Tiskové zprávy
Evropská komise, český text ICEU: Rozšiřování a dopravní politika EU
24. září 2001 | Evropská komise, český text ICEU
Problematika rozšiřování se významně odráží v Bílé knize o dopravě, kterou Evropská komise schválila 12. srpna. Nová strategie vychází z toho, že “dosud bezpříkladné rozšíření dá Evropské unii během několika příštích let skutečně kontinentální dimenzi” a doprava bude hrát klíčovou roli při zajištění efektivního fungování rozšířené Evropy.
V Bílé knize se uvádí, že přejímání dopravního acquis zjevně nepůsobí kandidátským zemím žádné větší problémy. Mezinárodní dohody o mezinárodní přepravě zboží a letecké dopravě je už spojují s členskými státy. Bílá kniha však poukazuje na “jejich administrativní kapacitu při uplatňování acquis a zejména při najímání dostatečného počtu inspektorů”.
<p>
Prioritním úkolem je podle Bílé knihy zapojení budoucích členských států do transevropských sítí. Kritickým místem jsou už teď hraniční přechody, které představují skutečné riziko pro hlavní západo-východní koridory. Není neobvyklé, že se na německo-polských hranicích tvoří až padesátikilometrové fronty. Revidované pokyny pro Transevropské sítě připravované Evropskou komisí na rok 2004 už budou počítat s kandidátskými zeměmi.
<p>
Bílá kniha rovněž vidí “podstatnou úlohu, kterou hraje doprava v kandidátských zemích” jako “první příležitost obnovit rovnováhu jednotlivých dopravních prostředků” – posun od silniční k ostatním formám dopravy je další z hlavních témat Bílé knihy. Železnice si v zemích střední a východní Evropy stále zachovává více než 40 % dopravního trhu, což je srovnatelné s USA, zatímco v Evropské unii je to 8 %.
<p>
Bílá kniha připouští obtíže s financováním nezbytných změn. Ve veřejných rozpočtech kandidátských zemí je zřetelný deficit 91 mil. eur nezbytných na vybudování prioritní dopravní infrastruktury do roku 2015. “Navíc pomoc, která je plánována v rámci ISPA, nástroje předvstupní strukturální politiky, je pro dopravu rovněž silně omezena na 520 mil. eur ročně.” Je třeba mobilizovat soukromé financování, především prostřednictvím půjček Evropské investiční banky, a kandidátské země musí vyhledávat netradiční zdroje financování jako jsou daně na pohonné hmoty a infrastrukturní poplatky. “Úspěch rozšíření bude záviset na formulaci finanční perspektivy Společenství po roce 2006, která má zajistit adekvátní veřejné financování infrastruktury v nových členských zemích a kvalitní propojení budoucích členských států s Transevropskou sítí Unie.”
<p>
Plný text Bílé knihy naleznete na adrese:
<br>
<A href="http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html">http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html</A>
V Bílé knize se uvádí, že přejímání dopravního acquis zjevně nepůsobí kandidátským zemím žádné větší problémy. Mezinárodní dohody o mezinárodní přepravě zboží a letecké dopravě je už spojují s členskými státy. Bílá kniha však poukazuje na “jejich administrativní kapacitu při uplatňování acquis a zejména při najímání dostatečného počtu inspektorů”.
<p>
Prioritním úkolem je podle Bílé knihy zapojení budoucích členských států do transevropských sítí. Kritickým místem jsou už teď hraniční přechody, které představují skutečné riziko pro hlavní západo-východní koridory. Není neobvyklé, že se na německo-polských hranicích tvoří až padesátikilometrové fronty. Revidované pokyny pro Transevropské sítě připravované Evropskou komisí na rok 2004 už budou počítat s kandidátskými zeměmi.
<p>
Bílá kniha rovněž vidí “podstatnou úlohu, kterou hraje doprava v kandidátských zemích” jako “první příležitost obnovit rovnováhu jednotlivých dopravních prostředků” – posun od silniční k ostatním formám dopravy je další z hlavních témat Bílé knihy. Železnice si v zemích střední a východní Evropy stále zachovává více než 40 % dopravního trhu, což je srovnatelné s USA, zatímco v Evropské unii je to 8 %.
<p>
Bílá kniha připouští obtíže s financováním nezbytných změn. Ve veřejných rozpočtech kandidátských zemí je zřetelný deficit 91 mil. eur nezbytných na vybudování prioritní dopravní infrastruktury do roku 2015. “Navíc pomoc, která je plánována v rámci ISPA, nástroje předvstupní strukturální politiky, je pro dopravu rovněž silně omezena na 520 mil. eur ročně.” Je třeba mobilizovat soukromé financování, především prostřednictvím půjček Evropské investiční banky, a kandidátské země musí vyhledávat netradiční zdroje financování jako jsou daně na pohonné hmoty a infrastrukturní poplatky. “Úspěch rozšíření bude záviset na formulaci finanční perspektivy Společenství po roce 2006, která má zajistit adekvátní veřejné financování infrastruktury v nových členských zemích a kvalitní propojení budoucích členských států s Transevropskou sítí Unie.”
<p>
Plný text Bílé knihy naleznete na adrese:
<br>
<A href="http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html">http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html</A>
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk