Tiskové zprávy
Lidé přírodě, příroda lidem: Probíhá vyzkum veřejného mínění ke značení místních výrobků
REC ČR zadalo na počátku listopadu průzkum názorů obyvatel, který je zaměřen na problematiku místních výrobků a životního prostředí. Výzkum zpracovává agentura Tima Liberec a výsledky budou k dispozici již v lednu 2005.
Nejde o typický marketingový průzkum. Je zde několik důležitých specifik. Předmětem průzkumu je značení místních produktů v územích NATURA 2000 – ptáme se tedy na skutečnost, která dosud neexistuje, lidé s ní nemají zkušenost a o všech souvislostech ani nemají realistickou představu. Např. většina lidí neví, co je NATURA 2000 a neuvědomuje si (nepřemýšlí) o omezeních a naopak užitcích tamní produkce. Dosud neexistuje návrh značky (logo, název) a proto nelze testovat takzvaný reklamní koncept (návrh označení). Pro účely výzkumu je vždy vhodné, pokud nějaké „archetypy“ již existují. V tomto případě má veřejnost ovšem jen „poradní“, nikoliv rozhodující hlas. Neexistuje-li reálná možnost výběru značených a neznačených místních produktů, lze se jen velmi omezeně dotazovat na reálné preferenční chování. Nic z toho není překážkou celé akce, jsou to jen zvláštnosti, ke kterým bude muset výzkum přihlédnout. Například kdyby respondenti byli hned dotazování na preferenci zvlášť značených produktů, získáme sugestivně spontánní pozitivní odpovědi. Ale vědí lidé, o co půjde? Dokáží značený produkt vyhledat? Bude je to vůbec zajímat? Atd. To jsou skutečné otázky, které nelze opomenout a bude tedy zajímavé sledovat výsledky výzkumu.
Nejde o typický marketingový průzkum. Je zde několik důležitých specifik. Předmětem průzkumu je značení místních produktů v územích NATURA 2000 – ptáme se tedy na skutečnost, která dosud neexistuje, lidé s ní nemají zkušenost a o všech souvislostech ani nemají realistickou představu. Např. většina lidí neví, co je NATURA 2000 a neuvědomuje si (nepřemýšlí) o omezeních a naopak užitcích tamní produkce. Dosud neexistuje návrh značky (logo, název) a proto nelze testovat takzvaný reklamní koncept (návrh označení). Pro účely výzkumu je vždy vhodné, pokud nějaké „archetypy“ již existují. V tomto případě má veřejnost ovšem jen „poradní“, nikoliv rozhodující hlas. Neexistuje-li reálná možnost výběru značených a neznačených místních produktů, lze se jen velmi omezeně dotazovat na reálné preferenční chování. Nic z toho není překážkou celé akce, jsou to jen zvláštnosti, ke kterým bude muset výzkum přihlédnout. Například kdyby respondenti byli hned dotazování na preferenci zvlášť značených produktů, získáme sugestivně spontánní pozitivní odpovědi. Ale vědí lidé, o co půjde? Dokáží značený produkt vyhledat? Bude je to vůbec zajímat? Atd. To jsou skutečné otázky, které nelze opomenout a bude tedy zajímavé sledovat výsledky výzkumu.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk