https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prvni-ziva-nadrazi-cd-jiz-maji-sve-partnery-investori-mohou-predkladat-nabidky-u-dalsich-stanic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: První Živá nádraží ČD již mají své partnery, investoři mohou předkládat nabídky u dalších stanic

10. listopadu 2005 | České dráhy
Projekty jsou součástí komplexní strategie revitalizace více než 60 stanic v České republice nazvané „Živá nádraží“.

České dráhy již vybraly partnery pro první čtyři nádraží v rámci strategie jejich revitalizace nazvané Živé nádraží. Projekty se týkají hlavních nádraží v Plzni a Ústí nad Labem, nádraží v Teplicích a v Praze Holešovicích. V dalších lokalitách výběrová řízení stále probíhají. Jde například o Přerov, hlavní nádraží v Pardubicích a Hradci Králové, stanice Havlíčkův Brod, Františkovy Lázně, Liberec, Most, Chomutov a několik dalších. Součástí projektu jsou také revitalizace stanic Praha hlavní nádraží Karlovy Vary a Mariánské Lázně ve spolupráci se společností GrandiStazioni a pražských staničních areálů Masarykova a Smíchovského nádraží s dalšími partnery.


První nádraží mají partnery

Ve stanici Plzeň hlavní nádraží byl vybrán partner pro odkoupení části dnes nevyužitých pozemků v oblasti stanice s cílem vybudovat v této lokalitě moderní obchodní zónu, která bude navazovat na nádraží a městskou dopravu. Vítězem výběrového řízení se stala společnost INTERCORA, se kterou již byla uzavřena kupní smlouva. Na projekt společnosti INTERCORA v části prostoru současného vlakového nádraží naváže vlastní modernizace nádražní budovy a přilehlých objektů.

V Ústí nad Labem je připravena rozsáhlá modernizace železničního koridoru státní organizací Správa železniční dopravní cesty. Díky tomu získá hlavní ústecké nádraží zcela novou tvář moderního evropského vlakového nádraží, kde zastavují mezinárodní vlaky EuroCity na trase Vídeň – Praha – Berlín - Hamburk a stanice je také významným dopravním terminálem veřejné dopravy v Ústeckém kraji s pohybem asi 15 000 cestujících denně. Na rekonstrukci provozní části nádraží tak naváže modernizace a oživení stanice v komerční části. Partnerem byla vybrána společnost Viamont.

Další stanicí, kde již byl vybrán partner pro modernizaci staničních prostor a využití volných pozemků v areálu stanice ke komerčnímu využití a oživení nádraží, je stanice Teplice v Čechách . Partnerem v projektu Živé nádraží zde bude společnost BOSTAS. I v tomto případě, podobně jako v Ústí nad Labem, naváže investor na rekonstrukci části kolejiště včetně nově vybudovaného nástupiště a podchodu.

V Praze Holešovicích vybraly České dráhy partnera pro založení společného podniku, který zmodernizuje a oživí důležité mezinárodní nádraží, které je také významným přestupním terminálem mezi MHD, železniční a autobusovou dopravou. Partnerem v tomto projektu byla vybrána společnost NAVATYP.


Příležitost pro investory nabízejí další velké lokality

České dráhy v současné době hledají cestou výběrových řízení partnery i pro další nádraží v krajských a dalších velkých městech v České republice. Jde o nádraží, kde se denně pohybuje obvykle okolo 5 000 cestujících nebo více. V mnoha případech jde o společné terminály s městkou hromadnou dopravou nebo linkovou autobusovou dopravou. Díky tomu se denně v těchto lokalitách pohybují další tisíce osob, kteří jsou potenciálními zákazníky služeb a obchodů, aniž by museli do cestovat do nově vzniklých nákupních zón na okrajích měst.

Do 24. 11. 2005 mohou zájemci předkládat nabídky na odkoupení části pozemků stanice Karlovy Vary dolní nádraží v blízkosti lázeňského centra a s přímou návazností na vlakové a autobusové nádraží Karlovy Vary. Stejný termín platí také pro nabídku pro vznik společného podniku zaměřeného na rozvoj stanice Přerov , která patří mezi nejvýznamnější železniční uzly na Moravě. Jde o významný přestupní uzel vlaků ve směrech do Ostravy, Prahy, Brna a Břeclavi. V sousedství nádraží je také autobusový terminál. Do 24. 11. mají být podány také nabídky na založení společného podniku na rozvoj stanice Kolín a Praha-Čakovice . Nádraží v Kolíně je významným přestupním terminálem na východ od Prahy. Také v jeho sousedství je autobusové nádraží. Stanice také slouží zaměstnancům společnosti TPCA, kteří dojíždění do Kolína za prací veřejnou dopravou.

Nabídky na rozvoj hlavních nádraží v Pardubicích a Hradci Králové mají být podány do 28. listopadu. I v těchto případech jde o významné přestupní terminály mezi železniční, autobusovou a městskou dopravou. Na obou nádražích se denně pohybuje kolem 10 000 cestujících. Při rozvoji obou lokalit se plánuje forma společného podniku. Bez zajímavosti není významné zapojení těchto stanic do budovaných regionálních integrovaných dopravních systémů, kde bude hrát páteřní roly železnice. Stanice Pardubice je navíc jednou ze zastávek rychlovlaků pendolino, která bude sloužit také jako destinace Českých aerolinií.

Nabídky na partnery pro rozvoj stanic Františkovy Lázně a Havlíčkův Brod lze podat do 15. prosince 2005.

Nabídky na založení společného podniku pro rozvoj stanice Praha-Krč a Praha-Braník lze podávat až do února. Jde o rozsáhlé lokality v blízkosti městského okruhu navazující na železniční dopravu a MHD. Do oblasti krčského nádraží je plánována také výstavba metra linky D.

Nejpozději do března musejí podat své nabídky zájemci, kteří mají zájem v projektu Živé nádraží spolupracovat na rozvoji stanic Liberec, Most, Chomutov, Nymburk hl. n. a Poděbrady .

Vyhlášení výběrových řízení na partnery projektu Živé nádraží v dalších lokalitách předpokládáme počátkem příštího roku. České dráhy jsou připraveny jednat také o nabídkách na rozvoj a modernizaci dalších stanic a lokalit, které zatím do projektu Živé nádraží zapojeny nejsou a potenciální investoři mají zájem o rozvoj takových míst. Investoři zajímající se o další stanice dosud nezapojené do projektu Živé nádraží by měli kontaktovat buď společnost ČD Reality nebo přímo Odbor majetkového podnikání Českých drah.


Strategie Živé nádraží – příležitost pro investory

* Komplexní revitalizace téměř 60 nádraží Českých drah vybraných v rámci celé České republiky.
* Projekt revitalizace nádražních objektů ve stanicích Praha hlavní nádraží, Karlovy Vary a Mariánské Lázně realizovaný ve spolupráci se společností GrandiStazioni .
* Revitalizace stanic Praha – Smíchov a Praha – Masarykovo nádraží realizovaná jako speciální developerský projekt ve spolupráci s dalšími partnery.

České dráhy připravily projekt Živé nádraží jako komplexní strategii přeměny, jejímž cílem je prostředí stanic celkově oživit, nabídnout lepší služby cestujícím a především učinit z nádraží živoucí bod v centru města, kde občané nejen cestují, ale například také nakupují a tráví volný čas. Revitalizace se tudíž netýká pouze samotných budov a jejich interiérů; urbanistické řešení v mnoha lokalitách by mělo zahrnout také přednádraží a další přilehlá území. Postupně by mělo přestat platit zavedené klišé, že nádraží do center měst nepatří, a že železnice městská centra rozděluje.

Současně má mít strategie Živé nádraží jednoznačný dopad na posilování dobrého jména akciové společnosti České dráhy – coby předního evropského železničního dopravce – který prochází dynamickým procesem změn silně orientovaných na kontinuální rozvoj služeb pro zákazníky.


V řadě měst již nyní fungují moderní rekonstruovaná nádraží Českých drah

Ještě před přípravou strategie Živé nádraží probíhaly rekonstrukční práce v řadě stanic Českých drah – a to buď jako součást výstavby železničních koridorů nebo jako projekty financované prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Rekonstruované nádraží tak je například v Prostějově, rekonstrukcí prošlo například nádraží ve Valašském Meziříčí; v jiných oblastech ČR to pak jsou nádraží v Děčíně, Kladně, Chocni, České Třebové, Českém Těšíně, Znojmě a v některých dalších městech. Tato nádraží již dnes splňují nejnáročnější požadavky na komfort cestování vlakem na začátku 21. století. České dráhy plánují opravy a modernizace také dalších stanic v celé České republice.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist