Tiskové zprávy
Úřad Vlády ČR: Premiér Fiala v Pardubicích: Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto investujeme do železnice
31. května 2024 | Úřad Vlády ČR
Společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou se premiér Petr Fiala v pátek 31. května 2024 zúčastnil v Pardubicích slavnostního ukončení modernizace železničního uzlu, která začala v roce 2020, za více než 6 miliard korun. Zároveň byla zahájena druhá etapa rekonstrukce historické budovy pardubického hlavního nádraží. Cestující tak mohou v krajském městě využívat moderní nástupiště a některé vlaky začnou zajíždět na novou zastávku, která je blíž centru krajské metropole.
Premiér Petr Fiala s ministrem dopravy Martinem Kupkou přijeli do východočeské krajské metropole vlakem z brněnského hlavního nádraží. „Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ řekl předseda vlády Petr Fiala.
Modernizace začala v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 miliardy korun a národní financování zajistil státní rozpočet. Zásadně pomohly také fondy Evropské unie. Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. Správa železnic současně zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici designové lavičky a koše.
Celkovou obnovou prošly také oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která propojí sídliště Dukla.
Stavbaři provedli také kompletní rekonstrukci kolejiště v celé stanici. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi.
Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum, díky které se výrazně zlepší dostupnost centra města. Zároveň začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží. Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Vrátí se mu jeho původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců.
„Současně jsme dnes otevřeli další etapu, a to je modernizace historické budovy nádraží, která bude hotová do dvou let. Jde o dobrý příklad toho, jak naše vláda postupně modernizuje dopravu v České republice. Je to výsledek skvělé práce ministra dopravy Martina Kupky a jeho týmu. Postupně chceme docílit toho, aby občané mohli jezdit z místa na místo v Česku bez problémů, bez bariér a abychom více propojili jednotlivé regiony,“ uvedl Petr Fiala. „Naším základním cílem je zrychlit dopravu v České republice, lépe propojit naši zemi a tím zajistit její budoucí prosperitu a zajistit také komfort občanů,“ uzavřel premiér.
Premiér Petr Fiala s ministrem dopravy Martinem Kupkou přijeli do východočeské krajské metropole vlakem z brněnského hlavního nádraží. „Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ řekl předseda vlády Petr Fiala.
Modernizace začala v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 miliardy korun a národní financování zajistil státní rozpočet. Zásadně pomohly také fondy Evropské unie. Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. Správa železnic současně zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici designové lavičky a koše.
Celkovou obnovou prošly také oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která propojí sídliště Dukla.
Stavbaři provedli také kompletní rekonstrukci kolejiště v celé stanici. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi.
Na dalších 74 milionů korun vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum, díky které se výrazně zlepší dostupnost centra města. Zároveň začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží. Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Vrátí se mu jeho původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců.
„Současně jsme dnes otevřeli další etapu, a to je modernizace historické budovy nádraží, která bude hotová do dvou let. Jde o dobrý příklad toho, jak naše vláda postupně modernizuje dopravu v České republice. Je to výsledek skvělé práce ministra dopravy Martina Kupky a jeho týmu. Postupně chceme docílit toho, aby občané mohli jezdit z místa na místo v Česku bez problémů, bez bariér a abychom více propojili jednotlivé regiony,“ uvedl Petr Fiala. „Naším základním cílem je zrychlit dopravu v České republice, lépe propojit naši zemi a tím zajistit její budoucí prosperitu a zajistit také komfort občanů,“ uzavřel premiér.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk