https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/reditelstvi-silnic-a-dalnic-otevrelo-obchvat-nove-paky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ředitelství silnic a dálnic: Ředitelství silnic a dálnic otevřelo obchvat Nové Paky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo 8,5 kilometru dlouhý obchvat města Nová Paka na silnici I/16 v Královéhradeckém kraji. Práce trvaly téměř tři roky, cena stavby je po valorizaci 1,6 miliardy Kč bez DPH. Většinu nákladů, 85 procent, uhradí EU. V Královéhradeckém a Pardubickém kraji staví ŘSD mj. také obchvat Náchoda, severovýchodní obchvat Pardubic i přes 60 kilometrů dálnice D35.

„Třicet let čekání je u konce: Nová Paka, přes kterou denně projede až 20 000 aut, se konečně dočkala obchvatu. Osm a půl kilometru nové silnice z Prahy směrem do Krkonoš zrychlí spojení, uleví řidičům, přinese zklidnění do města i do dalších obcí a přispěje k bezpečnější dopravě. Stavba je financovaná jak z národního rozpočtu, tak z evropských peněz – a jsou to opravdu dobře investované prostředky, protože přesně tohle lidé od státu čekají. Po celé zemi teď stavíme téměř 80 kilometrů nových silnic I. třídy a 200 kilometrů dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Obchvat začíná ve směru od Jičína před Kumburským Újezdem. Dál vede mezi Novou Pakou a novopackými částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojuje ve Vidochově. Jeho součástí je 16 mostů, nejvýznamnější je 438 metrů dlouhá estakáda nad Štikovskou roklí. Vznikl i ocelový most přes trať Nová Paka – Ostroměř. V trase jsou víc než čtyři kilometry protihlukových stěn. Zhotovitel se musel vypořádat i se složitými geologickými podmínkami, například zemina používaná ze stavby se musela zlepšovat pomocí vápnění.

„Vzhledem ke členitému terénu patří stavba k nejnáročnějším obchvatům českých měst. Nutné byly rozsáhlé zářezy i s pomocí řízených odstřelů hornin. Díky tomu se podařilo odstranit skalnaté překážky a připravit podloží pro stavbu. Obchvat je jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Nová Paka je na trase z Prahy první bránou do Krkonoš a strategickou spojnicí mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. ŘSD už připravuje i navazující, osmikilometrový obchvat Horka u Staré Paky. Letos skončí geotechnický průzkum. Stavba by měla začít v roce 2030, odhad ceny je miliarda Kč bez DPH.

V Královéhradeckém kraji buduje ŘSD i další důležitý obchvat, města Náchod. Jezdit by se po něm mělo od jara 2028, práce za 3,2 miliardy Kč bez DPH začaly v březnu. V Královéhradeckém a Pardubickém kraji letos ŘSD zprovozní 30 kilometrů dálnice D35 včetně obchvatu Vysokého Mýta a kromě D35 se zároveň staví 21 kilometrů dálnice D11 z Trutnova k hranici s Polskem.

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 276,6 kilometrů nových staveb. Jedná se o 200,8 km dálnic a 75,8 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 101 km dálnic a silnic I. třídy.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist