Barbara Homolová "> R52 zřejmě není ve veřejném zájmu - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/r52-zrejme-neni-ve-verejnem-zajmu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

EPS: R52 zřejmě není ve veřejném zájmu

21. prosince 2007 | EPS
Autor: Barbara Homolová, tel: 775 154 085
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo rozhodnutí, kterým v odvolacím řízení zrušilo rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje o povolení výjimky z ochrany ohrožených druhů živočichů pro výstavbu rychlostní komunikace R52 Pohořelice-Mikulov. Celé řízení tak bylo vráceno Krajskému úřadu JMK k novému projednání. Krajský úřad je v dalším rozhodování vázán názorem MŽP.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo rozhodnutí, kterým v odvolacím řízení zrušilo rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje o povolení výjimky z ochrany ohrožených druhů živočichů pro výstavbu rychlostní komunikace R52 Pohořelice-Mikulov. Celé řízení tak bylo vráceno Krajskému úřadu JMK k novému projednání. Krajský úřad je v dalším rozhodování vázán názorem MŽP.

Krajský úřad JMK na žádost Ředitelství silnic a dálnic loni v červenci vydal výjimku z ochrany ohrožených druhů živočichů pro stavbu prvního úseku R52 od Pohořelic po Ivaň. Podle názoru MŽP však toto rozhodnutí bylo vydáno nezákonně a předčasně. Zejména ale nebyla prokázána výrazná převaha veřejného zájmu na realizaci R52 nad zájmem ochrany přírody a nebyla vzata v úvahu otázka existence jiného uspokojivého řešení dálničního spojení Brna s Vídní.

Taková varianta s využitím stávající dálnice D2 a plánovaného obchvatu Břeclavi totiž existuje a podle dosavadních výsledků odborných studií je z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska přijatelnější než varianta na Mikulov. „Požadavek na posouzení této varianty byl již mnohokrát vznesen ze strany ombudsmana, evropské komise i české vlády 1). Přesto Ředitelství silnic a dálnic a Jihomoravský kraj pokračují v přípravě trasy na Mikulov, což je možné označit za velmi špatnou správu věcí veřejných a plýtvání veřejnými prostředky,“ tvrdí Barbara Homolová, právnička Ekologického právního servisu (EPS), který se řízení o udělení výjimky od počátku účastní.

Z celkového hlediska je varianta přes Břeclav výhodnější. Je sice pravda, že břeclavská varianta zasáhne cenné lužní lesy jižně od Břeclavi, ale tento zásah nebude výrazně větší než by byl v případě realizace dvoupruhového obchvatu Břeclavi, který se uskuteční v každém případě. „Pokud by byl současně využit pro dálniční spojení Brna s Vídní, nebylo by třeba stavět zcela novou a zbytečnou dálnici na Mikulov se všemi negativními vlivy, které taková stavba přináší,“ doplnila Homolová.


1) Usnesení vlády ČR č. 1064 ze dne 19.9.2007, o Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013


Kontakty pro další informace:
Ekologický právní servis
Barbara Homolová, telefon 775 154 085, barbara.homolova@eps.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist