Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Přestavba železnice v Brně: ještě 14 dní lze podávat připomínky
9. srpna 2006 | Koalice Nádraží v centru
Ještě dva týdny mohou vlastníci pozemků a občané dotčení záměrem přestavby brněnského železničního uzlu podávat své připomínky. Územní řízení vede stavební úřad městské části Brno-střed. Nesouhlasné námitky kvůli hluku a výraznému přiblížení kolejí k obývaným domům se očekávají především od obyvatel Židenic a Černovic. Při rekonstrukci uzlu s nádražím ve stávající poloze by k obdobným námitkám nebyl důvod.
Ještě dva týdny mohou lidé dotčení plánovanou stavbou nahlížet do rozsáhlé projektové dokumentace čítající několik tisíc stran textu a desítky map. Dokumenty jsou k dispozici na stavbním úřadě MČ Brno-střed, avšak pouze v úředních hodinách – v pondělí a ve středu od 8 do 17 hodin. Poslední termín pro podání připomínek a námitek byl stanoven na čtvrtek 24. srpna. Začátek ústního jednání byl úřadem určen na 9 hodinu dopolední v sále na Dominikánské ulici 2. Připomínky však lze k tomuto datu podat i písemně.
Navrhovatelé stavby, město Brno a státní Správa železniční dopravní cesty, předkládají do územního řízení zároveň všechny čtyři rozsáhlé komplexy staveb souvisejících s rekonstrukcí uzlu – modernizaci železničního koridoru na území Brna, nové odstavné nádraží, nové osobní nádraží v odsunuté poloze a městskou infrastrukturu nezbytnou k fungování nádraží.
Největší dopady na pohodu bydlení a životní prostředí bude mít rozšiřování železniční tratě ze dvou na čtyři koleje v Židenicích. Zvláště obyvatelé a majitelé domů v ulicích Klíny, Nevrklova a Jeronýmova budou záměrem významně poškozeni. Vlaky, které již nyní jezdí zhruba čtyři desítky metrů od jejich oken, se jim ještě více přiblíží. Některé domy budou muset výstavbě železnice dokonce ustoupit. V případě modernizace nádraží ve stávající poloze by nebylo nutné trať v Židenicích rozšiřovat, protože potřebná kapacita by zůstala zachována na trati směřující k hlavnímu nádraží, která vede převážně průmyslovými areály v dostatečné vzdálenosti od obydlí.
Zájem občanů o dopady plánované stavby je již nyní velký. První ze tří diskusí s odborníky [1] se v pondělí 7. srpna zúčastnilo více než tři desítky nespokojených občanů ze Židenic, Černovic i Maloměřic. Většina z nich kritizovala již stávající hluk ze železniční dopravy, zajímali se především o to, jak budou před hlukem chráněni i po dokončení celé stavby v roce 2014.
Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu říká:
Ve spise nás především zajímají vlivy předloženého technického návrhu této obrovské stavby na přírodu a životní prostředí obyvatel Brna. Budeme hájit oprávněný zájem židenických občanů na ochraně proti hluku.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, dodává:
Mrzí nás, že úřad pod tlakem vedení města zkracuje termíny na minimum, a nedává tak občanům dostatek času na seznámení se se záměrem a podání připomínek. V tak krátkém čase není prakticky možné byť jen zběžně pročíst potřebné podklady. Navíc proces připomínkování probíhá v době dovolených a ústní jednání je stanoveno na dopoledne.
Poznámky:
Stavební úřad pro účastníky územního řízení připravil tři setkání s projektanty na tato témata:
1) pondělí 7. 8., 14 - 16 hodin = kolejové řešení, včetně mostů
2) pondělí 14. 8., 14 - 16 hodin = pozemní objekty a komunikace
3) pondělí 21. 8., 14 - 16 hodin = inženýrské sítě, vodohospodářské stavby a protipovodňová opatření
Ještě dva týdny mohou lidé dotčení plánovanou stavbou nahlížet do rozsáhlé projektové dokumentace čítající několik tisíc stran textu a desítky map. Dokumenty jsou k dispozici na stavbním úřadě MČ Brno-střed, avšak pouze v úředních hodinách – v pondělí a ve středu od 8 do 17 hodin. Poslední termín pro podání připomínek a námitek byl stanoven na čtvrtek 24. srpna. Začátek ústního jednání byl úřadem určen na 9 hodinu dopolední v sále na Dominikánské ulici 2. Připomínky však lze k tomuto datu podat i písemně.
Navrhovatelé stavby, město Brno a státní Správa železniční dopravní cesty, předkládají do územního řízení zároveň všechny čtyři rozsáhlé komplexy staveb souvisejících s rekonstrukcí uzlu – modernizaci železničního koridoru na území Brna, nové odstavné nádraží, nové osobní nádraží v odsunuté poloze a městskou infrastrukturu nezbytnou k fungování nádraží.
Největší dopady na pohodu bydlení a životní prostředí bude mít rozšiřování železniční tratě ze dvou na čtyři koleje v Židenicích. Zvláště obyvatelé a majitelé domů v ulicích Klíny, Nevrklova a Jeronýmova budou záměrem významně poškozeni. Vlaky, které již nyní jezdí zhruba čtyři desítky metrů od jejich oken, se jim ještě více přiblíží. Některé domy budou muset výstavbě železnice dokonce ustoupit. V případě modernizace nádraží ve stávající poloze by nebylo nutné trať v Židenicích rozšiřovat, protože potřebná kapacita by zůstala zachována na trati směřující k hlavnímu nádraží, která vede převážně průmyslovými areály v dostatečné vzdálenosti od obydlí.
Zájem občanů o dopady plánované stavby je již nyní velký. První ze tří diskusí s odborníky [1] se v pondělí 7. srpna zúčastnilo více než tři desítky nespokojených občanů ze Židenic, Černovic i Maloměřic. Většina z nich kritizovala již stávající hluk ze železniční dopravy, zajímali se především o to, jak budou před hlukem chráněni i po dokončení celé stavby v roce 2014.
Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu říká:
Ve spise nás především zajímají vlivy předloženého technického návrhu této obrovské stavby na přírodu a životní prostředí obyvatel Brna. Budeme hájit oprávněný zájem židenických občanů na ochraně proti hluku.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, dodává:
Mrzí nás, že úřad pod tlakem vedení města zkracuje termíny na minimum, a nedává tak občanům dostatek času na seznámení se se záměrem a podání připomínek. V tak krátkém čase není prakticky možné byť jen zběžně pročíst potřebné podklady. Navíc proces připomínkování probíhá v době dovolených a ústní jednání je stanoveno na dopoledne.
Poznámky:
Stavební úřad pro účastníky územního řízení připravil tři setkání s projektanty na tato témata:
1) pondělí 7. 8., 14 - 16 hodin = kolejové řešení, včetně mostů
2) pondělí 14. 8., 14 - 16 hodin = pozemní objekty a komunikace
3) pondělí 21. 8., 14 - 16 hodin = inženýrské sítě, vodohospodářské stavby a protipovodňová opatření
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




