https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prvni-stroj-pro-razbu-prazskeho-metra-z-dejvicke-do-motola-pokrten
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Magistrát hl. m. Prahy: První stroj pro ražbu pražského metra z Dejvické do Motola pokřtěn

21. března 2011 | Magistrát hl. m. Prahy
Slavnostní křest plnoprofilového razicího štítu, který bude razit většinu traťových tunelů na 6 134 m dlouhém úseku pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol, proběhl dopoledne 21. března na staveništi na Vypichu. Stroj společně pokřtili primátor hlavního města Bohuslav Svoboda, první náměstek Karel Březina, předseda Výboru Zastupitelstva hl. m. Prahy pro oblast dopravy Petr Hána, starostka Městské části Praha 6 Marie Kousalíková, generální ředitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák a Metrostavu Pavel Pilát.
Jméno stroje (Tonda) vybrali již dříve malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol. Metrostav pro ražbu traťových tunelů využije dva razicí stroje (druhý dostal jméno Adéla), jejich délka přesahuje 100 metrů a průměr čelního štítu činí 6 metrů, váha každého z nich je téměř 900 tun.

„Věřím, že jména, která razicím štítům vybrali malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice v Motole, přinesou jim i jejich obsluze štěstí. Nechť během své cesty nenarazí na žádné závažnější překážky a obtíže,“ řekl primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

„I já se připojuji s přáním, aby ražba tunelů probíhala dle plánu a abychom se všichni mohli za tři roky sejít při slavnostním otevírání čtyř nových stanic pražského metra,“ uvedl první náměstek primátora Karel Březina.

Oba stroje do České republiky poprvé přinášejí technologii TBM - EPB (Tunnel Boring Machine – Earth Pressure Balance), která je díky své šetrnosti vhodná pro ražby v městských aglomeracích, jak o tom svědčí příklady ze světa (Řím, Istanbul, Sao Paulo, Madrid atd.). Princip prací je odlišný od klasické ražby pomocí trhacích prací či bagrů a fréz a postupného zajišťování výrubu a následné montáže výztuže. Technologie je založena na rozpojování horniny na čelbě tunelu pomocí rotující řezné hlavy (je osazena čtyřmi obrysovými valivými disky a řeznými noži, které lze podle druhu horniny vyměnit za valivá dláta). Rubanina následně prochází do odtěžovací komory, odkud jde pomocí šnekového dopravníku na pásy. Vytěžený prostor je v zadní části štítu ihned zajištěn předpřipraveným železobetonovým ostěním, tj. nevzniká zde žádný volný prostor.

Ing Pavel Pilát, generální ředitel Metrostavu, k ražbě pomocí technologie TBM - EPB a k její vhodnosti pro pražské podmínky dodává: „Jsme rádi, že naše společnost znovu přináší do ČR technologii plnoprofilových razicích štítů, která je šetrnější k okolní zástavbě.“

Nový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude dokončen v roce 2014. Jeho součástí jsou i čtyři nové stanice – Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Projekt nese název „Prodloužení metra V.A (Dejvická – Motol)“ a realizuje ho Sdružení metro V.A, jehož členy jsou Metrostav, a.s., a Hochtief CZ, a.s.

Více informací:
Ing. František Polák, tiskový mluvčí, Metrostav a.s., 266 709 294, 602 612 793

Tiskovou zprávu naleznete v rubrice Tiskový servis na www.magistrat.praha-mesto.cz
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist