Tiskové zprávy
Strana zelených: Rakouská zelená ministryně: kanál Dunaj-Odra-Labe nepovolíme
24. ledna 2021 | Strana zelených
Jak už jsme vás před časem informovali, Evropští zelení se stali našimi spojenci ve snaze zastavit co nejdříve záměr stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe. Toto spojenectví nese úspěchy. V tomto týdnu se proti záměru jasně postavila rakouská zelená ministryně pro klima, životní prostředí a dopravu Leonore Gewessler. Otevřeně se proti němu vyslovila v médiích a napsala dopis místopředsedovi Evropské komise, ve kterém za Rakousko jakoukoli stavbu odmítá.
Řeka Morava, která má být součástí kanálu, přitom teče na hranici mezi Českem a Rakouskem. Navíc v místech, kde je při soutoku s Dyjí velmi cenná oblast lužních lesů. Rakousko tak logicky chce tuto část své přírody chránit před megalomanií kanálu. „Proto bych jako rakouská ministryně pro klimatická opatření, ochranu životního prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie chtěla dát jasně najevo, že nevidím žádnou možnost implementace nebo rakouské účasti na rakouském území,“ uvedla Leonore Gewessler ve svém dopisu Fransi Timmermansovi (celé znění na konci článku).
Téma kanálu se objevuje i v rakouských médiích. Týdeník Falter mu věnoval rozsáhlý materiál, ve kterém zmiňuje, že poslední pokus spojit Dunaj s Odrou byl proveden v roce 1939 za hitlerovského režimu. Pozůstatkem po něm je několik stovek metrů vodní plochy u obce Gross-Enzersdorf (odkaz na mapu), která je nyní využívaná jako rekreační oblast.
Projekt nevidí smysluplně ani Fritz Lehr, který je také obchodním ředitelem vídeňského přístavu a prezidentem společnosti Pro Danube Austria, zájmové skupiny pro vnitrozemskou plavbu po Dunaji. Lehr v zásadě vítá každý projekt vodní cesty, „ale dokud neexistuje model, který je udržitelný a nezasahuje do životního prostředí, tento projekt pro nás není žádné téma.“
Proč je důležité, aby byl záměr kanálu co nejdříve ukončen a následně odstraněn z územních plánů obcí a měst? Je to právě nutnost držet územní rezervu pro megalomanskou stavbu, co blokuje obce a města po jeho trase v tom, aby území mohly využít jinak a smysluplněji. „Letos se vláda chystá schválit aktualizaci celostátního územního plánu s názvem Politika územního rozvoje. V rámci tohoto schvalování budeme požadovat, aby byly plány na kanál odstraněny,“ komentuje situaci Michal Berg, spolupředseda Zelených. „Jsme navíc v kontaktu s rakouskými a polskými zelenými, stejně jako se zelenou frakcí v Evropském parlamentu, a chystáme další kroky, které by měli kanál jednou provždy zastavit,“ dodal.
* Originál dopisu rakouské ministryně místopředsedovi Evropské komise - https://arnika.org/soubory/dokumenty/voda/Schreiben_Timmermans_FBM_Signiert.pdf
* Český překlad na webu organizace Arnika - https://arnika.org/rakousko-kanal-dunaj-odra-labe-nepodpori-jde-o-nasi-budoucnost-pise-ministryne-dopravy
* Evropští zelení proti kanálu D-O-L - https://www.zeleni.cz/egp-dol/
Řeka Morava, která má být součástí kanálu, přitom teče na hranici mezi Českem a Rakouskem. Navíc v místech, kde je při soutoku s Dyjí velmi cenná oblast lužních lesů. Rakousko tak logicky chce tuto část své přírody chránit před megalomanií kanálu. „Proto bych jako rakouská ministryně pro klimatická opatření, ochranu životního prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie chtěla dát jasně najevo, že nevidím žádnou možnost implementace nebo rakouské účasti na rakouském území,“ uvedla Leonore Gewessler ve svém dopisu Fransi Timmermansovi (celé znění na konci článku).
Téma kanálu se objevuje i v rakouských médiích. Týdeník Falter mu věnoval rozsáhlý materiál, ve kterém zmiňuje, že poslední pokus spojit Dunaj s Odrou byl proveden v roce 1939 za hitlerovského režimu. Pozůstatkem po něm je několik stovek metrů vodní plochy u obce Gross-Enzersdorf (odkaz na mapu), která je nyní využívaná jako rekreační oblast.
Projekt nevidí smysluplně ani Fritz Lehr, který je také obchodním ředitelem vídeňského přístavu a prezidentem společnosti Pro Danube Austria, zájmové skupiny pro vnitrozemskou plavbu po Dunaji. Lehr v zásadě vítá každý projekt vodní cesty, „ale dokud neexistuje model, který je udržitelný a nezasahuje do životního prostředí, tento projekt pro nás není žádné téma.“
Proč je důležité, aby byl záměr kanálu co nejdříve ukončen a následně odstraněn z územních plánů obcí a měst? Je to právě nutnost držet územní rezervu pro megalomanskou stavbu, co blokuje obce a města po jeho trase v tom, aby území mohly využít jinak a smysluplněji. „Letos se vláda chystá schválit aktualizaci celostátního územního plánu s názvem Politika územního rozvoje. V rámci tohoto schvalování budeme požadovat, aby byly plány na kanál odstraněny,“ komentuje situaci Michal Berg, spolupředseda Zelených. „Jsme navíc v kontaktu s rakouskými a polskými zelenými, stejně jako se zelenou frakcí v Evropském parlamentu, a chystáme další kroky, které by měli kanál jednou provždy zastavit,“ dodal.
* Originál dopisu rakouské ministryně místopředsedovi Evropské komise - https://arnika.org/soubory/dokumenty/voda/Schreiben_Timmermans_FBM_Signiert.pdf
* Český překlad na webu organizace Arnika - https://arnika.org/rakousko-kanal-dunaj-odra-labe-nepodpori-jde-o-nasi-budoucnost-pise-ministryne-dopravy
* Evropští zelení proti kanálu D-O-L - https://www.zeleni.cz/egp-dol/
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk