Grémium platformy Zvonečník "> Pro lepší kombinovatelnost dopravy - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pro-lepsi-kombinovatelnost-dopravy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

platforma Zvonečník: Pro lepší kombinovatelnost dopravy

1. června 2015 | platforma Zvonečník
Autor: Grémium platformy Zvonečník, tel: 776877565
Kombinování různých druhů dopravy bývá poněkud přehlíženým tématem a málokdo si nakonec uvědomuje potřebu zajištění určitého zázemí pro dopravní kombinace. Toto zázemí může zjednodušit přestupy, zajistit větší komfort cestování a přenést více nákladu a cestujících, aby alespoň část cesty mohli využívat ekologičtější způsob dopravy.
K problematice Zvonečník připravil internetové stránky „Dopravní kombinace - tipy pro lepší kombinovatelnost různých druhů dopravy“ na adrese http://dopravnikombinace.webnode.cz/ Spolu s Masarykovou demokratickou akademií 26. května dále uspořádal debatu v Lidovém domě, kde s velice názornou prezentací vystoupil prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Hned v úvodu účastníky poněkud zaskočil, že počet cestujících ve veřejné dopravě souvisí s počasím. Cestující například nasedají více do automobilů, protože nechtějí čekat na spojení nebo přestupovat v dešti (zvláště v Praze, kde paradoxně nejnovější nádraží nemají krytá celá nástupiště, aby bylo možné přestupovat zcela suše). Padl termín „první a poslední míle“, kdy individuální přeprava může být vhodným druhem přepravy na začátku a konci cesty.

Tajemník platformy Zvonečník Jiří Jakl uvádí: „Nejde o ryze odborné téma, ale zkušenosti s kombinováním různých druhů dopravy má jako cestující každý z nás. Otevřená debata nám umožnila formulovat, co konkrétně by se mělo zlepšovat v ČR a půjde o náš příspěvek do programové debaty ČSSD.“ A k prosazování jakých priorit debata dospěla?

1) Možnost úschovy kol by měla být zajištěna u každého vlakového nádraží. Zdarma může být pro cestující s dlouhodobými jízdenkami a pro ostatní za mírný poplatek. V případě malých zastávek je nasnadě řešení alespoň malým přístřeškem v kombinaci s kamerovým snímáním proti nežádoucímu poškození či krádežím.
2) V prostředcích hromadné dopravy je nutné počítat s velkým prostorem pro uložení kočárků a kol. Využívání sklopných sedadel ukazuje, že to nemusí být ani na úkor běžného počtu míst k sezení. Žádoucí je zavedení standardního upoutání kol.
3) Zlepšení možností parkování automobilů v bezprostřední blízkosti nádraží. Zajištění vozů na objednání do vzdálenějších míst, kde je zajištění pravidelné veřejné dopravy problém.
4) Rozšíření nakládacích míst pro autovlaky, zejména v letním období pokud jde o spojení do Zagrebu a Splitu, ale i na Slovensko (u Pendolin je ovšem zařazení autovlakových vozů problém). Jinou možností místo autovlaků je rozšíření půjčoven automobilů a jejich sdílení (car-sharing) v místech, kde jsou potřeba.
5) Změna poměrů využívání železnice dopravci. Autodopravci mohou bránit přesunu nákladní dopravy na železnici, protože přicházejí o část svého zisku. Klíčové zde může být uvolnění zákona o drahách a řešení spojitelnosti podnikání autodopravců také s železnicí.
6) Nové terminály pro překládky kontejnerů mezi železnicí a kamiony. Klíčový je zde zákon o Státním fondu dopraví infrastruktury (SFDI). Jde o relativně malé investice, kdy doprava kamionových kontejnerů v kombinaci se železnicí má smysl již nad 100 km.
7) Odstranění legislativních bariér provozu vlakotramvají s jejich definicí v zákoně o drahách a odstranění technických bariér propojení (nových) vlakových a tramvajových konkrétních tratí. Klíčové je spojení s regionálními tratěmi - „lehkými železnicemi“.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist