Tiskové zprávy
MŽP ČR: Průběh a výsledky ministerského zasedání Výboru OECD pro politiku životního prostředí
Výbor pro politiku životního prostředí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se schází na ministerské úrovni obvykle v intervalu tří let. Letošní setkání, které proběhlo v Paříži ve dnech 20. – 21. dubna 2004, bylo věnováno hodnocení pokroku, dosaženého jednotlivými státy v plnění Strategie OECD pro životní prostředí v 1. dekádě 21. století. Tento významný dokument byl přijat v květnu 2001 na minulém ministerském jednání Výboru.
Ministerského jednání, které řídili předseda Martin Cullen (ministr životního prostředí, kulturního dědictví a místní správy Irska) a místopředsedkyně Lena Sommestad (ministryně životního prostředí Švédska) se kromě reprezentantů všech členských států OECD a přizvaných partnerů zúčastnili také pozorovatelé ze sedmi nečlenských států a z významných mezivládních organizací. Program jednání byl rozdělen do tří hlavních segmentů:
* hodnocení pokroku dosaženého v implementaci Strategie OECD pro životní prostředí v první dekádě 21. století (dále jen „Strategie“);
* zlepšování efektivnosti a výkonnosti vnitrostátních politik;
* partnerství pro životní prostředí v globalizující se ekonomice.
Ze zasedání vyplynulo, že se nepodaří naplnit ambiciózní cíle Strategie ve stanoveném termínu, nebudou-li přijata radikální opatření
* ke snížení emisí skleníkových plynů a k řešení očekávaných dopadů změn klimatu;
* k omezení pokračujících ztrát biologické rozmanitosti;
* k oddělení ekonomického růstu od negativních dopadů na životní prostředí (tzv. „decoupling“).
Ministři současně podtrhli význam stanovení dlouhodobých environmentálních cílů, jež by sloužily jako „rámec“ pro střednědobé a krátkodobé akce na národní i mezinárodní úrovni a nutnost vyvážené kombinace regulačních a dobrovolných nástrojů ochrany životního prostředí. Zvláštní pozornost ministři věnovali otázkám dotací a subvencí, které mají negativní dopad na životní prostředí a měly by být co nejdříve odstraněny.
V průběhu jednání přijali ministři tři doporučení, která budou předložena Radě OECD ke konečnému schválení:
* k materiálovým tokům a produktivitě zdrojů;
* k vyhodnocování a rozhodování pro integrovanou politiku dopravy a životního prostředí;
* k použití ekonomických nástrojů v podpoře a ochraně udržitelného využívání biologické rozmanitosti
Ministerského jednání, které řídili předseda Martin Cullen (ministr životního prostředí, kulturního dědictví a místní správy Irska) a místopředsedkyně Lena Sommestad (ministryně životního prostředí Švédska) se kromě reprezentantů všech členských států OECD a přizvaných partnerů zúčastnili také pozorovatelé ze sedmi nečlenských států a z významných mezivládních organizací. Program jednání byl rozdělen do tří hlavních segmentů:
* hodnocení pokroku dosaženého v implementaci Strategie OECD pro životní prostředí v první dekádě 21. století (dále jen „Strategie“);
* zlepšování efektivnosti a výkonnosti vnitrostátních politik;
* partnerství pro životní prostředí v globalizující se ekonomice.
Ze zasedání vyplynulo, že se nepodaří naplnit ambiciózní cíle Strategie ve stanoveném termínu, nebudou-li přijata radikální opatření
* ke snížení emisí skleníkových plynů a k řešení očekávaných dopadů změn klimatu;
* k omezení pokračujících ztrát biologické rozmanitosti;
* k oddělení ekonomického růstu od negativních dopadů na životní prostředí (tzv. „decoupling“).
Ministři současně podtrhli význam stanovení dlouhodobých environmentálních cílů, jež by sloužily jako „rámec“ pro střednědobé a krátkodobé akce na národní i mezinárodní úrovni a nutnost vyvážené kombinace regulačních a dobrovolných nástrojů ochrany životního prostředí. Zvláštní pozornost ministři věnovali otázkám dotací a subvencí, které mají negativní dopad na životní prostředí a měly by být co nejdříve odstraněny.
V průběhu jednání přijali ministři tři doporučení, která budou předložena Radě OECD ke konečnému schválení:
* k materiálovým tokům a produktivitě zdrojů;
* k vyhodnocování a rozhodování pro integrovanou politiku dopravy a životního prostředí;
* k použití ekonomických nástrojů v podpoře a ochraně udržitelného využívání biologické rozmanitosti
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk