Tiskové zprávy
Strana zelených Brno: R43 a R52: Kraj chce rozhodnout bez diskuse s občany
Zelení nesouhlasí s postupem Jihomoravského kraje, který chce rozhodnout o variantách významných dopravních staveb v územním plánu bez diskuse s občany a dotčenými obcemi. Zelení podporují požadavky obcí a občanských sdružení na výběr takových tras dálnic, které se vyhnou obydleným územím a nezatíží tak zdraví lidí dalším hlukem a znečištěním ovzduší.
Zastupitelstvo Jihomoravského kraje bude zítra rozhodovat o tom, které varianty vedení dálnic na jižní Moravě budou zahrnuty do návrhu nového krajského územního plánu a které budou naopak z dalšího projednávání vyloučeny. Vedení kraje však chce takto učinit ještě před tím, než dá obcím i občanům kraje možnost se k navrženým variantám vyjádřit.
Návrh Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje byl dosud připravován ve variantách. K nim měli zatím možnost se oficiálně vyjádřit pouze úředníci z orgánů státní správy. Vedení kraje chce zítra diskusi o variantách ukončit a do dalšího projednávání návrhu za účasti obcí a veřejnosti už předložit pouze návrh bez variant.
Martin Ander, předseda klubu brněnských zastupitelů Strany zelených k tomu říká:
„Rozhodnout o výběru variant územního plánu bez toho, aby měla zastupitelstva jihomoravských obcí i samotní občané možnost se s návrhy seznámit a podat k nim připomínky, to považuji za zásadní demokratický nedostatek. Vedení kraje opět opakuje stejnou chybu - snaží se bez připuštění otevřené veřejné diskuse prosadit varianty dálničních staveb, které si předem mezi sebou dohodli zástupci politických stran. Arogantní přístup k občanům, občanským sdružením a zástupcům obcí však ke klidnému a rychlému projednání územního plánu nepovede.“
Zelení i místní občanská sdružení již dlouho upozorňují na fakt, že trasy významných dálnic na jižní Moravě není možné umísťovat do lokalit, kde již dnes lidé trpí nadměrným hlukem a znečištěným ovzduším z dopravy. Průběžná měření takovou situaci dlouhodobě dokládají například v okolí Troubska, Bosonoh a Ostopovic. Vedení kraje přesto dál trvá na zastaralých dopravních řešeních a navrhuje vytvořit u Bosonoh obří mimoúrovňovou křižovatku dálnic D1, R43 a tzv. jihozápadní tangenty.
Martin Ander, k tomu dodává:
„Vedením kraje prosazovaná tzv. německá trasa R43 přes Bystrc a Bosonohy ohrozí zdraví lidí a je v rozporu s českou i evropskou legislativou.“
Zastupitelstvo Jihomoravského kraje bude zítra rozhodovat o tom, které varianty vedení dálnic na jižní Moravě budou zahrnuty do návrhu nového krajského územního plánu a které budou naopak z dalšího projednávání vyloučeny. Vedení kraje však chce takto učinit ještě před tím, než dá obcím i občanům kraje možnost se k navrženým variantám vyjádřit.
Návrh Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje byl dosud připravován ve variantách. K nim měli zatím možnost se oficiálně vyjádřit pouze úředníci z orgánů státní správy. Vedení kraje chce zítra diskusi o variantách ukončit a do dalšího projednávání návrhu za účasti obcí a veřejnosti už předložit pouze návrh bez variant.
Martin Ander, předseda klubu brněnských zastupitelů Strany zelených k tomu říká:
„Rozhodnout o výběru variant územního plánu bez toho, aby měla zastupitelstva jihomoravských obcí i samotní občané možnost se s návrhy seznámit a podat k nim připomínky, to považuji za zásadní demokratický nedostatek. Vedení kraje opět opakuje stejnou chybu - snaží se bez připuštění otevřené veřejné diskuse prosadit varianty dálničních staveb, které si předem mezi sebou dohodli zástupci politických stran. Arogantní přístup k občanům, občanským sdružením a zástupcům obcí však ke klidnému a rychlému projednání územního plánu nepovede.“
Zelení i místní občanská sdružení již dlouho upozorňují na fakt, že trasy významných dálnic na jižní Moravě není možné umísťovat do lokalit, kde již dnes lidé trpí nadměrným hlukem a znečištěným ovzduším z dopravy. Průběžná měření takovou situaci dlouhodobě dokládají například v okolí Troubska, Bosonoh a Ostopovic. Vedení kraje přesto dál trvá na zastaralých dopravních řešeních a navrhuje vytvořit u Bosonoh obří mimoúrovňovou křižovatku dálnic D1, R43 a tzv. jihozápadní tangenty.
Martin Ander, k tomu dodává:
„Vedením kraje prosazovaná tzv. německá trasa R43 přes Bystrc a Bosonohy ohrozí zdraví lidí a je v rozporu s českou i evropskou legislativou.“
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




