Tiskové zprávy
Děti Země: Přes sliby magistrátu je Americká třída stále přetížená
Představitelé magistrátu m. Plzně zdůvodňovali výstavbu souboru staveb ulice U Trati a přemostění hlavního nádraží nutností zklidnit Americkou třídu a slibovali její přeměnu na obchodní a společenskou osu centrální oblasti. Měsíc po jeho dokončení (zprovoznění mostu Nad Nádražím) však po Americké třídě denně projede cca 15.000 vozidel, tedy o pouhých 17 % méně než v roce 2000, kdy byla Americká na pokraji kolapsu.
Je Plzeň tak bohaté město?
„Jsme zklamáni z toho, že investice za dvě miliardy korun, které si vyžádal komplex staveb U Trati a Nad Nádraží, přineslo tak nepatrný výsledek. Podle schválených Zásad rozvoje komunikační sítě města Plzně mělo dokončení obou zmiňovaných staveb umožnit zklidnění Americké třídy,“ uvedl Vít Roušal, místopředseda Dětí Země. Americká třída dnešních dnů zdaleka nepřipomíná dopravně zklidněnou komunikaci, automobily tvoří dlouhé kolony a zdržují trolejbusy a autobusy MHD.
1200 aut za hodinu po zklidněné komunikaci
„Sami jsme byli překvapeni velkým počtem aut, z nichž naprostá většina Americkou ulicí jen projížděla. Přestože auta mají využívat kapacitnější komunikaci U Trati, na Americké za sledovaných 13 hodin projelo neuvěřitelných 12.711 vozidel (bez započítání trolejbusů a autobusů), což podle statistik odpovídá 15.000 za 24 hodin,“ říká Jiří Kohout, předseda Společnosti pro veřejnou dopravu. Množství aut na Americké měřili ve středu 28. srpna členové Společnosti pro vřejnou dopravu a Dětí Země před Domem kultury. Jiří Kohout ještě tyto údaje doplňuje: „Během dne jsme opakovaně naměřili až 1200 aut za hodinu, v tu dobu docházelo k tvorbě souvislých kolon, které brzdily provoz MHD.“ Po nejzatíženější Plzeňské komunikaci, kterou je Karlovarská třída, projede za 24 hodin 40.000 vozidel. Karlovarská je ovšem čtyřpruhová komunikace 1. třídy.
Jak z toho ven
Otevření souboru staveb U Trati a Nad Nádražím samo o sobě ke zklidnění Americké třídy nestačí. „Je nutno přikročit k daleko ráznějším opatřením, přesně jak hovoří Zásady dopravní politiky města Plzně. Z Americké třídy by se proto měla učinit jen místní obslužná komunikace, tj. jen pro trolejbusy MHD, rezidenty a zásobování,“ upozorňuje Jiří Kohout.
„Umím si představit, že most na Americké přes Radbuzu by byl přeměněn na pěší zónu, s povolením vjezdu pouze pro trolejbusy a cyklisty,“ doplňuje Vít Roušal.
PRAMENY:
Zásady rozvoje komunikační sítě města Plzně, ÚKRmP 2000
Zásady dopravní politiky města Plzně, ÚKRmP a SVSmP1997
Informace o dopravě v Plzni, SVSmP 2000
Vlastní průzkum, SpVD a DZ 2002
kontakt: Ing. Jiří Kohout, SpVD, +420604404695, http://spvd.cz/
Vít Roušal, Děti Země Plzeň, 019/7325654, http://detizeme.cz/ids
Je Plzeň tak bohaté město?
„Jsme zklamáni z toho, že investice za dvě miliardy korun, které si vyžádal komplex staveb U Trati a Nad Nádraží, přineslo tak nepatrný výsledek. Podle schválených Zásad rozvoje komunikační sítě města Plzně mělo dokončení obou zmiňovaných staveb umožnit zklidnění Americké třídy,“ uvedl Vít Roušal, místopředseda Dětí Země. Americká třída dnešních dnů zdaleka nepřipomíná dopravně zklidněnou komunikaci, automobily tvoří dlouhé kolony a zdržují trolejbusy a autobusy MHD.
1200 aut za hodinu po zklidněné komunikaci
„Sami jsme byli překvapeni velkým počtem aut, z nichž naprostá většina Americkou ulicí jen projížděla. Přestože auta mají využívat kapacitnější komunikaci U Trati, na Americké za sledovaných 13 hodin projelo neuvěřitelných 12.711 vozidel (bez započítání trolejbusů a autobusů), což podle statistik odpovídá 15.000 za 24 hodin,“ říká Jiří Kohout, předseda Společnosti pro veřejnou dopravu. Množství aut na Americké měřili ve středu 28. srpna členové Společnosti pro vřejnou dopravu a Dětí Země před Domem kultury. Jiří Kohout ještě tyto údaje doplňuje: „Během dne jsme opakovaně naměřili až 1200 aut za hodinu, v tu dobu docházelo k tvorbě souvislých kolon, které brzdily provoz MHD.“ Po nejzatíženější Plzeňské komunikaci, kterou je Karlovarská třída, projede za 24 hodin 40.000 vozidel. Karlovarská je ovšem čtyřpruhová komunikace 1. třídy.
Jak z toho ven
Otevření souboru staveb U Trati a Nad Nádražím samo o sobě ke zklidnění Americké třídy nestačí. „Je nutno přikročit k daleko ráznějším opatřením, přesně jak hovoří Zásady dopravní politiky města Plzně. Z Americké třídy by se proto měla učinit jen místní obslužná komunikace, tj. jen pro trolejbusy MHD, rezidenty a zásobování,“ upozorňuje Jiří Kohout.
„Umím si představit, že most na Americké přes Radbuzu by byl přeměněn na pěší zónu, s povolením vjezdu pouze pro trolejbusy a cyklisty,“ doplňuje Vít Roušal.
PRAMENY:
Zásady rozvoje komunikační sítě města Plzně, ÚKRmP 2000
Zásady dopravní politiky města Plzně, ÚKRmP a SVSmP1997
Informace o dopravě v Plzni, SVSmP 2000
Vlastní průzkum, SpVD a DZ 2002
kontakt: Ing. Jiří Kohout, SpVD, +420604404695, http://spvd.cz/
Vít Roušal, Děti Země Plzeň, 019/7325654, http://detizeme.cz/ids
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk