https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prinuti-krize-vladu-lepe-hospodarit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR: Přinutí krize vládu lépe hospodařit?

4. března 2009 | Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR
Vlivem celosvětové recese se i Česká republika dostala do obtížné situace. Vláda ČR hledá řešení
a také finanční prostředky na oživení ekonomiky. Připravuje protikrizový plán, který by měl do
české ekonomiky napumpovat desítky miliard korun ve snaze získat potenciál pro zachování
současných a vytvoření nových pracovních míst. Tyto připravované investice však půjdou
především na úkor zvýšení výdajů státního rozpočtu, což povede ke zvýšení rozpočtového
schodku a dalšímu zadlužování České republiky.

Je zřejmé, že se krize dotkne všech rezortů. Už nyní se např. ministerstvo dopravy potýká
s nedostatkem prostředků na plánované stavby.

„Přehodnotí vláda dopravní investice? Posoudí varianty silničních staveb tak, aby zvolila ty
dopravně potřebnější, ekonomičtější a v souladu s požadavky ochrany přírody?“ ptá se
poslankyně Věra Jakubková. A pokračuje: „Zdá se, že ani nyní k tomu nedojde. Považuji za
nelogické a nezodpovědné zadlužovat naši zemi bez toho, abychom se nejprve pokusili najít a
využít možné rezervy.“

„Jen změnou trasy části severozápadního okruhu kolem Prahy bychom mohli získat zpět do
státního rozpočtu až 10 miliard korun v důsledku změny trasy a dalších 5 miliard by bylo možné
získat z Operačního programu Doprava. Financování z evropských fondů totiž v současnosti
nepřichází v úvahu z důvodu nesouladu jižní trasy s evropskými předpisy, upřesňuje Petr Hejl,
starosta městské části Praha-Suchdol.

„Stavby 518 a 519 severozápadní části pražského okruhu (SOKP) jsou stále prosazovány v trase
jižní („J“) přes zastavěné území hlavního města (Přední Kopanina, Nebušice, Lysolaje, Suchdol,
Sedlec, Bohnice, Čimice, Dolní Chabry, Březiněves a Ďáblice). V důsledku velké technické
náročnosti (přes 3 km tunelů, 3 velké mosty) je tato trasa nejen výrazně dražší, ale je také
nebezpečná, neboť dochází k mísení masivní tranzitní a vnitroměstské individuální dopravy“,
upozorňuje Jaroslava Plevová, starostka městská část Praha-Dolní Chabry.

Vleklý spor o trasu pražského silničního okruhu bude dále pokračovat, neboť Nejvyšší správní
soud zrušil 30. října 2008 změnu územního plánu, která umožňovala umístění dálničního okruhu
kolem Prahy v jižní trase přes Suchdol, Čimice a Dolní Chabry. Důvodem je rozpor jižní trasy s
evropským předpisem (1692/96EC) o trasování transevropských dálnic TEN-T , jejichž součástí
je i pražský okruh.

A to vše přesto, že již v roce 2007 prokázala studie objednaná Ministerstvem dopravy u
společnosti Mott MacDonald, že severní varianta trasy severozápadního segmentu SOKP („Ss“),
která byla navržena v roce 1999, včetně doplňujícího mostu místního spojení Prahy 6 s Prahou 8,
je výrazně levnější, v daleko menším střetu s obyvateli a přírodou (má kladné stanovisko EIA),
odpovídá evropským předpisům a mnohem lépe splňuje požadavky bezpečnosti provozu. Reálný
termín dokončení výstavby a uvedení komunikace do provozu lze přitom zvládnout ve stejném
čase, jako u jižní trasy „J“, konstatuje Miloš Růžička, předseda komise živ. prostředí
městské části Praha-Ďáblice.

Účastníci dnešní tiskové konference žádají ministra dopravy, aby vzal vážně na zřetel výše
uvedené skutečnosti, využil v současné době začínající proces schvalování nových krajských
územních plánů (ZÚR) a plánů obcí a urychleně umožnil realizaci severní trasy „Ss“.
Poslankyně Jakubková, stejně jako NKÚ, ombudsman i nevládní organizace a nezávislí dopravní
odborníci, dlouhodobě kritizuje ministerstvo dopravy za netransparentní způsob výběru a podpory
dopravních staveb.

V souvislostí s krizí se ptá: „Kdy, když ne nyní, upřednostnit zájmy občanů nad zájmy stavebních,
dopravních lobby a pozemkových spekulantů?

A v návaznosti na dosud nenaplněné usnesení vlády (č.1064 ze září 2007), v němž vláda žádala
posouzení variant vybraných kontroverzních silničních staveb a v němž sobě uložila každoroční
schvalování Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pokračuje:
Jak vážně myslí tato vláda boj s krizí? Čím mě chce přesvědčit a získat můj hlas pro opatření,
která navrhuje?“
Jiří Čáslavka, vedoucí zahraniční sekce Strany zelených dodává: „Současná hospodářská krize je
pro nás, zelené, příležitost jak věci dělat jinak a lépe.“


Kontakty:
Věra Jakubková, poslankyně PSP ČR (za SZ) tel.: 721 632 058
Jaroslava Plevová, starostka městská část Praha-Dolní Chabry tel.: 728 485 678
Petr Hejl, starosta městské části Praha-Suchdol tel.: 603 279 678
Miloš Růžička, předseda komise živ. prostředí městské části Praha-Ďáblice
Hana Francová, o.s. Nad Drahaňským údolím
Věra Prokešová, o.s. Pro Ďáblice
Příloha k Tiskové zprávě
- mapky severní varianty SOKP s místním spojením Prahy 6 a Prahy 8 a jižní trasy
- překlad důvodové zprávy k opravě českého překladu čl. 9 rozhodnutí 1692/96 o TEN-T
- rozpočet SFDI 2009 - část SOKP - R1
- posouzení propočtů staveb „SOKP-518 a 519“ SUDOP Praha, a.s. a IBR Consulting s.r.o. -
2008
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist