Tiskové zprávy
Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR: Přinutí krize vládu lépe hospodařit?
4. března 2009 | Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR
Vlivem celosvětové recese se i Česká republika dostala do obtížné situace. Vláda ČR hledá řešení
a také finanční prostředky na oživení ekonomiky. Připravuje protikrizový plán, který by měl do
české ekonomiky napumpovat desítky miliard korun ve snaze získat potenciál pro zachování
současných a vytvoření nových pracovních míst. Tyto připravované investice však půjdou
především na úkor zvýšení výdajů státního rozpočtu, což povede ke zvýšení rozpočtového
schodku a dalšímu zadlužování České republiky.
Je zřejmé, že se krize dotkne všech rezortů. Už nyní se např. ministerstvo dopravy potýká
s nedostatkem prostředků na plánované stavby.
„Přehodnotí vláda dopravní investice? Posoudí varianty silničních staveb tak, aby zvolila ty
dopravně potřebnější, ekonomičtější a v souladu s požadavky ochrany přírody?“ ptá se
poslankyně Věra Jakubková. A pokračuje: „Zdá se, že ani nyní k tomu nedojde. Považuji za
nelogické a nezodpovědné zadlužovat naši zemi bez toho, abychom se nejprve pokusili najít a
využít možné rezervy.“
„Jen změnou trasy části severozápadního okruhu kolem Prahy bychom mohli získat zpět do
státního rozpočtu až 10 miliard korun v důsledku změny trasy a dalších 5 miliard by bylo možné
získat z Operačního programu Doprava. Financování z evropských fondů totiž v současnosti
nepřichází v úvahu z důvodu nesouladu jižní trasy s evropskými předpisy, upřesňuje Petr Hejl,
starosta městské části Praha-Suchdol.
„Stavby 518 a 519 severozápadní části pražského okruhu (SOKP) jsou stále prosazovány v trase
jižní („J“) přes zastavěné území hlavního města (Přední Kopanina, Nebušice, Lysolaje, Suchdol,
Sedlec, Bohnice, Čimice, Dolní Chabry, Březiněves a Ďáblice). V důsledku velké technické
náročnosti (přes 3 km tunelů, 3 velké mosty) je tato trasa nejen výrazně dražší, ale je také
nebezpečná, neboť dochází k mísení masivní tranzitní a vnitroměstské individuální dopravy“,
upozorňuje Jaroslava Plevová, starostka městská část Praha-Dolní Chabry.
Vleklý spor o trasu pražského silničního okruhu bude dále pokračovat, neboť Nejvyšší správní
soud zrušil 30. října 2008 změnu územního plánu, která umožňovala umístění dálničního okruhu
kolem Prahy v jižní trase přes Suchdol, Čimice a Dolní Chabry. Důvodem je rozpor jižní trasy s
evropským předpisem (1692/96EC) o trasování transevropských dálnic TEN-T , jejichž součástí
je i pražský okruh.
A to vše přesto, že již v roce 2007 prokázala studie objednaná Ministerstvem dopravy u
společnosti Mott MacDonald, že severní varianta trasy severozápadního segmentu SOKP („Ss“),
která byla navržena v roce 1999, včetně doplňujícího mostu místního spojení Prahy 6 s Prahou 8,
je výrazně levnější, v daleko menším střetu s obyvateli a přírodou (má kladné stanovisko EIA),
odpovídá evropským předpisům a mnohem lépe splňuje požadavky bezpečnosti provozu. Reálný
termín dokončení výstavby a uvedení komunikace do provozu lze přitom zvládnout ve stejném
čase, jako u jižní trasy „J“, konstatuje Miloš Růžička, předseda komise živ. prostředí
městské části Praha-Ďáblice.
Účastníci dnešní tiskové konference žádají ministra dopravy, aby vzal vážně na zřetel výše
uvedené skutečnosti, využil v současné době začínající proces schvalování nových krajských
územních plánů (ZÚR) a plánů obcí a urychleně umožnil realizaci severní trasy „Ss“.
Poslankyně Jakubková, stejně jako NKÚ, ombudsman i nevládní organizace a nezávislí dopravní
odborníci, dlouhodobě kritizuje ministerstvo dopravy za netransparentní způsob výběru a podpory
dopravních staveb.
V souvislostí s krizí se ptá: „Kdy, když ne nyní, upřednostnit zájmy občanů nad zájmy stavebních,
dopravních lobby a pozemkových spekulantů?
A v návaznosti na dosud nenaplněné usnesení vlády (č.1064 ze září 2007), v němž vláda žádala
posouzení variant vybraných kontroverzních silničních staveb a v němž sobě uložila každoroční
schvalování Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pokračuje:
Jak vážně myslí tato vláda boj s krizí? Čím mě chce přesvědčit a získat můj hlas pro opatření,
která navrhuje?“
Jiří Čáslavka, vedoucí zahraniční sekce Strany zelených dodává: „Současná hospodářská krize je
pro nás, zelené, příležitost jak věci dělat jinak a lépe.“
Kontakty:
Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR (za SZ) tel.: 721 632 058
Jaroslava Plevová, starostka městská část Praha-Dolní Chabry tel.: 728 485 678
Petr Hejl, starosta městské části Praha-Suchdol tel.: 603 279 678
Miloš Růžička, předseda komise živ. prostředí městské části Praha-Ďáblice
Hana Francová, o.s. Nad Drahaňským údolím
Věra Prokešová, o.s. Pro Ďáblice
Příloha k Tiskové zprávě
- mapky severní varianty SOKP s místním spojením Prahy 6 a Prahy 8 a jižní trasy
- překlad důvodové zprávy k opravě českého překladu čl. 9 rozhodnutí 1692/96 o TEN-T
- rozpočet SFDI 2009 - část SOKP - R1
- posouzení propočtů staveb „SOKP-518 a 519“ SUDOP Praha, a.s. a IBR Consulting s.r.o. -
2008
a také finanční prostředky na oživení ekonomiky. Připravuje protikrizový plán, který by měl do
české ekonomiky napumpovat desítky miliard korun ve snaze získat potenciál pro zachování
současných a vytvoření nových pracovních míst. Tyto připravované investice však půjdou
především na úkor zvýšení výdajů státního rozpočtu, což povede ke zvýšení rozpočtového
schodku a dalšímu zadlužování České republiky.
Je zřejmé, že se krize dotkne všech rezortů. Už nyní se např. ministerstvo dopravy potýká
s nedostatkem prostředků na plánované stavby.
„Přehodnotí vláda dopravní investice? Posoudí varianty silničních staveb tak, aby zvolila ty
dopravně potřebnější, ekonomičtější a v souladu s požadavky ochrany přírody?“ ptá se
poslankyně Věra Jakubková. A pokračuje: „Zdá se, že ani nyní k tomu nedojde. Považuji za
nelogické a nezodpovědné zadlužovat naši zemi bez toho, abychom se nejprve pokusili najít a
využít možné rezervy.“
„Jen změnou trasy části severozápadního okruhu kolem Prahy bychom mohli získat zpět do
státního rozpočtu až 10 miliard korun v důsledku změny trasy a dalších 5 miliard by bylo možné
získat z Operačního programu Doprava. Financování z evropských fondů totiž v současnosti
nepřichází v úvahu z důvodu nesouladu jižní trasy s evropskými předpisy, upřesňuje Petr Hejl,
starosta městské části Praha-Suchdol.
„Stavby 518 a 519 severozápadní části pražského okruhu (SOKP) jsou stále prosazovány v trase
jižní („J“) přes zastavěné území hlavního města (Přední Kopanina, Nebušice, Lysolaje, Suchdol,
Sedlec, Bohnice, Čimice, Dolní Chabry, Březiněves a Ďáblice). V důsledku velké technické
náročnosti (přes 3 km tunelů, 3 velké mosty) je tato trasa nejen výrazně dražší, ale je také
nebezpečná, neboť dochází k mísení masivní tranzitní a vnitroměstské individuální dopravy“,
upozorňuje Jaroslava Plevová, starostka městská část Praha-Dolní Chabry.
Vleklý spor o trasu pražského silničního okruhu bude dále pokračovat, neboť Nejvyšší správní
soud zrušil 30. října 2008 změnu územního plánu, která umožňovala umístění dálničního okruhu
kolem Prahy v jižní trase přes Suchdol, Čimice a Dolní Chabry. Důvodem je rozpor jižní trasy s
evropským předpisem (1692/96EC) o trasování transevropských dálnic TEN-T , jejichž součástí
je i pražský okruh.
A to vše přesto, že již v roce 2007 prokázala studie objednaná Ministerstvem dopravy u
společnosti Mott MacDonald, že severní varianta trasy severozápadního segmentu SOKP („Ss“),
která byla navržena v roce 1999, včetně doplňujícího mostu místního spojení Prahy 6 s Prahou 8,
je výrazně levnější, v daleko menším střetu s obyvateli a přírodou (má kladné stanovisko EIA),
odpovídá evropským předpisům a mnohem lépe splňuje požadavky bezpečnosti provozu. Reálný
termín dokončení výstavby a uvedení komunikace do provozu lze přitom zvládnout ve stejném
čase, jako u jižní trasy „J“, konstatuje Miloš Růžička, předseda komise živ. prostředí
městské části Praha-Ďáblice.
Účastníci dnešní tiskové konference žádají ministra dopravy, aby vzal vážně na zřetel výše
uvedené skutečnosti, využil v současné době začínající proces schvalování nových krajských
územních plánů (ZÚR) a plánů obcí a urychleně umožnil realizaci severní trasy „Ss“.
Poslankyně Jakubková, stejně jako NKÚ, ombudsman i nevládní organizace a nezávislí dopravní
odborníci, dlouhodobě kritizuje ministerstvo dopravy za netransparentní způsob výběru a podpory
dopravních staveb.
V souvislostí s krizí se ptá: „Kdy, když ne nyní, upřednostnit zájmy občanů nad zájmy stavebních,
dopravních lobby a pozemkových spekulantů?
A v návaznosti na dosud nenaplněné usnesení vlády (č.1064 ze září 2007), v němž vláda žádala
posouzení variant vybraných kontroverzních silničních staveb a v němž sobě uložila každoroční
schvalování Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pokračuje:
Jak vážně myslí tato vláda boj s krizí? Čím mě chce přesvědčit a získat můj hlas pro opatření,
která navrhuje?“
Jiří Čáslavka, vedoucí zahraniční sekce Strany zelených dodává: „Současná hospodářská krize je
pro nás, zelené, příležitost jak věci dělat jinak a lépe.“
Kontakty:
Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR (za SZ) tel.: 721 632 058
Jaroslava Plevová, starostka městská část Praha-Dolní Chabry tel.: 728 485 678
Petr Hejl, starosta městské části Praha-Suchdol tel.: 603 279 678
Miloš Růžička, předseda komise živ. prostředí městské části Praha-Ďáblice
Hana Francová, o.s. Nad Drahaňským údolím
Věra Prokešová, o.s. Pro Ďáblice
Příloha k Tiskové zprávě
- mapky severní varianty SOKP s místním spojením Prahy 6 a Prahy 8 a jižní trasy
- překlad důvodové zprávy k opravě českého překladu čl. 9 rozhodnutí 1692/96 o TEN-T
- rozpočet SFDI 2009 - část SOKP - R1
- posouzení propočtů staveb „SOKP-518 a 519“ SUDOP Praha, a.s. a IBR Consulting s.r.o. -
2008
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




