prahy. Bude tak aktualizován současný systém dopravních omezení pro těžkou nákladní dopravu v Praze za účelem zajištění ochrany obyvatel hustě obydlených oblastí metropole, zejména Liboce, Veleslavína, Střešovic, Dejvic, Břevnova, Zličína, Řep, Motola, Stodůlek, Košíř, Smíchova, Hloubětína, Černého Mostu, Střížkova, Libně aj. před jejími negativními vlivy zapříčiněnými především závlekem zbytné kamionové dopravy v případech, kdy těžká nákladní vozidla těmito dotčenými oblastmi pouze projíždějí, i když pro ně existují alternativní trasy po nadřazené komunikační síti.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk