Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Proti R52 do Mikulova bylo podáno první odvolání
Děti Země podaly k Ministerstvu životního prostředí odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu v Brně, který povolil výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů deseti ohrožených druhů živočichů silnicí R52 v úseku Pohořelice – Ivaň. I když stále nebyla dle požadavků bruselských komisařů a ombudsmana posouzena jiná varianta silničního spojení Brna s Vídní, Ministerstvo dopravy chce její přípravu urychlit podepsáním smlouvy o přeshraničním bodu a žádat tak o evropské peníze.
„Úřednice odboru životního prostředí se odmítla vypořádat s našimi čtrnácti odbornými přílohami, které prokazují, že z ekologického, dopravního, ekonomického i mezinárodního hlediska neexistuje žádná výrazná převaha veřejného zájmu na výstavbě R52 nad veřejným zájmem chránit biotopy těchto živočichů,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které se spolu s Ekologickým právním servisem účastní správního řízení.
Podle něj se krajský úřad mylně domnívá, že stačí, když silnice R52 je schválená v územním plánu Břeclavska a má souhlasné stanovisko o hodnocení vlivů na životní prostředí. Ovšem takovou argumentaci soudy už několikrát odmítly akceptovat a rozhodnutí správních orgánů zrušily. Stejné riziko může být i zde.
„Silnice R52 sice má souhlasné stanovisko EIA, ale to je napadnuto kasační stížností u Nejvyššího správního soudu. Zákonnost schválení územního plánu Břeclavska zase na základě stížnosti obcí, vlastníků a občanských sdružení řeší Ústavní soud,“ vysvětluje stav věci právník Pavel Černý s Ekologického právního servisu.
Podle studií občanských sdružení by se místo samostatného dvoupruhového obchvatu Břeclavi dala vybudovat čtyřpruhová silnice R55, která odlehčí městu od aut a spojí Rakousko s Polskem daleko lépe než R52, má menší negativní vliv na evropskou soustavou chráněných území NATURA 2000 a navíc ušetří 6 mld. korun.
Proti výstavbě R52 bez posouzení jiných variant se vyjádřil jak ministr životního prostředí Martin Bursík, tak i evropská komisařka pro regionální rozvoj Danuta Hübnerová. Spojení Brna s Vídní přes Mikulov zase není podle komisaře pro životní prostředí Stavros Dimas zatím zařazeno mezi stavby, které by se financovaly v rámci evropské dopravní sítě TEN-T z evropských fondů, neboť není zřejmé, že je to optimální trasa.
Urychlit přípravu R52 bez variantního posouzení se snaží i Ministerstvo dopravy, které společně s ŘSD ČR tvrdí, že trasa R55 kolem Břeclavi je ve střetu s územím NATURA 2000, Lednicko-valtickým areálem a s lužními lesy. Dokonce uvažuje, že 7 mld. Kč získá z fondů Evropské unie a zbývající 3 mld. Kč dodá stát.
„Jde o typickou manipulaci s fakty, neboť ŘSD ČR si nechalo anonymně vyprojektovat trasu R55, která vede mimo koridor obchvatu Břeclavi a tedy zcela jinudy než naše trasa, navíc se na ministerstvu tváří, že R52 není v žádném střetu s územím NATURA 2000. Takovou R55 samozřejmě odmítáme,“ říká Patrik
Výstavba silnice R52 do Mikulova má probíhat v letech 2010-14, náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun.
Kontakty pro další informace:
1) Ekologický právní servis – Mgr. Pavel Černý = mobil 776 119 903, pavel.cerny@eps.cz
2) Krajský úřad JmK, vedoucí odboru ŽP – Ing. Bc. Anna Hubáčková = telefon 541 651 571
„Úřednice odboru životního prostředí se odmítla vypořádat s našimi čtrnácti odbornými přílohami, které prokazují, že z ekologického, dopravního, ekonomického i mezinárodního hlediska neexistuje žádná výrazná převaha veřejného zájmu na výstavbě R52 nad veřejným zájmem chránit biotopy těchto živočichů,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které se spolu s Ekologickým právním servisem účastní správního řízení.
Podle něj se krajský úřad mylně domnívá, že stačí, když silnice R52 je schválená v územním plánu Břeclavska a má souhlasné stanovisko o hodnocení vlivů na životní prostředí. Ovšem takovou argumentaci soudy už několikrát odmítly akceptovat a rozhodnutí správních orgánů zrušily. Stejné riziko může být i zde.
„Silnice R52 sice má souhlasné stanovisko EIA, ale to je napadnuto kasační stížností u Nejvyššího správního soudu. Zákonnost schválení územního plánu Břeclavska zase na základě stížnosti obcí, vlastníků a občanských sdružení řeší Ústavní soud,“ vysvětluje stav věci právník Pavel Černý s Ekologického právního servisu.
Podle studií občanských sdružení by se místo samostatného dvoupruhového obchvatu Břeclavi dala vybudovat čtyřpruhová silnice R55, která odlehčí městu od aut a spojí Rakousko s Polskem daleko lépe než R52, má menší negativní vliv na evropskou soustavou chráněných území NATURA 2000 a navíc ušetří 6 mld. korun.
Proti výstavbě R52 bez posouzení jiných variant se vyjádřil jak ministr životního prostředí Martin Bursík, tak i evropská komisařka pro regionální rozvoj Danuta Hübnerová. Spojení Brna s Vídní přes Mikulov zase není podle komisaře pro životní prostředí Stavros Dimas zatím zařazeno mezi stavby, které by se financovaly v rámci evropské dopravní sítě TEN-T z evropských fondů, neboť není zřejmé, že je to optimální trasa.
Urychlit přípravu R52 bez variantního posouzení se snaží i Ministerstvo dopravy, které společně s ŘSD ČR tvrdí, že trasa R55 kolem Břeclavi je ve střetu s územím NATURA 2000, Lednicko-valtickým areálem a s lužními lesy. Dokonce uvažuje, že 7 mld. Kč získá z fondů Evropské unie a zbývající 3 mld. Kč dodá stát.
„Jde o typickou manipulaci s fakty, neboť ŘSD ČR si nechalo anonymně vyprojektovat trasu R55, která vede mimo koridor obchvatu Břeclavi a tedy zcela jinudy než naše trasa, navíc se na ministerstvu tváří, že R52 není v žádném střetu s územím NATURA 2000. Takovou R55 samozřejmě odmítáme,“ říká Patrik
Výstavba silnice R52 do Mikulova má probíhat v letech 2010-14, náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun.
Kontakty pro další informace:
1) Ekologický právní servis – Mgr. Pavel Černý = mobil 776 119 903, pavel.cerny@eps.cz
2) Krajský úřad JmK, vedoucí odboru ŽP – Ing. Bc. Anna Hubáčková = telefon 541 651 571
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk