Petra Kolínská "> Před rozhodnutím o zdražení musí cestující vědět, jak Dopravní podnik hospodaří - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pred-rozhodnutim-o-zdrazeni-musi-cestujici-vedet-jak-dopravni-podnik-hospodari
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Pražská občanská sdružení: Před rozhodnutím o zdražení musí cestující vědět, jak Dopravní podnik hospodaří

13. května 2005 | Pražská občanská sdružení
Autor: Petra Kolínská, tel: 776 55 20 22
Tisková zpráva občanských sdružení: Libeňský ostrov; Obrana životního prostředí; Limit; Pankrácká společnost; Nad Drahaňským údolím; World Car Free Network; EKOFórum; Pražské matky, Oživení; Wuchterlova a občanského sdružení Grébovka.

Občanská sdružení zabývající se životním prostředím v Praze nesouhlasí s připravovaným zdražením jízdného v pražské veřejné dopravě a vyzývají zastupitele města, aby tomuto kroku zabránili.

Dotace Dopravnímu podniku tvoří největší položku rozpočtu hl. m. Prahy. Hlavní město je jediným vlastníkem Dopravního podniku a dotuje jeho hospodaření z 80 %. Tyto veřejné prostředky se však okamžikem převedení do Dopravního podniku hl. m. Praha a. s. dostávají mimo jakoukoli veřejnou kontrolu.

Před zdražením jízdného mají obyvatelé Prahy právo vědět, zda Dopravní podnik užívá městských financí zodpovědně a hospodárně. Důvěryhodnou odpověď může poskytnout jen nezávislý hloubkový audit celého hospodaření DP, který by zkontroloval účelnost a efektivitu vynaložených prostředků, například za posledních pět let. Výsledky auditu mohou odhalit slabá místa (1), a ušetřit tak peníze města i cestujících.

Výrazné zdražení jízdného (a to i jen u jednotlivých jízdenek) je nepřijatelné i proto, že mnozí cestující kvůli tomu přesednou do osobních automobilů. Praha přitom musí během několika let splnit zákonem dané přísné limity pro znečištění ovzduší a hlukovou zátěž a je zřejmé, že cesta k tomu vede především přes omezování individuální automobilové dopravy (zpoplatnění parkování a mýtné), nikoli zdražováním jízdného ve veřejné dopravě.

Výše uvedená členská sdružení apelují na Radu hl. m. Praha, aby odložila rozhodnutí o zdražování do doby, než bude zveřejněn výsledek externího auditu a zastupitelstvem projednán plán rozvoje městské hromadné dopravy včetně plánu jejího financování.

Poznámky:
(1) Na konkrétní nedostatky v hospodaření Dopravního podniku poukázal na veřejné besedě v listopadu 2004 Tomáš Kramár ze sdružení Oživení. Obsah prezentace i její stručné textové shrnutí je k dispozici na http://bezkorupce.cz

Kontakt pro novináře:
Petra Kolínská, koordinátorka Centra SOS Praha
sospraha@ecn.cz
tel.: 776 55 20 22
Petra Kolínská, tel: 776 55 20 22
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist