https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/predstavujeme-cyklostezku-rokytka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Magistrát hl. m. Prahy: Představujeme cyklostezku ROKYTKA

3. února 2010 | Magistrát hl. m. Prahy
Rostoucí počet cyklistů v Praze a především zvýšení podílu dopravní cyklistiky nad rekreační si vynutilo navýšení investic do městské cyklistické infrastruktury. Toto navýšení zároveň umožnilo i přistoupit k náročnějším technickým řešením, ať už ve formě ochranných prvků v hlavním dopravním prostoru nebo při využití obtížnějších spojení budovaných cyklostezek. Proto i cyklostezka ROKYTKA, která představuje výjimečné řešení z hlediska technického, bezpečnosti i komfortu, byla náročná na finance.

„Bylo by jistě pěkné, kdyby místo 1 000 km navržených cyklotras v generelu páteřních a hlavních tras, z nichž je už vyznačena více než třetina, protkávalo Prahu stejné množství bezpečných cyklostezek. Nikdy tomu tak ale nebude. Centrum i širší centrum Prahy je a bude vždy příliš úzké, příliš lidnaté, příliš dopravní. Neřešíme cyklistickou infrastrukturu na zelené louce, řešíme ji v živém a dynamickém prostředí velkoměsta Prahy. Soustřeďujeme se na co nejbezpečnější dopravní řešení, pracujeme se stávající i částečně známou budoucí dopravní situací v Praze. A tím spíše musíme využít vše, co je v nepříliš bohaté nabídce pro možné bezpečné cyklistické stezky. Méně nákladná řešení už byla realizována, v Praze je přes 135 km cyklostezek a celkově přes 180 km bezpečných dopravních řešení pro cyklisty,“ řekl na úvod dnešní tiskové konference věnované aktuálnímu mediálnímu tématu – pražské cyklostezce Rokytka, kterou média označila za nejdražší v Evropě, předseda komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Pavel Polák.

Připomněl, že možností pro budování samostatných stezek pro cyklisty ubývá a bude ubývat. Proto opuštěná železniční vlečka v Praze 9 představovala jedinečnou možnost na rozšíření nabídky bezpečných cyklostezek v území, které jiné řešení nenabízí.

„Výjimečné místo si vyžádalo i výjimečná řešení, kterými cyklisté získali nejen 3,2 km nové stezky a zajímavý průjezd touto částí města, ale především možnost bezpečného překonání tří dopravně zatížených komunikací - Poděbradská, Freyova a Ocelářská - při cestě z východního okraje Prahy do centra. Toto bezpečné spojení na páteřní trase A 26 umožnily vysoké náklady na použitá technická řešení, bez kterých by to ale nebylo možné realizovat vůbec,“ zdůraznil Pavel Polák a ředitel odboru městského investora Magistrátu hl. m. Prahy Jiří Toman upřesnil: „Více než 90 % nákladů z celkové částky 140,1 milionů korun připadlo na 212 m dlouhý cyklistický most s rampou pod Harfou, na další tři nové mosty v náspu vlečky, na dva obnovené a pro cyklisty upravené železniční mosty a na terénní úpravu a na odvodnění náročné jižní sjezdové části stezky u Hořejšího rybníka. Samotná komunikace cyklostezky byla díky využití příznivé nivelity a konstrukce náspu naopak velmi levná, nejlevnější v Praze. Náklady 3 miliony korun na kilometr jsou srovnatelné s jednoduchou stezkou s nezpevněným mlatovým povrchem.“

„Je pravděpodobně možné, že mosty mohly být o metr či dva kratší, o tunu lehčí a tráva vysetá na upravených plochách zeleně řidší, ale asi spíš ne. Vysoké náklady umožnily vysoce bezpečné a výjimečné řešení, kterým se může Praha i pochlubit v klubu cyklisticky vyspělejších evropských měst, kam chce patřit. Mohli jsme toto řešení zvolit a nabídnout pražským cyklistům něco nového, nebo ne – a stezku nemít vůbec. Ani teď ani v budoucnu. Zvolili jsme první řešení a myslíme si, že správně,“ prohlásil Pavel Polák a dodal: „Bonusem navíc je pokrytí 2/3 nákladů z fondů Evropské unie, celkem 82 milionů. Hlavní město investovalo 58 milionů. I to je výjimečná cena, ovšem za výjimečný počin. Doufáme, že i dále budou zdroje na obdobná řešení, a Praha tak bude pro cyklisty ještě bezpečnější a příjemnější.“


Hrubý rozpočet:

Celkové náklady s DPH - 140,1 mil. Kč
Cyklostezka – komunikace - 9,4 mil. Kč
Mosty nové (4) - 71,6 mil. Kč
Upravené žel. mosty (2) - 8,2 mil. Kč
Terénní úpravy, odvodnění - 42,7 mil. Kč
Dopočet – tzv. kosmetika: zábradlí, schodiště s vodícími lištami pro kola, zeleň atd.


Tiskovou zprávu naleznete v rubrice Tiskový servis na http://magistrat.praha-mesto.cz


Jiří Wolf
Tiskový mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy
Tel.: 737 208 979, 236 002 348
Fax: 236 007 092
E-mail: jiri.wolf@cityofprague.cz
Magistrát hl. města Prahy, Mariánské nám. 2/2, 110 01 Praha 1
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist