Tiskové zprávy
Český svaz ochránců přírody: Přestaňte se zneužíváním zvířat v reklamách!
Otevřený dopis Českého svazu ochránců přírody u příležitosti Světového dne zvířat
Radě pro rozhlasové a televizní vysílání
Krátká 10, 100 00 Praha 10
a
Radě pro reklamu
Malostranské nám. 37/23
118 00 Praha - Malá Strana
V Praze 4. října 2005
Vážení,
Se znepokojením sledujeme v posledních měsících rychle narůstající využívání zvířat v reklamách – televizi, rádiích, tisku i na internetu. Nejsme samozřejmě proti využívání živočichů pro reklamní účely, nicméně reklamy by neměly podávat informace nepravdivé, zavádějící a neetické. A to se bohužel děje!
Zejména, objevují-li se v reklamách živočichové našimi zákony zvláště chránění, jejichž prostá existence u nás téměř stoprocentně závisí na míře pozitivního vztahu či alespoň tolerance ze strany člověka, považujeme za nemorální, tento vztah (byť zřejmě nechtěně a z neznalosti tvůrců) vyostřovat. Kdyby šlo o ojedinělé případy, mlčeli bychom. Nejde o ojedinělé případy!
V současné době například běží hned tři reklamy naprosto zkresleně ukazující bobra jako ničitele lidských staveb. Bobr evropský se v posledních letech začíná výzamně šířit na naše území a ne všude je přijímán s pochopením. Jeho výskyt u nás je jednoznačně limitován tím, jak bude spolužít s člověkem v naší kulturní krajině. Přitom jde o živočicha chráněného nejen naší, ale i celoevropskou legislativou! A přesto prakticky ve všech sdělovacích prostředcích probíhá reklamní kampaň ČSOB Pojišťovny, která ukazuje bobra jako ničitele lidských (dřevěných) domů! Kampaň, vyšperkovaná na webu této firmy (http://www.csobpoj.cz/csobpoj/csobpoj.nsf/StrankyLN/PrehledZajimavostiZabava?OpenDocument) hrou na téma zastřel bobra dřív, než ti sežere dům! Podotýkáme, že bobr v žádném případě nežere mrtvé dřevo, že by tedy žral dřevostavby je naprostý nesmysl!
Vážení, podáváme tímto stížnost na nepravdivé, neetické a ve svém důsledku pro zvláště chráněné živočichy velmi škodlivé reklamy:
1. reklama na vodku Amudsen firmy Stock – reklama ukazuje naprosto zkresleně vlka utočícího na člověka. V celé Evropě nikdy nebyl popsán jediný případ, kdy by zdravý vlk zaútočil na člověka. Vlci se k nám opakovaně šíří ze Slovenska, opakovaně však hynou kulemi nelegálních lovců. Fámy o nebezpečnosti vlků člověku jsou toho hlavní příčinou. Reklamní klip jsme svého času zanamenali v televizi, v současné době je také umístěn na: http://www.stock.cz/produkty/logotypDetail3s.do?id=2
2. reklama ČSOB Pojišťovny – klipy v televizi doplněné bilboardy a internet - zkresleně ukazující bobra jako ničitele domů - viz výše
3. reklama T-Mobile – zaznamenána v rádiích – zkresleně tvrdící, že bobr likviduje telefonní sloupy
4. reklama Stihl „Dělejte to jako ti bobři“ – v tisku a banner na http://www.stihl.cz/ - zkresleně připodobňující bobří zuby k motorovým pilám
Vážení, věříme, že důvody, které nás vedly k tomuto kroku, chápete a že v rámci svých kompetencí budete vzniklou problematiku řešit. Pokud by se Vám nedostávalo odborníků na problematiku přirozeného chování živočichů volně žijících druhů, Český svaz ochránců přírody je Vám rád poskytne.
S pozdravem
Petr Stýblo
Ředitel Kanceláře ÚVR ČSOP
Radě pro rozhlasové a televizní vysílání
Krátká 10, 100 00 Praha 10
a
Radě pro reklamu
Malostranské nám. 37/23
118 00 Praha - Malá Strana
V Praze 4. října 2005
Vážení,
Se znepokojením sledujeme v posledních měsících rychle narůstající využívání zvířat v reklamách – televizi, rádiích, tisku i na internetu. Nejsme samozřejmě proti využívání živočichů pro reklamní účely, nicméně reklamy by neměly podávat informace nepravdivé, zavádějící a neetické. A to se bohužel děje!
Zejména, objevují-li se v reklamách živočichové našimi zákony zvláště chránění, jejichž prostá existence u nás téměř stoprocentně závisí na míře pozitivního vztahu či alespoň tolerance ze strany člověka, považujeme za nemorální, tento vztah (byť zřejmě nechtěně a z neznalosti tvůrců) vyostřovat. Kdyby šlo o ojedinělé případy, mlčeli bychom. Nejde o ojedinělé případy!
V současné době například běží hned tři reklamy naprosto zkresleně ukazující bobra jako ničitele lidských staveb. Bobr evropský se v posledních letech začíná výzamně šířit na naše území a ne všude je přijímán s pochopením. Jeho výskyt u nás je jednoznačně limitován tím, jak bude spolužít s člověkem v naší kulturní krajině. Přitom jde o živočicha chráněného nejen naší, ale i celoevropskou legislativou! A přesto prakticky ve všech sdělovacích prostředcích probíhá reklamní kampaň ČSOB Pojišťovny, která ukazuje bobra jako ničitele lidských (dřevěných) domů! Kampaň, vyšperkovaná na webu této firmy (http://www.csobpoj.cz/csobpoj/csobpoj.nsf/StrankyLN/PrehledZajimavostiZabava?OpenDocument) hrou na téma zastřel bobra dřív, než ti sežere dům! Podotýkáme, že bobr v žádném případě nežere mrtvé dřevo, že by tedy žral dřevostavby je naprostý nesmysl!
Vážení, podáváme tímto stížnost na nepravdivé, neetické a ve svém důsledku pro zvláště chráněné živočichy velmi škodlivé reklamy:
1. reklama na vodku Amudsen firmy Stock – reklama ukazuje naprosto zkresleně vlka utočícího na člověka. V celé Evropě nikdy nebyl popsán jediný případ, kdy by zdravý vlk zaútočil na člověka. Vlci se k nám opakovaně šíří ze Slovenska, opakovaně však hynou kulemi nelegálních lovců. Fámy o nebezpečnosti vlků člověku jsou toho hlavní příčinou. Reklamní klip jsme svého času zanamenali v televizi, v současné době je také umístěn na: http://www.stock.cz/produkty/logotypDetail3s.do?id=2
2. reklama ČSOB Pojišťovny – klipy v televizi doplněné bilboardy a internet - zkresleně ukazující bobra jako ničitele domů - viz výše
3. reklama T-Mobile – zaznamenána v rádiích – zkresleně tvrdící, že bobr likviduje telefonní sloupy
4. reklama Stihl „Dělejte to jako ti bobři“ – v tisku a banner na http://www.stihl.cz/ - zkresleně připodobňující bobří zuby k motorovým pilám
Vážení, věříme, že důvody, které nás vedly k tomuto kroku, chápete a že v rámci svých kompetencí budete vzniklou problematiku řešit. Pokud by se Vám nedostávalo odborníků na problematiku přirozeného chování živočichů volně žijících druhů, Český svaz ochránců přírody je Vám rád poskytne.
S pozdravem
Petr Stýblo
Ředitel Kanceláře ÚVR ČSOP
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk