Markéta Dědková "> Přímé vlaky Liberec - Szklarska Poręba zůstávají v provozu - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prime-vlaky-liberec-szklarska-por-ba-zustavaji-v-provozu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Liberecký kraj: Přímé vlaky Liberec - Szklarska Poręba zůstávají v provozu

13. dubna 2017 | Liberecký kraj
Autor: Markéta Dědková, tel: 485 226 324, 739 541 624
Již druhým rokem jezdí na lince Liberec - Szklarska Poręba přímé vlaky. Zastávka Jakuszyce v Novosvětském průsmyku na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, která je současně nejvyšším místem železnice v Polsku, je ideálním nástupním bodem českých turistů k výletům. Od května ale hrozilo, že vlaky nevyjedou. Po úterním jednání vedení kraje a Dolnoslezského vojvodství bylo domluveno, že vzájemná spolupráce bude pokračovat.

Moderní nízkopodlažní vlaky od švýcarského výrobce Stadler provozované Českými drahami dokáží bez problémů přepravit i jízdní kola. A tak nic nabrání turistům nechat se vyvézt na kopec a třeba přes horské sklářské osady Orle, Jizerku a Kristiánov se přes hory svézt zpět domů. Na letošní letní prázdniny navíc Liberecký kraj přichystal turistům novou možnost přestoupit v Harrachově z vlaku na autobus linky 995 a nechat se vyvézt až na Zlaté návrší poblíž Labské boudy na hřebenu Krkonoš. Odtud se dá pěšky pohodlně dojít zpět do Harrachova, Rokytnice nad Jizerou nebo do polské Sklářské Poruby na zpáteční spoj.

Přes úspěch a možnosti, které horská železnice nabízí, byl v posledních týdnech provoz vlaků přes česko-polské hranice ohrožen. Polští partneři měli problémy s financováním provozu, který je vzhledem k potřebě postihnout sezónní výkyvy poměrně nákladný. Dokonce byla z polské strany vypovězena smlouva o vzájemné spolupráci dopravců a hrozilo, že vlaky od května nevyjedou.

V úterý 11. dubna se proto v polské Vratislavi uskutečnilo jednání hejtmana Libereckého kraje Martina Půty a maršálka Dolnoslezského vojvodství Cezary Przybylskiho o pokračování vzájemné spolupráce. Schůzky se také zúčastnili dopravci, České dráhy a Koleje Dolnośląskie, kteří společně přeshraniční vlaky provozují. Liberecký kraj a Dolnoslezského vojvodství v úseku Harrachov - Szklarska Poręba Górna hradí provoz na svém území a u svého dopravce. Náklady si oba dopravci vyrovnávají mezi sebou právě na základě smlouvy. Do ceny je započítán i jeden vůz Stadler, který je pro provoz ve špičce potřebný. „Na českém území leží asi 1200 metrů, v Polsku trať měří 14, 7 km,“ upřesňuje dosavadní finanční podíl polských partnerů hejtman Martin Půta. „S ohledem na význam přeshraničního spojení pro rozvoj turistiky na obou stranách hranice nabídl Liberecký kraj částečné zvýšení svého podílu na provozu tím, že náklady na potřebné vozidlo budou nově rozpočítány rovným dílem. Ostatní nákladové položky zůstávají rozděleny podle délky tratí,“ přibližuje hejtman Půta dohodu s tím, že jednání o způsobu financování budou nadále pokračovat.
Markéta Dědková, tel: 485 226 324, 739 541 624
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist