Tiskové zprávy
MŽP ČR: Reakce MŽP na výsledky kontroly NKÚ k odpadovým projektům financovaným z OPŽP
MŽP se neztotožňuje se závěry NKÚ, kdy podle tvrzení NKÚ nemá vyčíslené přínosy vynaložených prostředků na odpadové projekty z OPŽP 2007-2013. MŽP NKÚ doložilo jednoznačné, vyčíslitelné a měřitelné přínosy ke zlepšení stavu odpadového hospodářství v ČR z těchto projektů. Díky podpořeným projektům z OPŽP 2007-2013 došlo k navýšení:
· množství materiálově využitých odpadů … 344 tis. tun/rok
· množství tříděných odpadů … 141 tis. t/rok
· kapacita kompostáren … 448 tis. t/rok
· množství energeticky využitých odpadů … 648 t/rok
· množství upravených odpadů … 251 tis. t/rok
· kapacity svozu separace odpadů … 668 tis. t/rok
· plochy sběrných dvorů … 282 tis m2
· kapacity sběrných dvorů … 81 tis. t/rok
· plochy rekultivovaných skládek … 131 tis. m2
Podpořené projekty zcela prokazatelně přispěly k celkovým výsledným hodnotám v oblasti nakládání s odpady v ČR jako např. ke snížení skládkování nebo k vyšší recyklaci. To jasně dokládají data za odpadové hospodářství zejména v oblasti nakládání s komunálním odpadem, kdy klesalo množství odpadů odstraněných na skládkách z 64 % v roce 2009 na 47 % ve 2015 a naopak narůstal sběr, materiálové a energetické využití a recyklace komunálních odpadů od roku 2009 až do roku 2015, konkrétně z 29 % v roce 2009 na 47 % v roce 2015. K pozitivním změnám, ke kterým došlo právě díky OPŽP, jednoznačně přispělo rozšíření a zahuštění sběrné sítě spolu s rozšířením kapacit na materiálové i energetické využití odpadů, jak je uvedeno výše.
Oblast plnění cílů recyklace biologicky rozložitelných odpadů je navíc navázána nejenom na množství dostupných kapacit, ale také na závaznou legislativu. A právě tu se současnému vedení MŽP podařilo od roku 2015 změnit tak, že je aktuálně zavedeno povinné plošné třídění bioodpadu ve městech a obcích, které má mj. přispět k plnění cíle v odklonu biologicky rozložitelných odpadů ze skládek.
Zároveň MŽP změnilo a rozšířilo kritéria hodnocení odpadových projektů v rámci programového období OPŽP 2014-2020. Nastavená kritéria byla zároveň bez problémů schválena Evropskou komisí. Oba programy OPŽP 2007-2013 i nový operační program OPŽP 2014-2020 byly provázány s plány odpadového hospodářství na národní i krajské úrovni. Nastavené cíle a indikátory korespondovaly a korespondují s evropskou odpadovou legislativou a i sama Evropská komise při hodnocení nastavení nového Plánu odpadového hospodářství v ČR pro roky 2015 až 2024 konstatovala adekvátnost nastavení v ČR.
Kontrolní závěr, respektive tisková zpráva NKÚ také bez bližšího vysvětlení či zdůvodnění, které je NKÚ známé, konstatuje zpoždění čerpání evropských peněz z OPŽP 2014-2020.
Stávající vedení MŽP a SFŽP ČR přebíralo v roce 2014 kromě nehotového a neschváleného programu OPŽP 2014-2020 i končící program OPŽP 2007-2013, a to ve stavu hrozící mimořádné ztráty evropských prostředků ve výši 18 mld. Kč. Krizovým řízením zachránilo stávající vedení MŽP všechny prostředky EU ohrožené ztrátou. Jen v oblasti odpadů se podařily v letech 2014 - 2015 realizovat 3 tzv. rychloobrátkové výzvy a díky tomu jsme podpořili dalších téměř 2,5 tisíce projektů v oblasti lepšího nakládání s odpady. Tyto projekty se realizovaly zejména v roce 2015 a i na začátku roku 2016, a je tedy přirozené, že realizace a hlavně financování dalších projektů z výzev již z nového OPŽP nabíhá pozvolněji, mj. dle kapacit trhu a doplňování projektové připravenosti. A bylo to právě také současné vedení MŽP a SFŽP, které dopracovalo nehotový OPŽP 2014-2020 a předložilo Evropské komisi. A kterému Evropská komise v dubnu roku 2015 program OPŽP 2014-2020 schválila, mj. jako druhý program v ČR.
Zároveň je nutné dodat, že OPŽP 2014-2020 patří mezi nejlépe hodnocené programy, co se týká čerpání, vyhlašování výzev, závazkování prostředků ad. V OPŽP 2014 - 20 bylo dosud v oblasti odpadů vyhlášeno 9 výzev s alokací 5,4 mld. Kč a jedna další s alokací 800 mil. Kč je plánována pro letošní rok, dvě výzvy jsou otevřené kontinuálně. Další dvě výzvy jsou plánované na rok příští. Program je důsledně realizován v souladu s dlouhodobým harmonogramem tak, aby si investoři / žadatelé mohli naplánovat své investice dle svých kapacit. V proběhlých výzvách v oblasti odpadů je aktuálně registrováno 1696 žádostí s požadovanou podporou EU více než 5,3 mld. Kč. Schváleno bylo doposud 432 žádostí s podporou 1,5 mld. Kč, a tyto projekty postupně vstupují do realizační fáze a průběžného financování. Celkem 151 odpadových projektů s podporou 437 mil. Kč z evropských prostředků má vydané Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a proplaceno je 222 mil. Kč.
Samotný program má pak celkově zazávazkovánu téměř třetinu finančních prostředků v objemu více než 20 mld. Kč, na účty příjemcům již byly proplaceny více než 3 mld. Kč.
V žádném případě programu OPŽP 2014-2020 nehrozí ztráta finančních prostředků, jako tomu bylo v roce 2013 v OPŽP 2007-2013, kdy ČR přišla nenávratně o více než 7 mld. Kč.
· množství materiálově využitých odpadů … 344 tis. tun/rok
· množství tříděných odpadů … 141 tis. t/rok
· kapacita kompostáren … 448 tis. t/rok
· množství energeticky využitých odpadů … 648 t/rok
· množství upravených odpadů … 251 tis. t/rok
· kapacity svozu separace odpadů … 668 tis. t/rok
· plochy sběrných dvorů … 282 tis m2
· kapacity sběrných dvorů … 81 tis. t/rok
· plochy rekultivovaných skládek … 131 tis. m2
Podpořené projekty zcela prokazatelně přispěly k celkovým výsledným hodnotám v oblasti nakládání s odpady v ČR jako např. ke snížení skládkování nebo k vyšší recyklaci. To jasně dokládají data za odpadové hospodářství zejména v oblasti nakládání s komunálním odpadem, kdy klesalo množství odpadů odstraněných na skládkách z 64 % v roce 2009 na 47 % ve 2015 a naopak narůstal sběr, materiálové a energetické využití a recyklace komunálních odpadů od roku 2009 až do roku 2015, konkrétně z 29 % v roce 2009 na 47 % v roce 2015. K pozitivním změnám, ke kterým došlo právě díky OPŽP, jednoznačně přispělo rozšíření a zahuštění sběrné sítě spolu s rozšířením kapacit na materiálové i energetické využití odpadů, jak je uvedeno výše.
Oblast plnění cílů recyklace biologicky rozložitelných odpadů je navíc navázána nejenom na množství dostupných kapacit, ale také na závaznou legislativu. A právě tu se současnému vedení MŽP podařilo od roku 2015 změnit tak, že je aktuálně zavedeno povinné plošné třídění bioodpadu ve městech a obcích, které má mj. přispět k plnění cíle v odklonu biologicky rozložitelných odpadů ze skládek.
Zároveň MŽP změnilo a rozšířilo kritéria hodnocení odpadových projektů v rámci programového období OPŽP 2014-2020. Nastavená kritéria byla zároveň bez problémů schválena Evropskou komisí. Oba programy OPŽP 2007-2013 i nový operační program OPŽP 2014-2020 byly provázány s plány odpadového hospodářství na národní i krajské úrovni. Nastavené cíle a indikátory korespondovaly a korespondují s evropskou odpadovou legislativou a i sama Evropská komise při hodnocení nastavení nového Plánu odpadového hospodářství v ČR pro roky 2015 až 2024 konstatovala adekvátnost nastavení v ČR.
Kontrolní závěr, respektive tisková zpráva NKÚ také bez bližšího vysvětlení či zdůvodnění, které je NKÚ známé, konstatuje zpoždění čerpání evropských peněz z OPŽP 2014-2020.
Stávající vedení MŽP a SFŽP ČR přebíralo v roce 2014 kromě nehotového a neschváleného programu OPŽP 2014-2020 i končící program OPŽP 2007-2013, a to ve stavu hrozící mimořádné ztráty evropských prostředků ve výši 18 mld. Kč. Krizovým řízením zachránilo stávající vedení MŽP všechny prostředky EU ohrožené ztrátou. Jen v oblasti odpadů se podařily v letech 2014 - 2015 realizovat 3 tzv. rychloobrátkové výzvy a díky tomu jsme podpořili dalších téměř 2,5 tisíce projektů v oblasti lepšího nakládání s odpady. Tyto projekty se realizovaly zejména v roce 2015 a i na začátku roku 2016, a je tedy přirozené, že realizace a hlavně financování dalších projektů z výzev již z nového OPŽP nabíhá pozvolněji, mj. dle kapacit trhu a doplňování projektové připravenosti. A bylo to právě také současné vedení MŽP a SFŽP, které dopracovalo nehotový OPŽP 2014-2020 a předložilo Evropské komisi. A kterému Evropská komise v dubnu roku 2015 program OPŽP 2014-2020 schválila, mj. jako druhý program v ČR.
Zároveň je nutné dodat, že OPŽP 2014-2020 patří mezi nejlépe hodnocené programy, co se týká čerpání, vyhlašování výzev, závazkování prostředků ad. V OPŽP 2014 - 20 bylo dosud v oblasti odpadů vyhlášeno 9 výzev s alokací 5,4 mld. Kč a jedna další s alokací 800 mil. Kč je plánována pro letošní rok, dvě výzvy jsou otevřené kontinuálně. Další dvě výzvy jsou plánované na rok příští. Program je důsledně realizován v souladu s dlouhodobým harmonogramem tak, aby si investoři / žadatelé mohli naplánovat své investice dle svých kapacit. V proběhlých výzvách v oblasti odpadů je aktuálně registrováno 1696 žádostí s požadovanou podporou EU více než 5,3 mld. Kč. Schváleno bylo doposud 432 žádostí s podporou 1,5 mld. Kč, a tyto projekty postupně vstupují do realizační fáze a průběžného financování. Celkem 151 odpadových projektů s podporou 437 mil. Kč z evropských prostředků má vydané Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a proplaceno je 222 mil. Kč.
Samotný program má pak celkově zazávazkovánu téměř třetinu finančních prostředků v objemu více než 20 mld. Kč, na účty příjemcům již byly proplaceny více než 3 mld. Kč.
V žádném případě programu OPŽP 2014-2020 nehrozí ztráta finančních prostředků, jako tomu bylo v roce 2013 v OPŽP 2007-2013, kdy ČR přišla nenávratně o více než 7 mld. Kč.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk