Tiskové zprávy
České dráhy: Regionální doprava v kraji Vysočina zůstane zachována ve stejném rozsahu
29. listopadu 2005 | České dráhy
Nejvýznamnější změny v železniční dopravy v kraji Vysočina.
Došlo k úpravě poloh vlaků dálkové dopravy na tratích 230 a 250 Praha – Havlíčkův Brod – Brno tak, že téměř celý den jezdí v pravidelném dvouhodinovém taktu při křižování v Havlíčkově Brodu, což ve většině případů umožňuje i vzájemné propojení osobními vlaky přes Jihlavu s rychlými spoji na trati Brno – Jihlava – České Budějovice.
Na trati 240 Brno – Jihlava dojde zhruba u poloviny spojů k nasazení moderních motorových vozů ČD řady 843. Tyto vozy budou vést i rychlíky v trati Jihlava – Havlíčkův Brod – Pardubice.
Z hlediska grafické úpravy nového jízdního řádu byl úsek Jihlava – Havlíčkův Brod vyjmut z tratě 240 a přičleněn k trati 225, ze které do tohoto úseku projížděla většina osobních vlaků.
Dálková doprava
(Praha -) Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou (- Brno)
Nejvýraznější změnou je srovnání naprosté většiny rychlíků do pravidelného dvouhodinového taktu s odjezdy z Havlíčkova Brodu na Prahu v lichou hodinu a 59. minutu, ve směru na Brno v sudou hodinu a 03. minutu. Jako náhrada vlaků EC přibyl jeden pár R, celkově zde tedy jezdí 9 párů rychlíků. Počet rychlíků zastavujících v Golčově Jeníkově městě a v Přibyslavi se v obou případech zvýšil o tři.
(Praha -) Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod - Jihlava – Okříšky (- Znojmo)
Rozsah dopravy v této relaci zůstává zachován. V souvislosti se zpravidelněním předchozí relace spojů se jen časově posouvají páteční a nedělní posilové R v rozsahu cca 25 až 75 min.
(Bohumín - Brno -) Náměšť nad Oslavou - Jihlava – Počátky-Žirovnice (- Plzeň)
V úseku Brno – Třebíč – Jihlava došlo ke zrušení R 860 (odj. Brno hl. n. 9:25 hod.) a R 861 (odj. Jihlava v 5:35 hod.) a nově byl zaveden v pracovní dny R 969 s odjezdem z Jihlavy ve 12:37 hod. V úseku Jihlava – Počátky-Žirovnice – České Budějovice je dálková doprava beze změn.
Jihlava – Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (- Pardubice)
Zde zůstávají 2 páry rychlíků. Trasa dopoledního páru je však zkrácena z Jihlavy do Pardubic. Ve směru do Pardubic se změnily časové polohy, nově odjezdy z Jihlavy v 8:34 a 16:00 hod.
Regionální doprava
Trať 212 Světlá nad Sázavou – Zruč nad Sázavou
Koncepce a rozsah dopravy zůstávají zachovány na úrovni jízdního řádu 2004/2005. Pouze časové polohy jednotlivých vlaků jsou drobně minutově upraveny tak, aby zůstaly přípoje ve Světlé nad Sázavou.
Trať 224 Horní Cerekev – Pelhřimov – Tábor
Rozsah dopravy též zůstává zachován téměř stejný jako v období platnosti jízdního řádu 2004/2005, koncepce však doznala určitých změn.
Ranní Sp 1765 Ražice – Tábor – Horní Cerekev byl nahrazen osobním vlakem vyjíždějícím z Tábora cca o půl hodiny dříve a se stejným dojezdem do Horní Cerekve. Struktura následujících Os doznala též větších změn. Vlaky nyní pojedou zpravidla v celé trase z Tábora až do Horní Cerekve s odjezdy z Tábora v 11:03, 14:09, 15:17 (v X), 17:00, 19:24 a 21:10 hod.
V opačném směru ubyl mezi Horní Cerekví a Pelhřimovem málo využívaný první ranní vlak a byl přesunut do pozdně večerní polohy, kdy přijíždí jako přímý vlak z Jihlavy - Os 8352 (příj. Pelhřimov 23:51 hod.). Odpolední Sp 1764 je nově veden pouze v neděli, v X a 6 je nahrazen osobním vlakem s odjezdem z Horní Cerekve v 18:52 hod. Vlak Os 18442 s odjezdem ve 20:27 hod. z Horní Cerekve do Pelhřimova pojede nově nejen v X, ale i v neděli a svátky
Trať 225 Havlíčkův Brod - Jihlava – Jindřichův Hradec – Veselí nad Lužnicí
Ve směru z Havlíčkova Brodu první vlak v 4:46 hod. začíná v X již z Čáslavi. Většina ostatních osobních vlaků mezi 8. a 22. hodinou je vedena jako přípojné od rychlíků na trati Praha - Havlíčkův Brod – Brno a odjíždí z Havlíčkova Brodu tedy vždy pár minut po sudé hodině, v Jihlavě mají tyto osobní vlaky zpravidla těsné přípojové vazby na rychlíky ve směru na Třebíč a Brno. V odpolední špičce v X jsou spoje zahuštěny dalšími osobními vlaky s odjezdy v 13:10, 15:11 a 17:12 hod. z Havlíčkova Brodu. Tímto se zlepšila i obsluha průmyslové zóny u železniční zastávky Jihlava-Bosch Diesel. Navíc např. vlak 4873 (odjezd v 6:14 z Jihlavy-Bosch Diesel) jede přímo do Třebíče bez nutnosti přestupu v Jihlavě.
V opačném směru z Veselí nad Lužnicí do Havlíčkova Brodu je situace obdobná – osobní vlaky jsou zpravidla vedeny jako přípojné k rychlíkům na trati Brno – Havlíčkův Brod – Praha. Dále byl první ranní vlak o víkendech urychlen tak, aby cestující v Jihlavě stihli odjezd rychlíku do Prahy v 5:02 hod. Vlak Os 8334 s příjezdem do Jihlavy v 6:24 hod. začíná nově v Jihlávce a z Veselí nad Lužnicí je trasován vlak Os 8300 s příjezdem do Jihlavy v 7:20 hod. Tento vlak dále projíždí jako zrychlený Os do Havlíčkova Brodu na přípoj k rychlíku do Prahy. Rychlíky do Pardubic a Hradce Králové jedou nově v dřívějších časových polohách – v 8:34 a 16:00 hod. Tomu se časově musely přizpůsobit i některé osobní vlaky. Vlak Os 8348 (odjezd 18:08 hod. z Jihlavy) nekončí v Dobroníně, ale nově jede až do Havlíčkova Brodu.
Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Telč – Slavonice
Koncepce a rozsah dopravy zůstávají zachovány na úrovni jízdního řádu 2004/2005. Pouze časové polohy jednotlivých vlaků jsou drobně minutově upraveny jednak dle požadavků měst a obcí podél trati a nebo tak, aby zůstaly přípoje v Kostelci u Jihlavy.
Trať 230 Havlíčkův Brod – Kolín
Rozsah dopravy zůstává též zachován na úrovni jízdního řádu 2004/2005. Časové polohy jednotlivých vlaků jsou drobně minutově upraveny, aby byly v maximální míře navázány přípoje v Havlíčkově Brodu a Světlé nad Sázavou. Změna nastala hlavně v koncepci, kdy většina vlaků v dopoledních hodinách je vedena v relaci Kolín – Havlíčkův Brod až Žďár nad Sázavou. První ranní a pozdně odpolední vlaky jsou pro změnu trasovány z Kolína přes Havlíčkův Brod do Jihlavy.
Trať 237 Havlíčkův Brod – Humpolec
Rozsah dopravy zůstává stejný. Jedinou změnou je kromě drobných minutových posunů odjezd vlaku Os 15956 z Havlíčkova Brodu již v 6:38 hod. z důvodu dřívějšího příjezdu studentů do Humpolce (7:23 hod.).
Trať 238 Havlíčkův Brod – Pardubice
Na této trati došlo ke změně časových poloh rychlíků ve směru z Havlíčkova Brodu do Pardubic. To vyvolalo i nutnost větších změn v osobní dopravě. Největší z nich jsou: Ve směru do Havlíčkova Brodu nejede dnešní vlak Os 5313 s příjezdem v 18:56 hod. a spojení z Pardubic nově zabezpečí vzájemně navazující následující vlaky Os 5349 a Os 5331 s příjezdem do Havlíčkova Brodu v 19:48 hod., které navíc pojedou denně, vyjma vánočních svátků.
V opačném směru pojede nově vlak Os 5302 (6:51 hod. z Havlíčkova Brodu) i o sobotách, následující vlak Os 5324 skončí ve Žďírci nad Doubravou a dál bude možnost pokračovat nově trasovaným R 980 do Pardubic. Odpolední R 982 je též posunut do výrazně dřívější polohy (již v 16:23 hod.) a tak odjezdy Os vlaků z Havlíčkova Brodu se posouvají na 17:11, 18:17, 19:18 a 20:13 hod.
Trať 240 Brno - Náměšť nad Oslavou – Jihlava
Na této trati dochází pouze k mírnějším úpravám loni zavedené koncepce. Největší úpravy byly vyvolány zrušením stávajících rychlíků R 860 (odj. 9:25 hod. z Brna) a R 861 (odj. 5:35 hod. z Jihlavy) a naopak zavedením nového R 969 (odj. 12:37 v X z Jihlavy). Došlo tedy k následujícím úpravám:
Ve směru z Brna do Jihlavy byl posunut o víkendech první vlak z Třebíče tak, aby byl v Jihlavě zabezpečen přestup na R 610 do Prahy. Mezi Okříškami a Jihlavou bylo zaměněno omezení po sobě jedoucích vlaků Os 4874 a Os 24804 (odj. 6:38 a 7:03 z Okříšek). Došlo k upravení omezení vlaků Os 4826, 4830, 4832, 4836 a 4842 mezi Zastávkou u Brna a Náměští nad Oslavou na „jede v X a od 18.III. do 29.X. denně“ (v opačném směru obdobně vlaky Os 4843, 4845, 4859). Vzhledem ke zrušení vlaku R 860 byly spojeny stávající vlaky Os 4828 a 4878 do jediného – Os 4808, tím byl výrazně zkrácen pobyt v Třebíči. Vlak 4812 je v úseku Okříšky – Jihlava zrušen a posunut do pozdější polohy s odjezdem z Okříšek jako Os 4878 v 16:22 hod., aby byl lépe zabezpečen návoz pracujících do průmyslové zóny poblíž železniční zastávky Jihlava-Bosch Diesel. Vlak Os 4854 je pro nízké využití mezi Okříškami a Bransouzemi ukončen ve stanici Okříšky.
V opačném směru byl R 861 nahrazen vlakem Sp 1661 (v X a 6), který nově zastavuje ve více stanicích. Vlak Sp 1663 byl nahrazen novým R 969 se stejným omezením v X, zastavujícím však jen v menším počtu stanic. Byly sloučeny vlaky s odjezdem z Jihlavy v 15:30 hod. v 6, + a 16:01 hod. X do jediného vlaku jedoucího denně s odjezdem z Jihlavy v 15:30 hod. V pracovní dny se tak zkrátil pobyt v Třebíči.
Trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice - Okříšky
Na této trati došlo vzhledem ke frekvencím cestujících k mírnému úbytku počtu vlaků o víkendech (dnešní Os 24801, 24802, 24812, 24813 nepojedou v 6, 24803, 24804 nepojedou v +). První vlak ze Znojma (odj. 4:245 hod.) je trasován do Jemnice, v Moravských Budějovicích je zabezpečen přestup na vlak Jemnice – Okříšky. V odpoledních hodinách je nově denně vytvořen v Okříškách přestup mezi vlaky Os 24816 a R 668 do Plzně.
Trať 243 Moravské Budějovice - Jemnice
Rozsah osobní dopravy zde zůstal zachován, došlo ale k omezení vlaků Os 24861 (odj. 14:14 hod. z Jemnice) a Os 24864 (odj. 14:53 hod. z Moravských Budějovic) v sobotu ve prospěch zcela nových vlaků Os 24871 (odj. 18:59 hod. z Jemnice) a Os 24872 (odj. 19:45 hod. z Moravských Budějovic), jedoucích v neděli.
Trať 250 Brno – Tišnov – Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod
Větší počet Os vlaků mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou je nově veden již z a do Kolína.
Ve směru z Havlíčkova Brodu do Brna vlak Os 4621 (odj. 4:45 hod. z Havlíčkova Brodu) jede mezi Žďárem nad Sázavou a Tišnovem pouze v pondělí. Vlak Os 14873 jede nově z Havlíčkova Brodu jen v X a o víkendech jede o půl hodiny později nový vlak Os 5907 z Kolína. V 15:45 hod. v X je ze Žďáru n.S. do Brna veden nový Os 4615. Vlak Os 14879 jede z Havlíčkova Brodu o 41 min. později.
V opačném směru byl zrušen mezi Křižanovem a Žďárem n. S. Os 24954 z Velkého Meziříčí (nově je spojen s vlakem Os 4612). Os 4614 byl přesunut do časové polohy o hodinu dříve (příj. do Žďáru n.S. v 19:28 hod.), obdobně i vlak Os 4616 (příj. do Žďáru n.S. v 19:28 hod.), ten nově jede i v sobotu. Zcela nový je vlak Os 4906, jedoucí v neděli, s příjezdem do Žďáru n. S. v 23:28 hod. Posunutím těchto vlaků vznikly mimo jiné kvalitní přípojové vazby v Křižanově na trať do Velkého Meziříčí.
Trať 251 Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou
Na této trati se rozsah dopravy mírně navýšil o víkendech mezi Žďárem nad Sázavou a Novým Městem na Moravě, a to novým vlakem Os 14951 (odj. 13:35 hod. ze Žďáru n. S.) a rozšířením četnosti jízdy vlaku Os 14923 (odj. 17:36 hod. ze Žďáru n. S.). Ostatní spoje zůstaly beze změny.
Trať 252 Křižanov - Studenec
Rozsah dopravy na této trati je zachován, došlo však k několika změnám v trasování. Ve směru z Křižanova do Studence přibyl mezi Budišovem a Studencem nový vlak Os 24925 s příjezdem do Studence v 6:31 hod., jedoucí jako přípoj k nově zastavujícímu Sp 1661, Naopak odpolední vlak Os 24911 jede z Velkého Meziříčí v pozdější poloze (o 22 min. později) a v Budišově končí. Vlaky Os 24947 a 24949 z Křižanova zajíždějí nově až na zastávku Velké Meziříčí město.
V opačném směru přibyl nový vlak Os 24924 ze Studence do Budišova (odj. Studenec v 6:03 hod.) a naopak vlak Os 24910 odjíždí z Budišova (odj. 14:22), a ne ze Studence. Byly spojeny dnešní vlaky Os 24954 a 24936 do nového Os 24914, takže přibylo nové spojení ze Studence až do Křižanova a Žďáru nad Sázavou. Poslední vlak Os 24918 byl posunut o hodinu později na odjezd 20:05 hod. ze Studence.
Kultura cestování
V průběhu letošního roku byly rozsáhle zrekonstruována nástupiště ve stanicích Rapotice, Kralice nad Oslavou, Náměšť nad Oslavou, byla opravena zastřešení nástupišť ve Žďáru nad Sázavou, Havlíčkově Brodě a na nástupišti č. 2 v Jihlavě.
Od počátku platnosti nového jízdního řádu se očekává zprovoznění nové zastávky Telč-Staré Město na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice.
Do IDS JMK byla od 1. 9. 2005 začleněna trať z Brna až po Rapotice.
Došlo k úpravě poloh vlaků dálkové dopravy na tratích 230 a 250 Praha – Havlíčkův Brod – Brno tak, že téměř celý den jezdí v pravidelném dvouhodinovém taktu při křižování v Havlíčkově Brodu, což ve většině případů umožňuje i vzájemné propojení osobními vlaky přes Jihlavu s rychlými spoji na trati Brno – Jihlava – České Budějovice.
Na trati 240 Brno – Jihlava dojde zhruba u poloviny spojů k nasazení moderních motorových vozů ČD řady 843. Tyto vozy budou vést i rychlíky v trati Jihlava – Havlíčkův Brod – Pardubice.
Z hlediska grafické úpravy nového jízdního řádu byl úsek Jihlava – Havlíčkův Brod vyjmut z tratě 240 a přičleněn k trati 225, ze které do tohoto úseku projížděla většina osobních vlaků.
Dálková doprava
(Praha -) Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou (- Brno)
Nejvýraznější změnou je srovnání naprosté většiny rychlíků do pravidelného dvouhodinového taktu s odjezdy z Havlíčkova Brodu na Prahu v lichou hodinu a 59. minutu, ve směru na Brno v sudou hodinu a 03. minutu. Jako náhrada vlaků EC přibyl jeden pár R, celkově zde tedy jezdí 9 párů rychlíků. Počet rychlíků zastavujících v Golčově Jeníkově městě a v Přibyslavi se v obou případech zvýšil o tři.
(Praha -) Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod - Jihlava – Okříšky (- Znojmo)
Rozsah dopravy v této relaci zůstává zachován. V souvislosti se zpravidelněním předchozí relace spojů se jen časově posouvají páteční a nedělní posilové R v rozsahu cca 25 až 75 min.
(Bohumín - Brno -) Náměšť nad Oslavou - Jihlava – Počátky-Žirovnice (- Plzeň)
V úseku Brno – Třebíč – Jihlava došlo ke zrušení R 860 (odj. Brno hl. n. 9:25 hod.) a R 861 (odj. Jihlava v 5:35 hod.) a nově byl zaveden v pracovní dny R 969 s odjezdem z Jihlavy ve 12:37 hod. V úseku Jihlava – Počátky-Žirovnice – České Budějovice je dálková doprava beze změn.
Jihlava – Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (- Pardubice)
Zde zůstávají 2 páry rychlíků. Trasa dopoledního páru je však zkrácena z Jihlavy do Pardubic. Ve směru do Pardubic se změnily časové polohy, nově odjezdy z Jihlavy v 8:34 a 16:00 hod.
Regionální doprava
Trať 212 Světlá nad Sázavou – Zruč nad Sázavou
Koncepce a rozsah dopravy zůstávají zachovány na úrovni jízdního řádu 2004/2005. Pouze časové polohy jednotlivých vlaků jsou drobně minutově upraveny tak, aby zůstaly přípoje ve Světlé nad Sázavou.
Trať 224 Horní Cerekev – Pelhřimov – Tábor
Rozsah dopravy též zůstává zachován téměř stejný jako v období platnosti jízdního řádu 2004/2005, koncepce však doznala určitých změn.
Ranní Sp 1765 Ražice – Tábor – Horní Cerekev byl nahrazen osobním vlakem vyjíždějícím z Tábora cca o půl hodiny dříve a se stejným dojezdem do Horní Cerekve. Struktura následujících Os doznala též větších změn. Vlaky nyní pojedou zpravidla v celé trase z Tábora až do Horní Cerekve s odjezdy z Tábora v 11:03, 14:09, 15:17 (v X), 17:00, 19:24 a 21:10 hod.
V opačném směru ubyl mezi Horní Cerekví a Pelhřimovem málo využívaný první ranní vlak a byl přesunut do pozdně večerní polohy, kdy přijíždí jako přímý vlak z Jihlavy - Os 8352 (příj. Pelhřimov 23:51 hod.). Odpolední Sp 1764 je nově veden pouze v neděli, v X a 6 je nahrazen osobním vlakem s odjezdem z Horní Cerekve v 18:52 hod. Vlak Os 18442 s odjezdem ve 20:27 hod. z Horní Cerekve do Pelhřimova pojede nově nejen v X, ale i v neděli a svátky
Trať 225 Havlíčkův Brod - Jihlava – Jindřichův Hradec – Veselí nad Lužnicí
Ve směru z Havlíčkova Brodu první vlak v 4:46 hod. začíná v X již z Čáslavi. Většina ostatních osobních vlaků mezi 8. a 22. hodinou je vedena jako přípojné od rychlíků na trati Praha - Havlíčkův Brod – Brno a odjíždí z Havlíčkova Brodu tedy vždy pár minut po sudé hodině, v Jihlavě mají tyto osobní vlaky zpravidla těsné přípojové vazby na rychlíky ve směru na Třebíč a Brno. V odpolední špičce v X jsou spoje zahuštěny dalšími osobními vlaky s odjezdy v 13:10, 15:11 a 17:12 hod. z Havlíčkova Brodu. Tímto se zlepšila i obsluha průmyslové zóny u železniční zastávky Jihlava-Bosch Diesel. Navíc např. vlak 4873 (odjezd v 6:14 z Jihlavy-Bosch Diesel) jede přímo do Třebíče bez nutnosti přestupu v Jihlavě.
V opačném směru z Veselí nad Lužnicí do Havlíčkova Brodu je situace obdobná – osobní vlaky jsou zpravidla vedeny jako přípojné k rychlíkům na trati Brno – Havlíčkův Brod – Praha. Dále byl první ranní vlak o víkendech urychlen tak, aby cestující v Jihlavě stihli odjezd rychlíku do Prahy v 5:02 hod. Vlak Os 8334 s příjezdem do Jihlavy v 6:24 hod. začíná nově v Jihlávce a z Veselí nad Lužnicí je trasován vlak Os 8300 s příjezdem do Jihlavy v 7:20 hod. Tento vlak dále projíždí jako zrychlený Os do Havlíčkova Brodu na přípoj k rychlíku do Prahy. Rychlíky do Pardubic a Hradce Králové jedou nově v dřívějších časových polohách – v 8:34 a 16:00 hod. Tomu se časově musely přizpůsobit i některé osobní vlaky. Vlak Os 8348 (odjezd 18:08 hod. z Jihlavy) nekončí v Dobroníně, ale nově jede až do Havlíčkova Brodu.
Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Telč – Slavonice
Koncepce a rozsah dopravy zůstávají zachovány na úrovni jízdního řádu 2004/2005. Pouze časové polohy jednotlivých vlaků jsou drobně minutově upraveny jednak dle požadavků měst a obcí podél trati a nebo tak, aby zůstaly přípoje v Kostelci u Jihlavy.
Trať 230 Havlíčkův Brod – Kolín
Rozsah dopravy zůstává též zachován na úrovni jízdního řádu 2004/2005. Časové polohy jednotlivých vlaků jsou drobně minutově upraveny, aby byly v maximální míře navázány přípoje v Havlíčkově Brodu a Světlé nad Sázavou. Změna nastala hlavně v koncepci, kdy většina vlaků v dopoledních hodinách je vedena v relaci Kolín – Havlíčkův Brod až Žďár nad Sázavou. První ranní a pozdně odpolední vlaky jsou pro změnu trasovány z Kolína přes Havlíčkův Brod do Jihlavy.
Trať 237 Havlíčkův Brod – Humpolec
Rozsah dopravy zůstává stejný. Jedinou změnou je kromě drobných minutových posunů odjezd vlaku Os 15956 z Havlíčkova Brodu již v 6:38 hod. z důvodu dřívějšího příjezdu studentů do Humpolce (7:23 hod.).
Trať 238 Havlíčkův Brod – Pardubice
Na této trati došlo ke změně časových poloh rychlíků ve směru z Havlíčkova Brodu do Pardubic. To vyvolalo i nutnost větších změn v osobní dopravě. Největší z nich jsou: Ve směru do Havlíčkova Brodu nejede dnešní vlak Os 5313 s příjezdem v 18:56 hod. a spojení z Pardubic nově zabezpečí vzájemně navazující následující vlaky Os 5349 a Os 5331 s příjezdem do Havlíčkova Brodu v 19:48 hod., které navíc pojedou denně, vyjma vánočních svátků.
V opačném směru pojede nově vlak Os 5302 (6:51 hod. z Havlíčkova Brodu) i o sobotách, následující vlak Os 5324 skončí ve Žďírci nad Doubravou a dál bude možnost pokračovat nově trasovaným R 980 do Pardubic. Odpolední R 982 je též posunut do výrazně dřívější polohy (již v 16:23 hod.) a tak odjezdy Os vlaků z Havlíčkova Brodu se posouvají na 17:11, 18:17, 19:18 a 20:13 hod.
Trať 240 Brno - Náměšť nad Oslavou – Jihlava
Na této trati dochází pouze k mírnějším úpravám loni zavedené koncepce. Největší úpravy byly vyvolány zrušením stávajících rychlíků R 860 (odj. 9:25 hod. z Brna) a R 861 (odj. 5:35 hod. z Jihlavy) a naopak zavedením nového R 969 (odj. 12:37 v X z Jihlavy). Došlo tedy k následujícím úpravám:
Ve směru z Brna do Jihlavy byl posunut o víkendech první vlak z Třebíče tak, aby byl v Jihlavě zabezpečen přestup na R 610 do Prahy. Mezi Okříškami a Jihlavou bylo zaměněno omezení po sobě jedoucích vlaků Os 4874 a Os 24804 (odj. 6:38 a 7:03 z Okříšek). Došlo k upravení omezení vlaků Os 4826, 4830, 4832, 4836 a 4842 mezi Zastávkou u Brna a Náměští nad Oslavou na „jede v X a od 18.III. do 29.X. denně“ (v opačném směru obdobně vlaky Os 4843, 4845, 4859). Vzhledem ke zrušení vlaku R 860 byly spojeny stávající vlaky Os 4828 a 4878 do jediného – Os 4808, tím byl výrazně zkrácen pobyt v Třebíči. Vlak 4812 je v úseku Okříšky – Jihlava zrušen a posunut do pozdější polohy s odjezdem z Okříšek jako Os 4878 v 16:22 hod., aby byl lépe zabezpečen návoz pracujících do průmyslové zóny poblíž železniční zastávky Jihlava-Bosch Diesel. Vlak Os 4854 je pro nízké využití mezi Okříškami a Bransouzemi ukončen ve stanici Okříšky.
V opačném směru byl R 861 nahrazen vlakem Sp 1661 (v X a 6), který nově zastavuje ve více stanicích. Vlak Sp 1663 byl nahrazen novým R 969 se stejným omezením v X, zastavujícím však jen v menším počtu stanic. Byly sloučeny vlaky s odjezdem z Jihlavy v 15:30 hod. v 6, + a 16:01 hod. X do jediného vlaku jedoucího denně s odjezdem z Jihlavy v 15:30 hod. V pracovní dny se tak zkrátil pobyt v Třebíči.
Trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice - Okříšky
Na této trati došlo vzhledem ke frekvencím cestujících k mírnému úbytku počtu vlaků o víkendech (dnešní Os 24801, 24802, 24812, 24813 nepojedou v 6, 24803, 24804 nepojedou v +). První vlak ze Znojma (odj. 4:245 hod.) je trasován do Jemnice, v Moravských Budějovicích je zabezpečen přestup na vlak Jemnice – Okříšky. V odpoledních hodinách je nově denně vytvořen v Okříškách přestup mezi vlaky Os 24816 a R 668 do Plzně.
Trať 243 Moravské Budějovice - Jemnice
Rozsah osobní dopravy zde zůstal zachován, došlo ale k omezení vlaků Os 24861 (odj. 14:14 hod. z Jemnice) a Os 24864 (odj. 14:53 hod. z Moravských Budějovic) v sobotu ve prospěch zcela nových vlaků Os 24871 (odj. 18:59 hod. z Jemnice) a Os 24872 (odj. 19:45 hod. z Moravských Budějovic), jedoucích v neděli.
Trať 250 Brno – Tišnov – Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod
Větší počet Os vlaků mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou je nově veden již z a do Kolína.
Ve směru z Havlíčkova Brodu do Brna vlak Os 4621 (odj. 4:45 hod. z Havlíčkova Brodu) jede mezi Žďárem nad Sázavou a Tišnovem pouze v pondělí. Vlak Os 14873 jede nově z Havlíčkova Brodu jen v X a o víkendech jede o půl hodiny později nový vlak Os 5907 z Kolína. V 15:45 hod. v X je ze Žďáru n.S. do Brna veden nový Os 4615. Vlak Os 14879 jede z Havlíčkova Brodu o 41 min. později.
V opačném směru byl zrušen mezi Křižanovem a Žďárem n. S. Os 24954 z Velkého Meziříčí (nově je spojen s vlakem Os 4612). Os 4614 byl přesunut do časové polohy o hodinu dříve (příj. do Žďáru n.S. v 19:28 hod.), obdobně i vlak Os 4616 (příj. do Žďáru n.S. v 19:28 hod.), ten nově jede i v sobotu. Zcela nový je vlak Os 4906, jedoucí v neděli, s příjezdem do Žďáru n. S. v 23:28 hod. Posunutím těchto vlaků vznikly mimo jiné kvalitní přípojové vazby v Křižanově na trať do Velkého Meziříčí.
Trať 251 Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou
Na této trati se rozsah dopravy mírně navýšil o víkendech mezi Žďárem nad Sázavou a Novým Městem na Moravě, a to novým vlakem Os 14951 (odj. 13:35 hod. ze Žďáru n. S.) a rozšířením četnosti jízdy vlaku Os 14923 (odj. 17:36 hod. ze Žďáru n. S.). Ostatní spoje zůstaly beze změny.
Trať 252 Křižanov - Studenec
Rozsah dopravy na této trati je zachován, došlo však k několika změnám v trasování. Ve směru z Křižanova do Studence přibyl mezi Budišovem a Studencem nový vlak Os 24925 s příjezdem do Studence v 6:31 hod., jedoucí jako přípoj k nově zastavujícímu Sp 1661, Naopak odpolední vlak Os 24911 jede z Velkého Meziříčí v pozdější poloze (o 22 min. později) a v Budišově končí. Vlaky Os 24947 a 24949 z Křižanova zajíždějí nově až na zastávku Velké Meziříčí město.
V opačném směru přibyl nový vlak Os 24924 ze Studence do Budišova (odj. Studenec v 6:03 hod.) a naopak vlak Os 24910 odjíždí z Budišova (odj. 14:22), a ne ze Studence. Byly spojeny dnešní vlaky Os 24954 a 24936 do nového Os 24914, takže přibylo nové spojení ze Studence až do Křižanova a Žďáru nad Sázavou. Poslední vlak Os 24918 byl posunut o hodinu později na odjezd 20:05 hod. ze Studence.
Kultura cestování
V průběhu letošního roku byly rozsáhle zrekonstruována nástupiště ve stanicích Rapotice, Kralice nad Oslavou, Náměšť nad Oslavou, byla opravena zastřešení nástupišť ve Žďáru nad Sázavou, Havlíčkově Brodě a na nástupišti č. 2 v Jihlavě.
Od počátku platnosti nového jízdního řádu se očekává zprovoznění nové zastávky Telč-Staré Město na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice.
Do IDS JMK byla od 1. 9. 2005 začleněna trať z Brna až po Rapotice.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk