Tiskové zprávy
Evropská komise, český text ICEU: Rozšíření evropských dopravních sítí „podpoří růst“
Na seznamu projektů figuruje železniční spojení z Lyonu a Terstu do Koperu, Ljubljany, Budapešti až na ukrajinskou hranici, z Paříže do Vídně a Bratislavy, trasa Atény-Sofia-Budapešť-Vídeň-Praha-Norimberk-Drážďany, trať Železnice Baltica spojující Varšavu, Kaunas, Rigu a Tallinn a trasa Gdaňsk-Varšava-Brno-Bratislava s odbočkami do Katovic a Žiliny a Nového Města. Dálnice vedoucí z města Igoumenitsa a Patra přes Atény, s návazností do Sofie a Budapešti a napojením směrem na Bukurešť a Konstanci, má být dokončena do roku 2010, stejně tak jako dálnice Gdaňsk-Brno-Bratislava-Vídeň. Vysokou prioritu mají také práce na vnitrozemské vodní cestě Rýn/Meuse-Mohan-Dunaj včetně přeshraničního úseku z Vídně do Bratislavy, úseku mezi Palkovičovem a Mohácsem a včetně řešení úzkých míst v Rumunsku a Bulharsku. Mezi návrhy „dálnic k moři“ patří trasy spojující pobaltské členské státy a středoevropské členské státy, spojení od Jaderského moře k Jónskému moři a východnímu středomoří včetně Kypru a spojení z jihozápadní Evropy na Maltu a do jihovýchodní Evropy.
„Transevropské sítě jsou motorem a nezbytnou podmínkou hospodářského rozvoje a soudržnosti Evropy,“ prohlásila komisařka pro dopravu Loyola de Palacio. Navržena byla také nová pravidla a struktury, které mají přilákat k prioritním projektům větši zdroje financování. .
„Mělo by to napomoci při zajištění úspěšnosti rozšíření EU a unii dát novou příležitost k odlehčení přetížených tras a k povzbuzení intermodality v dopravě,“ uvedla de Palacio. Návrh navazuje na zprávu předloženou letos skupinou na vysoké úrovni zabývající se dopravou (TEN-T) pod předsednictvím Karla Van Mierta a tvoří součást Evropské růstové iniciativy určené k povzbuzení nových investic do transevropských sítí a do výzkumu, vývoje a inovace s cílem zlepšit konkurenceschopnost unie.