Petr Stýblo "> Přestaňte se zneužíváním zvířat v reklamách! - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prestante-se-zneuzivanim-zvirat-v-reklamach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Český svaz ochránců přírody: Přestaňte se zneužíváním zvířat v reklamách!

Otevřený dopis Českého svazu ochránců přírody u příležitosti Světového dne zvířat

Radě pro rozhlasové a televizní vysílání
Krátká 10, 100 00 Praha 10
a
Radě pro reklamu
Malostranské nám. 37/23
118 00 Praha - Malá Strana

V Praze 4. října 2005

Vážení,

Se znepokojením sledujeme v posledních měsících rychle narůstající využívání zvířat v reklamách – televizi, rádiích, tisku i na internetu. Nejsme samozřejmě proti využívání živočichů pro reklamní účely, nicméně reklamy by neměly podávat informace nepravdivé, zavádějící a neetické. A to se bohužel děje!

Zejména, objevují-li se v reklamách živočichové našimi zákony zvláště chránění, jejichž prostá existence u nás téměř stoprocentně závisí na míře pozitivního vztahu či alespoň tolerance ze strany člověka, považujeme za nemorální, tento vztah (byť zřejmě nechtěně a z neznalosti tvůrců) vyostřovat. Kdyby šlo o ojedinělé případy, mlčeli bychom. Nejde o ojedinělé případy!

V současné době například běží hned tři reklamy naprosto zkresleně ukazující bobra jako ničitele lidských staveb. Bobr evropský se v posledních letech začíná výzamně šířit na naše území a ne všude je přijímán s pochopením. Jeho výskyt u nás je jednoznačně limitován tím, jak bude spolužít s člověkem v naší kulturní krajině. Přitom jde o živočicha chráněného nejen naší, ale i celoevropskou legislativou! A přesto prakticky ve všech sdělovacích prostředcích probíhá reklamní kampaň ČSOB Pojišťovny, která ukazuje bobra jako ničitele lidských (dřevěných) domů! Kampaň, vyšperkovaná na webu této firmy (http://www.csobpoj.cz/csobpoj/csobpoj.nsf/StrankyLN/PrehledZajimavostiZabava?OpenDocument) hrou na téma zastřel bobra dřív, než ti sežere dům! Podotýkáme, že bobr v žádném případě nežere mrtvé dřevo, že by tedy žral dřevostavby je naprostý nesmysl!

Vážení, podáváme tímto stížnost na nepravdivé, neetické a ve svém důsledku pro zvláště chráněné živočichy velmi škodlivé reklamy:

1. reklama na vodku Amudsen firmy Stock – reklama ukazuje naprosto zkresleně vlka utočícího na člověka. V celé Evropě nikdy nebyl popsán jediný případ, kdy by zdravý vlk zaútočil na člověka. Vlci se k nám opakovaně šíří ze Slovenska, opakovaně však hynou kulemi nelegálních lovců. Fámy o nebezpečnosti vlků člověku jsou toho hlavní příčinou. Reklamní klip jsme svého času zanamenali v televizi, v současné době je také umístěn na: http://www.stock.cz/produkty/logotypDetail3s.do?id=2

2. reklama ČSOB Pojišťovny – klipy v televizi doplněné bilboardy a internet - zkresleně ukazující bobra jako ničitele domů - viz výše

3. reklama T-Mobile – zaznamenána v rádiích – zkresleně tvrdící, že bobr likviduje telefonní sloupy

4. reklama Stihl „Dělejte to jako ti bobři“ – v tisku a banner na http://www.stihl.cz/ - zkresleně připodobňující bobří zuby k motorovým pilám

Vážení, věříme, že důvody, které nás vedly k tomuto kroku, chápete a že v rámci svých kompetencí budete vzniklou problematiku řešit. Pokud by se Vám nedostávalo odborníků na problematiku přirozeného chování živočichů volně žijících druhů, Český svaz ochránců přírody je Vám rád poskytne.

S pozdravem

Petr Stýblo
Ředitel Kanceláře ÚVR ČSOP

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist