Svatopluk Bartík "> Reklamní kampaň, kterou vede město na podporu odsunu nádraží, je neetická a nepravdivá - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/reklamni-kampan-kterou-vede-mesto-na-podporu-odsunu-nadrazi-je-neeticka-a-nepravdiva
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nádraží v centru: Reklamní kampaň, kterou vede město na podporu odsunu nádraží, je neetická a nepravdivá

13. srpna 2004 | Nádraží v centru
Autor: Svatopluk Bartík, tel: 776 706 868
Zástupce občanské koalice Nádraží v centru Svatopluk Bartík podal v pondělí stížnost k Arbitrážní komisi Rady pro reklamu (RPR) na porušení etického Kodexu reklamy. Týká se reklamní kampaně, kterou si brněnský magistrát objednal na podporu přestavby Železničního uzlu Brno (ŽUB) v odsunuté poloze. Reklamní kampaň realizuje brněnská reklamní agentura Marco.

„Po důkladné analýze reklamy, jsme došli k závěru, že byly mnohonásobně porušeny požadavky na etiku v reklamě,“ řekl Svatopluk Bartík a doplnil: „nejčastěji se reklama provinila v požadavku kodexu na pravdivost a čestnost.“

Stížnost obsahuje celkem 27 jednotlivých provinění proti etickému kodexu. Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru konkrétně upozorňuje například na reklamy otištěné v časopisech: „Krátce před volbami do Evropského parlamentu se v jednom z inzerátů objevil i primátor Duchoň. Navíc tato reklama nebyla jasně rozeznatelná od redakční materiálů. Obojí však Kodex reklamy zakazuje. Také články, které vnikly v agentuře Marco se objevily v oficiálním informačním časopise města Haló Brno bez řádného označení reklama.“

Za skandální považuje koalice Nádraží v centru skutečnost, že jde o neetickou reklamu hrazenou z veřejného městského rozpočtu. Prozatím za ni město utratilo 4 miliony korun.
Město označuje kampaň jako informační. Přitom jeden z hlavních požadavků Kodexu reklamy je, že reklama se nesmí vydávat za jiné druhy sdělení. Informace, které město v kampani poskytuje se soustředí na označení nevýhod rekonstrukce ŽUB ve stávající poloze a výhody přičítá jen odsunuté variantě. Mnoho těchto argumentů je podáno manipulativně nebo jsou rovnou nepravdivé, jako např. tvrzení, že na přestavbu ŽUB přispějí finančně fondy Evropská unie. Toto tvrzení se však nemá o co opřít, o příspěvek totiž doposud nikdo ani nezažádal.

Ke způsobu vedení informační kampaně firmou Marco člen Zastupitelstva města Brna Martin Nawrath dodává: "Přečtete-li si ale otázky týkající se brněnského vlakového nádraží kladené několika brněnským kulturním osobnostem v červencovém čísle časopisu Haló Brno, octnete se v jiné době. V době kterou nebudu pojmenovávat, protože by to znělo jako klišé. Chápu, že autor těchto otázek se neodvážil ani podepsat".

Pokud se Arbitrážní komise RPR se s obsahem stížnosti ztotožní, pravděpodobně vydá doporučení závadnou reklamu stáhnout. V takovém případě bude muset agentura Marco doporučení respektovat, neboť je členstvím v Asociaci reklamních agentur (AČRA – MK) vázána se rozhodnutím RPR řídit.

Koalice Nádraží v centru zvažuje také další postup. Pravděpodobně podá žalobu za klamavou reklamu.

K celkovému přístupu vedení města k vyhlášení referenda brněnský zastupitel Martin Nawrath říká: "Chtělo-li by vedení města obhájit projekt přesunutého nádraží transparentním způsobem, mělo by přistoupit na konání referenda, zajistit vyváženost informačních kampaní a stanovit termín referenda shodný s konáním krajských voleb. To, že referendum zpochybňuje a zneužívá svých možností veřejnost informovat, znamená jediné: přesun nádraží se má uskutečnit za každou cenu. A to v přeneseném i doslovném slova smyslu".


Bližší informace:
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, tel.: 776 706 868.
Martin Nawrath, člen Zastupitelstva města Brna za Stranu zelených, tel.: 776 133 361
Svatopluk Bartík, tel: 776 706 868
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist