Tiskové zprávy
Hl. m. Praha: Prahu čeká otevření nových stanic metra
Dne 25. června 2004 bude otevřen nový úsek metra IV. C1 a s ním dvě nové stanice Kobylisy a Ládví. Úsek IV. C1 je dlouhý přibližně 4 km a prodlužuje linku C na pražské Severní Město. Slavnostní otevření se koná ve 12 hodin na stanici u obchodního a kulturního centra Ládví za účasti primátora hl. m. Prahy MUDr. Pavla Béma, radního pro dopravu Radovana Šteinera, generálního ředitele a předsedy představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Ing. Milana Houfka, vládních činitelů, zastupitelů města, zástupců investora, dodavatelů a dalších hostů. Veřejnosti začne nové metro sloužit v sobotu 26. června od ranního výjezdu.
„Jde o klíčové prodloužení trasy nejoblíbenějšího pražského dopravního prostředku. Tato dopravní stavba, do které město investovalo 6,5 miliardy korun, a připravené prodloužení metra do Letňan, obslouží v budoucnosti kolem 130 000 Pražanů žijících na tzv. Severní terase města. Společně s otevřením tramvajové trati na Barrandov jsou ony dvě stanice metra jedním z nejdůležitějších článků pražské dopravní infrastruktury, na který ještě letos naváže zprovoznění západní části pražského vnitřního okruhu v úseku tunel Mrázovka. Hlavní město se tak opět o kousek přiblíží ideálnímu stavu, který by měl v pražské dopravě nastat v roce 2010,“ říká primátor hlavního města Prahy MUDr. Pavel Bém.
Radní pro dopravu Radovan Šteiner dodává: „Je to významný okamžik pro celé Severní Město, které se jako poslední z velkých sídlištních celků Prahy po více než třiceti letech dočkalo metra. Věřím, že obyvatelé Prahy 8 a 9 budou tento způsob dopravy hojně využívat a zrychlí to jejich pohyb po Praze.“ Jak dále uvedl, doufá, že na stavbě dalších tras metra se bude stát podílet vyšší finanční částkou, než tomu bylo u úseku IV. C1, kdy stát poskytl méně než čtvrtinu celkových nákladů, což je podstatně méně než v ostatních státech Evropské unie.
Stavba nového úseku, který navazuje na stanici Nádraží Holešovice, začala v říjnu roku 2000. Praha se pro tuto velkou investici rozhodla proto, že prodloužení trasy C na sever zkvalitní a zrychlí dopravní obsluhu velkých sídlištních celků Severního Města a propojí tak další část města s centrem. Mimo většího dopravního komfortu lidem na severu města se tím také významně zredukuje autobusová doprava, což výrazně zlepší životní prostředí v této oblasti.
V ranní přepravní špičce od 6 do 9 hodin se předpokládá, že ze stanice Ládví do centra odjede ve směru do centra 12 100 cestujících a v opačném směru 4 500 cestujících (celkem 16 600 cestujících) a ze stanice Kobylisy do centra 10 500 a z centra 2 700 cestujících (celkem 13 200 cestujících).
Náklady na stavbu nového úseku metra přesáhly 8,67 mld. Kč. Projekt byl financován především z finančních prostředků, které zajistilo hlavní město Praha. To do stavby investovalo celkem 6,568 mld. Kč, přičemž přes 4 mld. Kč si město půjčilo od Evropské investiční banky, částku 1,5 mld. Kč poskytlo ze svého rozpočtu a přes 660 mil. Kč získalo použitím části prostředků ze dvou emisí obligací. Částku 2 102 500 tis. Kč poskytl na výstavbu metra stát a zbývající částka 38 982 tis. byla pokryta z rozpočtu Dopravního podniku.
Všechny finanční zdroje budou vyčerpány letos, s výjimkou zhruba 341 mil. Kč, které budou použity na některé dokončovací práce na trase metra IV. C1 do konce příštího roku.
V současné době již začala stavba dalšího prodloužení metra IV. C2 za stanici Ládví do Letňan. Nová trasa má plánovanou stavební délku 4,6 km a obyvatelům severní části hlavního města nabídne v roce 2008 další tři nové stanice s konečnou v Letňanech. Zajistí dopravní obsluhu Proseku a Letňan, kde jsou také atraktivní rozvojové plochy pro další investice a možnost vybudování terminálního přestupního uzlu z vnější autobusové a individuální dopravy na kvalitní a výkonný systém městské hromadné dopravy.
„Jde o klíčové prodloužení trasy nejoblíbenějšího pražského dopravního prostředku. Tato dopravní stavba, do které město investovalo 6,5 miliardy korun, a připravené prodloužení metra do Letňan, obslouží v budoucnosti kolem 130 000 Pražanů žijících na tzv. Severní terase města. Společně s otevřením tramvajové trati na Barrandov jsou ony dvě stanice metra jedním z nejdůležitějších článků pražské dopravní infrastruktury, na který ještě letos naváže zprovoznění západní části pražského vnitřního okruhu v úseku tunel Mrázovka. Hlavní město se tak opět o kousek přiblíží ideálnímu stavu, který by měl v pražské dopravě nastat v roce 2010,“ říká primátor hlavního města Prahy MUDr. Pavel Bém.
Radní pro dopravu Radovan Šteiner dodává: „Je to významný okamžik pro celé Severní Město, které se jako poslední z velkých sídlištních celků Prahy po více než třiceti letech dočkalo metra. Věřím, že obyvatelé Prahy 8 a 9 budou tento způsob dopravy hojně využívat a zrychlí to jejich pohyb po Praze.“ Jak dále uvedl, doufá, že na stavbě dalších tras metra se bude stát podílet vyšší finanční částkou, než tomu bylo u úseku IV. C1, kdy stát poskytl méně než čtvrtinu celkových nákladů, což je podstatně méně než v ostatních státech Evropské unie.
Stavba nového úseku, který navazuje na stanici Nádraží Holešovice, začala v říjnu roku 2000. Praha se pro tuto velkou investici rozhodla proto, že prodloužení trasy C na sever zkvalitní a zrychlí dopravní obsluhu velkých sídlištních celků Severního Města a propojí tak další část města s centrem. Mimo většího dopravního komfortu lidem na severu města se tím také významně zredukuje autobusová doprava, což výrazně zlepší životní prostředí v této oblasti.
V ranní přepravní špičce od 6 do 9 hodin se předpokládá, že ze stanice Ládví do centra odjede ve směru do centra 12 100 cestujících a v opačném směru 4 500 cestujících (celkem 16 600 cestujících) a ze stanice Kobylisy do centra 10 500 a z centra 2 700 cestujících (celkem 13 200 cestujících).
Náklady na stavbu nového úseku metra přesáhly 8,67 mld. Kč. Projekt byl financován především z finančních prostředků, které zajistilo hlavní město Praha. To do stavby investovalo celkem 6,568 mld. Kč, přičemž přes 4 mld. Kč si město půjčilo od Evropské investiční banky, částku 1,5 mld. Kč poskytlo ze svého rozpočtu a přes 660 mil. Kč získalo použitím části prostředků ze dvou emisí obligací. Částku 2 102 500 tis. Kč poskytl na výstavbu metra stát a zbývající částka 38 982 tis. byla pokryta z rozpočtu Dopravního podniku.
Všechny finanční zdroje budou vyčerpány letos, s výjimkou zhruba 341 mil. Kč, které budou použity na některé dokončovací práce na trase metra IV. C1 do konce příštího roku.
V současné době již začala stavba dalšího prodloužení metra IV. C2 za stanici Ládví do Letňan. Nová trasa má plánovanou stavební délku 4,6 km a obyvatelům severní části hlavního města nabídne v roce 2008 další tři nové stanice s konečnou v Letňanech. Zajistí dopravní obsluhu Proseku a Letňan, kde jsou také atraktivní rozvojové plochy pro další investice a možnost vybudování terminálního přestupního uzlu z vnější autobusové a individuální dopravy na kvalitní a výkonný systém městské hromadné dopravy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk