Tiskové zprávy
Úřad Vlády ČR: Premiér Fiala zahájil stavbu části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1
16. prosince 2024 | Úřad Vlády ČR
Premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka zahájili v pondělí 16. prosince stavbu další části Pražského okruhu z Běchovic na dálnici D1. Cena stavby vzešlá z výběrového řízení je 9,76 miliardy Kč bez DPH, práce by měly trvat do zprovoznění tři roky. Šestipruhový úsek bude dlouhý 12,6 kilometru. Společně s ním chce Ředitelství silnic a dálnic na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.
Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i pro celou ČR. Nový úsek velmi uleví Štěrboholské radiále i Jižní spojce, které jsou extrémně zatížené kamionovou dopravou ve směru na severovýchod, respektive jihovýchod metropole. Výrazně tak odlehčí obytným čtvrtím, jež dlouhodobě čelí vysoké intenzitě dopravy.
Předseda vlády zdůraznil, že k zahájení této stavby a obecně ke znatelnému zkrácení přípravy a realizaci dopravních staveb, bylo potřeba udělat několik důležitých kroků. „Změnili jsme zákon o liniových stavbách, čímž jsme výrazně urychlili přípravu. Ministr dopravy Martin Kupka co tři měsíce jednal se všemi dotčenými stranami, aby projekt postupoval podle plánu. Ředitelství silnic a dálnic jsme přeměnili na státní podnik, což nejen zrychlilo přípravu projektu, ale také zajistilo jeho lepší koordinaci,“ uvedl premiér Petr Fiala.
„Je to nepochybně jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb, na kterou řidiči dlouhá léta čekají. Pražský okruh se staví přes 40 let. V posledních 13 letech se nedělo vůbec nic a já jsem moc rád, že děláme důležitý krok k tomu, abychom toto zdržení napravili. Pražský okruh samozřejmě není jediná priorita, na kterou se soustředíme. Investujeme rekordní peníze do dopravní infrastruktury. V letošním roce jde o 150 miliard korun, v příštím roce půjde na silnice, dálnice a železnici 160 miliard korun. Děláme všechno proto, aby naše země byla lépe průjezdná a aby se tady lidem lépe žilo,“ dodal premiér Petr Fiala.
„Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i pro celou Českou republiku a celou dálniční síť. Naposledy se řidičům rozšířil v roce 2010, proto jsme jej od počátku zařadili mezi priority naší vlády. Nové propojení brněnské D1, hradecké D11 a plzeňské D5 uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy, zejména v oblasti Spořilova. Řidičům pomůže jak na příjezdu do Prahy, tak při průjezdu okolo Prahy. Zlepší se i komfort místních obyvatel, sníží se dopravní zátěž v jejich čtvrtích. A pro řidiče bude průjezd plynulejší a bezpečnější. Půjde o odklon desítek tisíc aut denně. Jezdit po této stavbě budeme na konci roku 2027,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Na realizaci této stavby by měla velkou měrou přispět i Evropská unie z Programu Doprava.
Podle propočtů ŘSD bude novým úsekem jezdit v roce 2030 denně 70.000 až 80.000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60.000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 342 kilometrů nových staveb. Jedná se o 276,7 km dálnic a 65,3 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 85,3 km dálnic a silnic I. třídy.
Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i pro celou ČR. Nový úsek velmi uleví Štěrboholské radiále i Jižní spojce, které jsou extrémně zatížené kamionovou dopravou ve směru na severovýchod, respektive jihovýchod metropole. Výrazně tak odlehčí obytným čtvrtím, jež dlouhodobě čelí vysoké intenzitě dopravy.
Předseda vlády zdůraznil, že k zahájení této stavby a obecně ke znatelnému zkrácení přípravy a realizaci dopravních staveb, bylo potřeba udělat několik důležitých kroků. „Změnili jsme zákon o liniových stavbách, čímž jsme výrazně urychlili přípravu. Ministr dopravy Martin Kupka co tři měsíce jednal se všemi dotčenými stranami, aby projekt postupoval podle plánu. Ředitelství silnic a dálnic jsme přeměnili na státní podnik, což nejen zrychlilo přípravu projektu, ale také zajistilo jeho lepší koordinaci,“ uvedl premiér Petr Fiala.
„Je to nepochybně jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb, na kterou řidiči dlouhá léta čekají. Pražský okruh se staví přes 40 let. V posledních 13 letech se nedělo vůbec nic a já jsem moc rád, že děláme důležitý krok k tomu, abychom toto zdržení napravili. Pražský okruh samozřejmě není jediná priorita, na kterou se soustředíme. Investujeme rekordní peníze do dopravní infrastruktury. V letošním roce jde o 150 miliard korun, v příštím roce půjde na silnice, dálnice a železnici 160 miliard korun. Děláme všechno proto, aby naše země byla lépe průjezdná a aby se tady lidem lépe žilo,“ dodal premiér Petr Fiala.
„Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i pro celou Českou republiku a celou dálniční síť. Naposledy se řidičům rozšířil v roce 2010, proto jsme jej od počátku zařadili mezi priority naší vlády. Nové propojení brněnské D1, hradecké D11 a plzeňské D5 uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy, zejména v oblasti Spořilova. Řidičům pomůže jak na příjezdu do Prahy, tak při průjezdu okolo Prahy. Zlepší se i komfort místních obyvatel, sníží se dopravní zátěž v jejich čtvrtích. A pro řidiče bude průjezd plynulejší a bezpečnější. Půjde o odklon desítek tisíc aut denně. Jezdit po této stavbě budeme na konci roku 2027,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Na realizaci této stavby by měla velkou měrou přispět i Evropská unie z Programu Doprava.
Podle propočtů ŘSD bude novým úsekem jezdit v roce 2030 denně 70.000 až 80.000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60.000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 342 kilometrů nových staveb. Jedná se o 276,7 km dálnic a 65,3 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 85,3 km dálnic a silnic I. třídy.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk