Tiskové zprávy
Hnutí Duha Olomouc: Předražená dálnice D47 se otevírá bez ekoduktu - Zájmy přírody betonáři ignorovali
24. listopadu 2009 | Hnutí Duha Olomouc
Na Moravě se ve středu 24. listopadu otevírá dálnice D47 v délce 74 km, která představuje rekord betonové lobby, neboť její cena je v průměru 770 miliónů korun za kilometr. Dálnice je kuriózní i tím, že má dva základní kameny, na které různí politici v různých časech poklepávali.
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě nepostavilo ekodukt, který měl zajistit migraci velkých savců Moravskou bránou. Podle odborníků je okolní krajina právě v tomto místě nejlépe průchodná. Přes nově postavenou bariéru se však migrující vlci, rysi nebo další savci nedostanou.
Investor nemůže argumentovat, že by ekodukt dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektoval a postavil velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ [1]. Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat.
Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří například postavil v rozporu se stavebním povolením. Místo dvoupolového mostu o rozpětí 8,5 metrů nechalo vyhloubit pouze úzký tunel 6 metrů široký [2]. Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než v sousedním Německu.
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc řekl:
„Lidé mají přirozenou potřebu ekonomického rozvoje, zvířata zase potřebu migrovat. Ředitelství silnic a dálnic zcela ignorovalo podmínky Ministerstva životního prostředí a nedrželo se ani svého vlastního projektu. Do kapes stavebních firem tak putují milióny na úkor opatření, která měla snížit negativní dopady dálnice na krajinu. Vzácní vlci, rysi i běžní živočichové budou teď cestu z Beskyd do Jeseníků hledat jen velmi obtížně.“
Kontakt: Miroslav Kutal, Hnutí DUHA Olomouc, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Miroslav Patrik, Děti Země, telefon 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz,
Poznámky:
[1] Přesýpaný most u Hrabůvky - v materiálech ŘSD ČR nazývaný „ekodukt“ (mapa na str. 9 publikace „Projekt D47“: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/C55139E820489709C125766D00454DB8/$file/D47_091125.pdf
[2] Obrazové srovnání schválených plánů a stávajícího stavu kontroverzních objektů D47 na http://www.selmy.cz/data/Nedostatky_D47.pdf
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě nepostavilo ekodukt, který měl zajistit migraci velkých savců Moravskou bránou. Podle odborníků je okolní krajina právě v tomto místě nejlépe průchodná. Přes nově postavenou bariéru se však migrující vlci, rysi nebo další savci nedostanou.
Investor nemůže argumentovat, že by ekodukt dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektoval a postavil velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ [1]. Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat.
Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří například postavil v rozporu se stavebním povolením. Místo dvoupolového mostu o rozpětí 8,5 metrů nechalo vyhloubit pouze úzký tunel 6 metrů široký [2]. Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než v sousedním Německu.
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc řekl:
„Lidé mají přirozenou potřebu ekonomického rozvoje, zvířata zase potřebu migrovat. Ředitelství silnic a dálnic zcela ignorovalo podmínky Ministerstva životního prostředí a nedrželo se ani svého vlastního projektu. Do kapes stavebních firem tak putují milióny na úkor opatření, která měla snížit negativní dopady dálnice na krajinu. Vzácní vlci, rysi i běžní živočichové budou teď cestu z Beskyd do Jeseníků hledat jen velmi obtížně.“
Kontakt: Miroslav Kutal, Hnutí DUHA Olomouc, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Miroslav Patrik, Děti Země, telefon 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz,
Poznámky:
[1] Přesýpaný most u Hrabůvky - v materiálech ŘSD ČR nazývaný „ekodukt“ (mapa na str. 9 publikace „Projekt D47“: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/C55139E820489709C125766D00454DB8/$file/D47_091125.pdf
[2] Obrazové srovnání schválených plánů a stávajícího stavu kontroverzních objektů D47 na http://www.selmy.cz/data/Nedostatky_D47.pdf
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk