Tiskové zprávy
DPÚK, a.s.: Právní zástupci kraje potvrdili postup DPÚK
18. srpna 2006 | DPÚK, a.s.
Právníci kraje potvrdili názor DPÚK, že veřejná autobusová doprava na severu Čech se řídí správním řádem, má charakter veřejné služby, je upravena licencemi a veřejnoprávními smlouvami. Vyplývá to z vyjádření kraje jako žalované strany ve věci dluhu, tedy žaloby o zaplacení dlužné částky kraje ve výši Kč 274.895.589,32 vůči DPÚK.
„Smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě uzavřené dle § 19 zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě nejsou soukromoprávními smlouvami, nýbrž tzv. veřejnoprávními smlouvami subordinačního charakteru. Předmětem smluv bylo poskytnutí finanční dotace z veřejných prostředků na služby poskytované ze strany žalobce (DPÚK) třetím subjektům - široké veřejnosti, cestujícím), což je zřetelně veřejnoprávní mechanismus cizí základním principům soukromého práva, zejména pak principu ekvivalence vzájemně poskytovaných plnění. V současné době předmětné smlouvy o závazku veřejné služby podléhají úpravě veřejnoprávních smluv ve správním řádu, a to na základě přechodného ustanovení § 182 odst. 2 správního řádu, podle něhož se správním řádem řídí i veřejnoprávní smlouvy vzniklé před jeho účinností…“, uvádí v zastoupení kraje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges v.o.s., se sídlem v Praze.
Obvodní soud pro Prahu 2 svým usnesením ze dne 11. srpna 2006 rozhodl, že řízení sporu DPÚK vs. Ústecký kraj / Česká republika - Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových zastavuje, že by věc měla být postoupena Ministerstvu vnitra. Zástupkyně ÚZSVM dr. Komárková naopak uvedla, že podle jejího názoru by celý spor měly posuzovat soudy. Ministerstvo vnitra v Rozhodnutí ze dne 1.8.2006 říká, že podané návrhy ve sporech Ústeckého kraje s DPÚK byly odloženy, neboť k jejich vyřízení není věcně příslušný žádný správní orgán…
Kdo bude nakonec zodpovědný za všechny škody vzniklé DPÚK, za to, že se stát, jeho orgány a instituce nejsou schopny dohodnout po dobu více než půl roku, kdo se má tímto sporem zabývat? Tímto způsobem je likvidována dosud zcela zdravá, fungující a všechny svoje povinnosti plnící společnost. „Je to stejné, jako kdyby k vám domů přišel jakýsi úředník a řekl vám, že auto, které jste si zrovna včera pořídili nové za 200 tis. Kč, vám mravně a věrohodně odkoupí za 68 tisíc,“ uvedl Pavel Knecht, ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje.
Pavel Knecht
Ředitel společnosti DPÚK
„Smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě uzavřené dle § 19 zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě nejsou soukromoprávními smlouvami, nýbrž tzv. veřejnoprávními smlouvami subordinačního charakteru. Předmětem smluv bylo poskytnutí finanční dotace z veřejných prostředků na služby poskytované ze strany žalobce (DPÚK) třetím subjektům - široké veřejnosti, cestujícím), což je zřetelně veřejnoprávní mechanismus cizí základním principům soukromého práva, zejména pak principu ekvivalence vzájemně poskytovaných plnění. V současné době předmětné smlouvy o závazku veřejné služby podléhají úpravě veřejnoprávních smluv ve správním řádu, a to na základě přechodného ustanovení § 182 odst. 2 správního řádu, podle něhož se správním řádem řídí i veřejnoprávní smlouvy vzniklé před jeho účinností…“, uvádí v zastoupení kraje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges v.o.s., se sídlem v Praze.
Obvodní soud pro Prahu 2 svým usnesením ze dne 11. srpna 2006 rozhodl, že řízení sporu DPÚK vs. Ústecký kraj / Česká republika - Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových zastavuje, že by věc měla být postoupena Ministerstvu vnitra. Zástupkyně ÚZSVM dr. Komárková naopak uvedla, že podle jejího názoru by celý spor měly posuzovat soudy. Ministerstvo vnitra v Rozhodnutí ze dne 1.8.2006 říká, že podané návrhy ve sporech Ústeckého kraje s DPÚK byly odloženy, neboť k jejich vyřízení není věcně příslušný žádný správní orgán…
Kdo bude nakonec zodpovědný za všechny škody vzniklé DPÚK, za to, že se stát, jeho orgány a instituce nejsou schopny dohodnout po dobu více než půl roku, kdo se má tímto sporem zabývat? Tímto způsobem je likvidována dosud zcela zdravá, fungující a všechny svoje povinnosti plnící společnost. „Je to stejné, jako kdyby k vám domů přišel jakýsi úředník a řekl vám, že auto, které jste si zrovna včera pořídili nové za 200 tis. Kč, vám mravně a věrohodně odkoupí za 68 tisíc,“ uvedl Pavel Knecht, ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje.
Pavel Knecht
Ředitel společnosti DPÚK
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk