https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/predrazena-dalnice-d47-se-otevira-bez-ekoduktu-zajmy-prirody-betonari-ignorovali
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hnutí Duha Olomouc: Předražená dálnice D47 se otevírá bez ekoduktu - Zájmy přírody betonáři ignorovali

24. listopadu 2009 | Hnutí Duha Olomouc
Na Moravě se ve středu 24. listopadu otevírá dálnice D47 v délce 74 km, která představuje rekord betonové lobby, neboť její cena je v průměru 770 miliónů korun za kilometr. Dálnice je kuriózní i tím, že má dva základní kameny, na které různí politici v různých časech poklepávali.

Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě nepostavilo ekodukt, který měl zajistit migraci velkých savců Moravskou bránou. Podle odborníků je okolní krajina právě v tomto místě nejlépe průchodná. Přes nově postavenou bariéru se však migrující vlci, rysi nebo další savci nedostanou.

Investor nemůže argumentovat, že by ekodukt dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektoval a postavil velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ [1]. Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat.

Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří například postavil v rozporu se stavebním povolením. Místo dvoupolového mostu o rozpětí 8,5 metrů nechalo vyhloubit pouze úzký tunel 6 metrů široký [2]. Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než v sousedním Německu.

Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc řekl:

„Lidé mají přirozenou potřebu ekonomického rozvoje, zvířata zase potřebu migrovat. Ředitelství silnic a dálnic zcela ignorovalo podmínky Ministerstva životního prostředí a nedrželo se ani svého vlastního projektu. Do kapes stavebních firem tak putují milióny na úkor opatření, která měla snížit negativní dopady dálnice na krajinu. Vzácní vlci, rysi i běžní živočichové budou teď cestu z Beskyd do Jeseníků hledat jen velmi obtížně.“


Kontakt: Miroslav Kutal, Hnutí DUHA Olomouc, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Miroslav Patrik, Děti Země, telefon 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz,

Poznámky:

[1] Přesýpaný most u Hrabůvky - v materiálech ŘSD ČR nazývaný „ekodukt“ (mapa na str. 9 publikace „Projekt D47“: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/C55139E820489709C125766D00454DB8/$file/D47_091125.pdf

[2] Obrazové srovnání schválených plánů a stávajícího stavu kontroverzních objektů D47 na http://www.selmy.cz/data/Nedostatky_D47.pdf

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist