Eva Kubátová "> Prahu čeká otevření nových stanic metra - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prahu-ceka-otevreni-novych-stanic-metra
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hl. m. Praha: Prahu čeká otevření nových stanic metra

22. června 2004 | Hl. m. Praha
Autor: Eva Kubátová, tel: 236 002 355
Dne 25. června 2004 bude otevřen nový úsek metra IV. C1 a s ním dvě nové stanice Kobylisy a Ládví. Úsek IV. C1 je dlouhý přibližně 4 km a prodlužuje linku C na pražské Severní Město. Slavnostní otevření se koná ve 12 hodin na stanici u obchodního a kulturního centra Ládví za účasti primátora hl. m. Prahy MUDr. Pavla Béma, radního pro dopravu Radovana Šteinera, generálního ředitele a předsedy představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Ing. Milana Houfka, vládních činitelů, zastupitelů města, zástupců investora, dodavatelů a dalších hostů. Veřejnosti začne nové metro sloužit v sobotu 26. června od ranního výjezdu.

„Jde o klíčové prodloužení trasy nejoblíbenějšího pražského dopravního prostředku. Tato dopravní stavba, do které město investovalo 6,5 miliardy korun, a připravené prodloužení metra do Letňan, obslouží v budoucnosti kolem 130 000 Pražanů žijících na tzv. Severní terase města. Společně s otevřením tramvajové trati na Barrandov jsou ony dvě stanice metra jedním z nejdůležitějších článků pražské dopravní infrastruktury, na který ještě letos naváže zprovoznění západní části pražského vnitřního okruhu v úseku tunel Mrázovka. Hlavní město se tak opět o kousek přiblíží ideálnímu stavu, který by měl v pražské dopravě nastat v roce 2010,“ říká primátor hlavního města Prahy MUDr. Pavel Bém.

Radní pro dopravu Radovan Šteiner dodává: „Je to významný okamžik pro celé Severní Město, které se jako poslední z velkých sídlištních celků Prahy po více než třiceti letech dočkalo metra. Věřím, že obyvatelé Prahy 8 a 9 budou tento způsob dopravy hojně využívat a zrychlí to jejich pohyb po Praze.“ Jak dále uvedl, doufá, že na stavbě dalších tras metra se bude stát podílet vyšší finanční částkou, než tomu bylo u úseku IV. C1, kdy stát poskytl méně než čtvrtinu celkových nákladů, což je podstatně méně než v ostatních státech Evropské unie.

Stavba nového úseku, který navazuje na stanici Nádraží Holešovice, začala v říjnu roku 2000. Praha se pro tuto velkou investici rozhodla proto, že prodloužení trasy C na sever zkvalitní a zrychlí dopravní obsluhu velkých sídlištních celků Severního Města a propojí tak další část města s centrem. Mimo většího dopravního komfortu lidem na severu města se tím také významně zredukuje autobusová doprava, což výrazně zlepší životní prostředí v této oblasti.

V ranní přepravní špičce od 6 do 9 hodin se předpokládá, že ze stanice Ládví do centra odjede ve směru do centra 12 100 cestujících a v opačném směru 4 500 cestujících (celkem 16 600 cestujících) a ze stanice Kobylisy do centra 10 500 a z centra 2 700 cestujících (celkem 13 200 cestujících).

Náklady na stavbu nového úseku metra přesáhly 8,67 mld. Kč. Projekt byl financován především z finančních prostředků, které zajistilo hlavní město Praha. To do stavby investovalo celkem 6,568 mld. Kč, přičemž přes 4 mld. Kč si město půjčilo od Evropské investiční banky, částku 1,5 mld. Kč poskytlo ze svého rozpočtu a přes 660 mil. Kč získalo použitím části prostředků ze dvou emisí obligací. Částku 2 102 500 tis. Kč poskytl na výstavbu metra stát a zbývající částka 38 982 tis. byla pokryta z rozpočtu Dopravního podniku.

Všechny finanční zdroje budou vyčerpány letos, s výjimkou zhruba 341 mil. Kč, které budou použity na některé dokončovací práce na trase metra IV. C1 do konce příštího roku.

V současné době již začala stavba dalšího prodloužení metra IV. C2 za stanici Ládví do Letňan. Nová trasa má plánovanou stavební délku 4,6 km a obyvatelům severní části hlavního města nabídne v roce 2008 další tři nové stanice s konečnou v Letňanech. Zajistí dopravní obsluhu Proseku a Letňan, kde jsou také atraktivní rozvojové plochy pro další investice a možnost vybudování terminálního přestupního uzlu z vnější autobusové a individuální dopravy na kvalitní a výkonný systém městské hromadné dopravy.
Eva Kubátová, tel: 236 002 355
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist