Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu/Zelený kohout: Rozhodování o R35 na Pardubicku je zahaleno tajemstvím. Jižní varianta R35 je stále ještě ve hře
27. května 2004 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu/Zelený kohout
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Občanská sdružení Děti Země z Brna a Zelený Kohout z České Třebové se obávají, že jednání mezi zástupci Pardubického kraje a Ministerstva životního prostředí o umístění rychlostní silnice R35 v kraji může být ovlivněno politicko-stranickými zájmy, nikoliv odbornými argumenty. Ministerstvo ve svém stanovisku preferuje variantu jižní, zastupitelé kraje dali loni v prosinci přednost severní. Proti ní se ovšem postavilo osm obcí v její trase a dvacet pět občanských sdružení. Trasování R35 je zásadním problémem, který je nutné před schválením konceptu územního plánu kraje vyřešit. Zda k tomu dojde ještě před krajskými volbami na podzim či nikoliv není známo.
„Vzhledem k tomu, že kraj chce variantu severní, měl by podle stanoviska ministerstva předložit zdůvodnění vyšších zájmů, které vedly k nepřijetí jižní. Proto očekáváme, že ministerstvo nepodlehne nátlaku kraje a nebude hledat nějaké politické důvody ke změně vlastního názoru,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Radim Lána ze Zeleného Kohouta je zase zvědavý, s jakými argumenty kraj vlastně přijde, neboť jak ekologické posouzení konceptu územního plánu kraje, tak i nezávislí odborníci doporučili alternativní jižní variantu R35, která je navíc o šest miliard korun levnější. „Šance pro jižní variantu R35 je sice minimální, ale stále je podle nás ve hře,“ uvedl Lána.
Nezodpovězenou otázkou ale zůstává, do jaké míry může umístění R35 v severní variantě navzdory názoru řady odborníků ve prospěch jižní ovlivnit lidovecký hejtman Roman Línek a lidovecký ministr Libor Ambrozek. V hlasování zastupitelů kraje se totiž za „sever“ postavili jak téměř všichni zastupitelé ODS a KSČM, tak i třetina zastupitelů ze Čtyřkoalice, včetně hejtmana Línka.
Severní variantu R35 v únoru odmítlo osm obcí v její trase (České Heřmanice, Přívrat, Rybník, Řetová, Sloupnice, Tisová, Vračovice-Orlov a Zálší) a následně i občané Sloupnice, Řetové a Lhotky ve svých peticích. Proti jižní variantě není žádá obec či město v její trase, takže by byla rychleji hotova.
Další informace poskytne:
1) Ing. Bohumil Burdych, vedoucí oddělení územního plánování a stavebního řádu na krajském úřadě v Pardubicích – telefon 466 026 303, bohumil.burdych@pardubickykraj.cz
2) Ing. Jaroslava Honová, ředitelka odboru EIA, SEA a IPCC na Ministerstvu životního prostředí – telefon 267 121 111, jaroslava_honova@env.cz
Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu, Cejl 48/50, 602 00 Brno
tel./fax 545 210 393, mobil 603 574 289, dz.brno@ecn.cz, www.ctrebova.cz/doprava
Zelený Kohout, Farská 453, 560 02 Česká Třebová
mobil 776 110 119, zeleny.kohout@ctrebova.cz, www.ctrebova.cz/kohout
„Vzhledem k tomu, že kraj chce variantu severní, měl by podle stanoviska ministerstva předložit zdůvodnění vyšších zájmů, které vedly k nepřijetí jižní. Proto očekáváme, že ministerstvo nepodlehne nátlaku kraje a nebude hledat nějaké politické důvody ke změně vlastního názoru,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Radim Lána ze Zeleného Kohouta je zase zvědavý, s jakými argumenty kraj vlastně přijde, neboť jak ekologické posouzení konceptu územního plánu kraje, tak i nezávislí odborníci doporučili alternativní jižní variantu R35, která je navíc o šest miliard korun levnější. „Šance pro jižní variantu R35 je sice minimální, ale stále je podle nás ve hře,“ uvedl Lána.
Nezodpovězenou otázkou ale zůstává, do jaké míry může umístění R35 v severní variantě navzdory názoru řady odborníků ve prospěch jižní ovlivnit lidovecký hejtman Roman Línek a lidovecký ministr Libor Ambrozek. V hlasování zastupitelů kraje se totiž za „sever“ postavili jak téměř všichni zastupitelé ODS a KSČM, tak i třetina zastupitelů ze Čtyřkoalice, včetně hejtmana Línka.
Severní variantu R35 v únoru odmítlo osm obcí v její trase (České Heřmanice, Přívrat, Rybník, Řetová, Sloupnice, Tisová, Vračovice-Orlov a Zálší) a následně i občané Sloupnice, Řetové a Lhotky ve svých peticích. Proti jižní variantě není žádá obec či město v její trase, takže by byla rychleji hotova.
Další informace poskytne:
1) Ing. Bohumil Burdych, vedoucí oddělení územního plánování a stavebního řádu na krajském úřadě v Pardubicích – telefon 466 026 303, bohumil.burdych@pardubickykraj.cz
2) Ing. Jaroslava Honová, ředitelka odboru EIA, SEA a IPCC na Ministerstvu životního prostředí – telefon 267 121 111, jaroslava_honova@env.cz
Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu, Cejl 48/50, 602 00 Brno
tel./fax 545 210 393, mobil 603 574 289, dz.brno@ecn.cz, www.ctrebova.cz/doprava
Zelený Kohout, Farská 453, 560 02 Česká Třebová
mobil 776 110 119, zeleny.kohout@ctrebova.cz, www.ctrebova.cz/kohout
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk