Tiskové zprávy
Děti Země: Příprava D8 probíhá zatím podle očekávání Dětí Země
23. března 2009 | Děti Země
Termín zprovoznění se blíží za rok 2012
Harmonogram výstavby dálnice D8 přes České středohoří, který Děti Země v březnu 2005 předložily na jednání zastupitelů Ústeckého kraje o případné změně její trasy výstavbou tunelu Kubačka, se zatím dodržuje. (1)
Přesto se jejich očekávaný termín dostavby do roku 2012-13 může ještě změnit. Podle jejich analýzy stavu přípravy je ve hře totiž nejen pomalé překládání žádostí o vydání stavebních povolení Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, ale také soudní spory o zákonnosti vydávaných rozhodnutí úředníky.
„Politicky motivované termíny nemohou být ovšem vůbec určující, neboť trasa vedená přes chráněné území musí mít nadstandardní ekologické parametry a musí být schvalována podle zákonů, takže stále pečlivě kontrolujeme rozhodování úředníků,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země současné aktivity.
Proto podle něho nelze žádné dosavadní termíny zprovoznění D8 brát příliš vážně a jde jen o falešné sliby k matení veřejnosti. Komplikace s přípravou tohoto úseku dálnice D8 se totiž daly předpokládat již od počátku jejího schválení vládou v listopadu 1993, kdy se poněkud naivně počítalo s dokončením výstavby v roce 2000.
„I náš odhad z března 2005 nemusí být reálný, a termín dostavby na konci roku 2012 tak může být rovněž optimistický, neboť o něm rozhoduje mnoho faktorů, které neumí nikdo ovlivnit,“ upozorňuje dále Patrik.
Podle posledního harmonogramu z ledna 2008 měla být D8 spuštěna v prosinci 2010. Ale i tento termín nelze splnit. Například s výstavbou mostu přes obec Vchynice se má začít v červnu 2009 a má trvat více než dva roky, resp. 117 týdnů, tzn. dokončení může být nejdříve v září 2011. U tunelu Radejčín zase stavební řízení začalo až 13. 3. 2009 a má se stavět rovněž 117 týdnů, takže by mohl být hotov nejdříve až v lednu 2013.
„Pokud některá z našich žalob prokáže zásadní porušení zákonů, pak se můžeme na D8 dočkat i zastavení stavebních prací na několik měsíců, jako se to stalo tunelu Libouchec (2) na krušnohorském úseku v prosinci 2004, kdy soud zrušil stavební povolení,“ připomíná ale Miroslav Patrik jednu z variant budoucího vývoje.
Přehled dosud podaných 7 soudních žalob proti dálnici D8 Lovosice – Řehlovice:
2003 = proti vydání územního rozhodnutí stavebním úřadem v Lovosicích
2004 = proti povolení výjimky k zásahu do biotopů chráněných organismů Správou CHKO České středohoří
2006 = proti povolení výjimky k zásahu do biotopů chráněných organismů Ministerstvem životního prostředí
2007 = proti vydání souhlasu s povolením stavět dálnici Správou CHKO České středohoří
2008 = proti vydání 3 stavebních povolení pro mosty Oparno a Dobkovičky a tunel Prackovice Ministerstvem dopravy
Harmonogram výstavby dálnice D8 přes České středohoří, který Děti Země v březnu 2005 předložily na jednání zastupitelů Ústeckého kraje o případné změně její trasy výstavbou tunelu Kubačka, se zatím dodržuje. (1)
Přesto se jejich očekávaný termín dostavby do roku 2012-13 může ještě změnit. Podle jejich analýzy stavu přípravy je ve hře totiž nejen pomalé překládání žádostí o vydání stavebních povolení Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, ale také soudní spory o zákonnosti vydávaných rozhodnutí úředníky.
„Politicky motivované termíny nemohou být ovšem vůbec určující, neboť trasa vedená přes chráněné území musí mít nadstandardní ekologické parametry a musí být schvalována podle zákonů, takže stále pečlivě kontrolujeme rozhodování úředníků,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země současné aktivity.
Proto podle něho nelze žádné dosavadní termíny zprovoznění D8 brát příliš vážně a jde jen o falešné sliby k matení veřejnosti. Komplikace s přípravou tohoto úseku dálnice D8 se totiž daly předpokládat již od počátku jejího schválení vládou v listopadu 1993, kdy se poněkud naivně počítalo s dokončením výstavby v roce 2000.
„I náš odhad z března 2005 nemusí být reálný, a termín dostavby na konci roku 2012 tak může být rovněž optimistický, neboť o něm rozhoduje mnoho faktorů, které neumí nikdo ovlivnit,“ upozorňuje dále Patrik.
Podle posledního harmonogramu z ledna 2008 měla být D8 spuštěna v prosinci 2010. Ale i tento termín nelze splnit. Například s výstavbou mostu přes obec Vchynice se má začít v červnu 2009 a má trvat více než dva roky, resp. 117 týdnů, tzn. dokončení může být nejdříve v září 2011. U tunelu Radejčín zase stavební řízení začalo až 13. 3. 2009 a má se stavět rovněž 117 týdnů, takže by mohl být hotov nejdříve až v lednu 2013.
„Pokud některá z našich žalob prokáže zásadní porušení zákonů, pak se můžeme na D8 dočkat i zastavení stavebních prací na několik měsíců, jako se to stalo tunelu Libouchec (2) na krušnohorském úseku v prosinci 2004, kdy soud zrušil stavební povolení,“ připomíná ale Miroslav Patrik jednu z variant budoucího vývoje.
Přehled dosud podaných 7 soudních žalob proti dálnici D8 Lovosice – Řehlovice:
2003 = proti vydání územního rozhodnutí stavebním úřadem v Lovosicích
2004 = proti povolení výjimky k zásahu do biotopů chráněných organismů Správou CHKO České středohoří
2006 = proti povolení výjimky k zásahu do biotopů chráněných organismů Ministerstvem životního prostředí
2007 = proti vydání souhlasu s povolením stavět dálnici Správou CHKO České středohoří
2008 = proti vydání 3 stavebních povolení pro mosty Oparno a Dobkovičky a tunel Prackovice Ministerstvem dopravy
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk