https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/premier-fiala-na-zahajeni-dalsiho-useku-d35-zacina-nabite-jaro-dopravni-infrastruktury
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Úřad Vlády ČR: Premiér Fiala na zahájení dalšího úseku D35: Začíná Nabité jaro dopravní infrastruktury

10. února 2025 | Úřad Vlády ČR
Další úsek stavby dálnice D35 v Pardubickém kraji zahájilo v pondělí 10. února 2025 Ředitelství silnic a dálnic za účasti předsedy vlády Petra Fialy, ministra dopravy Martina Kupky a dalších hostů. Úsek D35 Litomyšl–Janov se zároveň stane obchvatem dopravně přetížené Litomyšle. Cena stavby dálničního obchvatu Litomyšle, která vzešla z výběrového řízení, je 2,8 miliardy Kč bez DPH, větší část nákladů uhradí EU. Řidiči by měli po obchvatu jezdit od léta 2027.

„Dnešním dnem začíná Nabité jaro pro stavbu dopravní infrastruktury v České republice. Desetikilometrový úsek dálnice D35 mezi Litomyšlí a Janovem bude mít významný přínos pro Litomyšl a její okolí, protože se vlastně stane obchvatem města, na který jeho obyvatelé čekali desítky let. Pro celou zemi je podstatné, že se stane součástí druhé rychlé spojnice Čech a Moravy, která nám zajistí rovnoměrnější a plynulejší dopravu na řadě míst. Dálnice D35, o které předchozí vlády převážně snily, se za naší vlády skutečně staví,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Součástí úseku Litomyšl–Janov bude sedm mostů na dálnici a sedm mostů nad ní. Klíčovým objektem bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Bude mít deltovitý tvar, poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce, napojení města na dálnici ve směru do a od hanácké metropole. Obyvatele okolních obcí ochrání před hlukem 13 protihlukových stěn dlouhých téměř šest kilometrů. Záchranný archeologický průzkum přinesl řadu nálezů. Odborníci objevili například dvě pravěké až středověké studny, také dva zlomky srpů z doby bronzové a avarsko-slovanské kování z raného středověku.

Premiér Petr Fiala také připomněl, že aktuálně je ve výstavbě 64 km a na všechny další plánované úseky je stavební povolení. „Z D35 se tím letos stává největší dálniční staveniště ve střední Evropě. Děláme vše pro to, abychom vše dokončili co nejrychleji. Pomůže nám k tomu mimo jiné PPP financování, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru,“ uvedl premiér Petr Fiala. Financování pomocí PPP bude využito při stavbě následujících úseků D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí. „Chci velice poděkovat týmu pana Martina Kupky, Ředitelství silnic a dálnic, a dalším, že se dopravní infrastruktura nyní rozšiřuje nebývalým tempem,“ dodal Petr Fiala.

V roce 2025 zprovozní ŘSD na dálnici D35 nových 33 kilometrů a chce také začít stavět přes 16 kilometrů dlouhý úsek Úlibice–Hořice. Ministerstvo dopravy již vybírá koncesionáře PPP projektu na stavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem a Mohelnicí, jež by měla začít v roce 2026. Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029. Stavba je navržena ke spolufinancování Programu Doprava 2021–2027 z Fondu soudržnosti – OPD3.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist