Tiskové zprávy
Magistrát hl. města Prahy: Rada rozhodla o tom, že budoucí stanice metra A Veleslavín nabídne 600 parkovacích míst
Pražští radní dnes rozhodli obnovit přípravu objektového terminálu v lokalitě Veleslavín v rozsahu tak, jak prošel procesem hodnocení EIA. Cílem je jeho urychlená realizace a zprovoznění v co nejkratší době po zahájení provozu trasy metra V.A. Dejvická – Motol. Praha by tak neměla přijít o možnost získat dotace z Evropských fondů.
„Od začátku roku 2012 byly hledány úspornější plošné varianty řešení, které však umožňovaly parkovací místa pro maximálně 120 automobilů. Reálně ale předpokládáme, že tento rozsah nebude pro Evropskou komisi akceptovatelný a mohl by být důvodem pro zamítnutí žádosti o dotaci z evropských fondů. Proto jsme se rozhodli pro obnovu přípravy terminálu Veleslavín v navrženém rozsahu s cílem urychlené realizace a zprovoznění v co nejkratší době po zahájení provozu metra do Motola. Věřím, že Praha tak neztratí možnost získat dotace z Evropských fondů,“ vysvětlil primátor návrat k původnímu návrhu hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
V rámci Operačního programu Doprava, prioritní osa 5, se předpokládá čerpání dotace EU na prodloužení linky A metra ze stanice Dejvická. Celkové náklady projektu jsou 18,8 mld. Kč (v cenové úrovni 2008), přičemž příspěvek EU činí cca 290 mil. EUR (7,4 mld. Kč při současném kurzu).
„Vzhledem k omezeným prostorovým možnostem byl navržen objektový terminál s bezprostřední vazbou na metro. Řešení zahrnuje autobusový terminál a hromadné garáže P+R v rámci tří podzemních pater pro 600 parkovacích míst, další dvě patra jsou určena pro terminál autobusů. Tento záměr byl posouzen i Odborem ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy. Ten potvrdil na základě oznámení a všech odborných studií, že předložený záměr nemůže významně ovlivnit životní prostředí a veřejné zdraví. K tomuto závěru došlo i Ministerstvo životního prostředí,“ dodal primátor Svoboda.
Celá problematika má začátek v roce 2008, kdy nejvyšší představitelé (mj. tehdejší ministr dopravy, primátor hl. m. Prahy, hejtman Středočeského kraje, generální ředitel DP a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty) ve Společné deklaraci k přípravě a výstavbě modernizované železniční tratě z Prahy do Kladna s připojením na letiště Ruzyně uvedli: „Trať bude modernizována do konce roku 2013 a provoz bude zařazen do systému Pražské integrované dopravy“.
Od roku 2010, kdy bylo zjevné, že rychlodráha na letiště s dopravním terminálem Dlouhá Míle nebude zrealizována do doby zprovoznění trasy metra V.A do Motola, začal připravovat Dopravní podnik alternativní řešení spočívající v realizaci náhradního – rozsahem srovnatelného - terminálu u stanice metra Veleslavín. Tento terminál musí být připravován a realizován v úzké koordinaci se stavbou prodloužení trasy metra A, ale financován bude samostatně ze zdrojů hlavního města Prahy, nikoliv z rozpočtu projektu OPD „Prodloužení trasy A metra ze stanice Dejvická do stanice Motol“.
„Od začátku roku 2012 byly hledány úspornější plošné varianty řešení, které však umožňovaly parkovací místa pro maximálně 120 automobilů. Reálně ale předpokládáme, že tento rozsah nebude pro Evropskou komisi akceptovatelný a mohl by být důvodem pro zamítnutí žádosti o dotaci z evropských fondů. Proto jsme se rozhodli pro obnovu přípravy terminálu Veleslavín v navrženém rozsahu s cílem urychlené realizace a zprovoznění v co nejkratší době po zahájení provozu metra do Motola. Věřím, že Praha tak neztratí možnost získat dotace z Evropských fondů,“ vysvětlil primátor návrat k původnímu návrhu hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
V rámci Operačního programu Doprava, prioritní osa 5, se předpokládá čerpání dotace EU na prodloužení linky A metra ze stanice Dejvická. Celkové náklady projektu jsou 18,8 mld. Kč (v cenové úrovni 2008), přičemž příspěvek EU činí cca 290 mil. EUR (7,4 mld. Kč při současném kurzu).
„Vzhledem k omezeným prostorovým možnostem byl navržen objektový terminál s bezprostřední vazbou na metro. Řešení zahrnuje autobusový terminál a hromadné garáže P+R v rámci tří podzemních pater pro 600 parkovacích míst, další dvě patra jsou určena pro terminál autobusů. Tento záměr byl posouzen i Odborem ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy. Ten potvrdil na základě oznámení a všech odborných studií, že předložený záměr nemůže významně ovlivnit životní prostředí a veřejné zdraví. K tomuto závěru došlo i Ministerstvo životního prostředí,“ dodal primátor Svoboda.
Celá problematika má začátek v roce 2008, kdy nejvyšší představitelé (mj. tehdejší ministr dopravy, primátor hl. m. Prahy, hejtman Středočeského kraje, generální ředitel DP a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty) ve Společné deklaraci k přípravě a výstavbě modernizované železniční tratě z Prahy do Kladna s připojením na letiště Ruzyně uvedli: „Trať bude modernizována do konce roku 2013 a provoz bude zařazen do systému Pražské integrované dopravy“.
Od roku 2010, kdy bylo zjevné, že rychlodráha na letiště s dopravním terminálem Dlouhá Míle nebude zrealizována do doby zprovoznění trasy metra V.A do Motola, začal připravovat Dopravní podnik alternativní řešení spočívající v realizaci náhradního – rozsahem srovnatelného - terminálu u stanice metra Veleslavín. Tento terminál musí být připravován a realizován v úzké koordinaci se stavbou prodloužení trasy metra A, ale financován bude samostatně ze zdrojů hlavního města Prahy, nikoliv z rozpočtu projektu OPD „Prodloužení trasy A metra ze stanice Dejvická do stanice Motol“.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




