Tiskové zprávy
Nádraží nedáme!, o.s. : Projekt přestavby nádraží v Ústí nad Orlicí je výhrou betonářské lobby
29. června 2011 | Nádraží nedáme!, o.s.
V úterý 28. června byla v prostorách MěÚ Ústí nad Orlicí představena poslední verze projektové dokumentace týkající se modernizace železniční stanice Ústí nad Orlicí.
Projekt nepočítá s využitím nádražní budovy k dopravním účelům, na protější straně má být postavena nová nádražní budova o rozloze 300m2, ve které bude čekárna, pokladny a toalety. Vedle této budovy by měl být postaven technologický objekt o výměře 600m2, který bude veřejnosti nepřístupný a v němž bude umístěno technologické zázemí SŽDC. „Plánovaná budova zdaleka nesplňuje parametry toho, co by měla nádražní budova v Ústí nad Orlicí splňovat,“ reagoval na projekt městský architekt Milan Košař. Technická komise, kterou vede, na konci dubna tohoto roku městu doporučila jednat o zachování stávající budovy jako výpravní s tím, že navrhovaný objekt nezajišťuje důstojné odbavení cestujícím. Nová budova by měla dle slov náměstka ředitele SŽDC Pavla Mathého stát 11 milionů korun.
„Je s podivem, že jedenáctimilionová investice do vstupu na nádraží představuje pouze informační tabuli, dva záchody, automat na jízdenky a kvazi čekárnu. Krom toho si návrh na vstupní objekt, zadaný bez výběrového řízení, těžko může říkat architektonický. U veřejné stavby je to zarážející a krátkozraké,“ říká Olga Sommerová.
Bohužel nám nebyla zodpovězena základní otázka. Proč nemůže zůstat stará budova nadále výpravní? Navíc je zde paralela s opravenou nádražní budovou ve Všetatech. Ta je s Orlickoústeckou budovou téměř identická. Před dvěma lety byla rekonstruována nákladem 11 milionů korun. Navíc dál slouží svému účelu, žádná druhá budova k ní postavena nebyla a dokonce v horním patře bydlí pět rodin. „Marek Dian, šéf mezirezortní komise nám řekl, že podle kalkulace, kterou nechal zpracovat, by jen základní rekonstrukce staré budovy stála 74 milionů korun. Obávám se, že by to bylo včetně provize,“ říká předseda sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman.
Nádraží nedáme!, o.s. je přesvědčeno, že pokud bude projekt realizován v předložené podobě, zůstane budova ve stejně žalostném stavu bez dalšího využití a do dvaceti let bude coby ruina zdemolována. Stejnou obavu vyjádřil orlickoústecký architekt Petr Kluda, iniciátor petice „Za důstojné odbavení“ a člen technické komise města. „Z dnešního jednání jsem silně rozpačitý, podle mého názoru se jedná pouze o kosmetické úpravy původního špatného urbanistického a architektonického řešení,“ dodal Petr Kulda.
Projekt nepočítá s využitím nádražní budovy k dopravním účelům, na protější straně má být postavena nová nádražní budova o rozloze 300m2, ve které bude čekárna, pokladny a toalety. Vedle této budovy by měl být postaven technologický objekt o výměře 600m2, který bude veřejnosti nepřístupný a v němž bude umístěno technologické zázemí SŽDC. „Plánovaná budova zdaleka nesplňuje parametry toho, co by měla nádražní budova v Ústí nad Orlicí splňovat,“ reagoval na projekt městský architekt Milan Košař. Technická komise, kterou vede, na konci dubna tohoto roku městu doporučila jednat o zachování stávající budovy jako výpravní s tím, že navrhovaný objekt nezajišťuje důstojné odbavení cestujícím. Nová budova by měla dle slov náměstka ředitele SŽDC Pavla Mathého stát 11 milionů korun.
„Je s podivem, že jedenáctimilionová investice do vstupu na nádraží představuje pouze informační tabuli, dva záchody, automat na jízdenky a kvazi čekárnu. Krom toho si návrh na vstupní objekt, zadaný bez výběrového řízení, těžko může říkat architektonický. U veřejné stavby je to zarážející a krátkozraké,“ říká Olga Sommerová.
Bohužel nám nebyla zodpovězena základní otázka. Proč nemůže zůstat stará budova nadále výpravní? Navíc je zde paralela s opravenou nádražní budovou ve Všetatech. Ta je s Orlickoústeckou budovou téměř identická. Před dvěma lety byla rekonstruována nákladem 11 milionů korun. Navíc dál slouží svému účelu, žádná druhá budova k ní postavena nebyla a dokonce v horním patře bydlí pět rodin. „Marek Dian, šéf mezirezortní komise nám řekl, že podle kalkulace, kterou nechal zpracovat, by jen základní rekonstrukce staré budovy stála 74 milionů korun. Obávám se, že by to bylo včetně provize,“ říká předseda sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman.
Nádraží nedáme!, o.s. je přesvědčeno, že pokud bude projekt realizován v předložené podobě, zůstane budova ve stejně žalostném stavu bez dalšího využití a do dvaceti let bude coby ruina zdemolována. Stejnou obavu vyjádřil orlickoústecký architekt Petr Kluda, iniciátor petice „Za důstojné odbavení“ a člen technické komise města. „Z dnešního jednání jsem silně rozpačitý, podle mého názoru se jedná pouze o kosmetické úpravy původního špatného urbanistického a architektonického řešení,“ dodal Petr Kulda.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk