https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/rozsirovani-a-dopravni-politika-eu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Evropská komise, český text ICEU: Rozšiřování a dopravní politika EU

Problematika rozšiřování se významně odráží v Bílé knize o dopravě, kterou Evropská komise schválila 12. srpna. Nová strategie vychází z toho, že “dosud bezpříkladné rozšíření dá Evropské unii během několika příštích let skutečně kontinentální dimenzi” a doprava bude hrát klíčovou roli při zajištění efektivního fungování rozšířené Evropy.

V Bílé knize se uvádí, že přejímání dopravního acquis zjevně nepůsobí kandidátským zemím žádné větší problémy. Mezinárodní dohody o mezinárodní přepravě zboží a letecké dopravě je už spojují s členskými státy. Bílá kniha však poukazuje na “jejich administrativní kapacitu při uplatňování acquis a zejména při najímání dostatečného počtu inspektorů”.
<p>
Prioritním úkolem je podle Bílé knihy zapojení budoucích členských států do transevropských sítí. Kritickým místem jsou už teď hraniční přechody, které představují skutečné riziko pro hlavní západo-východní koridory. Není neobvyklé, že se na německo-polských hranicích tvoří až padesátikilometrové fronty. Revidované pokyny pro Transevropské sítě připravované Evropskou komisí na rok 2004 už budou počítat s kandidátskými zeměmi.
<p>
Bílá kniha rovněž vidí “podstatnou úlohu, kterou hraje doprava v kandidátských zemích” jako “první příležitost obnovit rovnováhu jednotlivých dopravních prostředků” – posun od silniční k ostatním formám dopravy je další z hlavních témat Bílé knihy. Železnice si v zemích střední a východní Evropy stále zachovává více než 40 % dopravního trhu, což je srovnatelné s USA, zatímco v Evropské unii je to 8 %.
<p>
Bílá kniha připouští obtíže s financováním nezbytných změn. Ve veřejných rozpočtech kandidátských zemí je zřetelný deficit 91 mil. eur nezbytných na vybudování prioritní dopravní infrastruktury do roku 2015. “Navíc pomoc, která je plánována v rámci ISPA, nástroje předvstupní strukturální politiky, je pro dopravu rovněž silně omezena na 520 mil. eur ročně.” Je třeba mobilizovat soukromé financování, především prostřednictvím půjček Evropské investiční banky, a kandidátské země musí vyhledávat netradiční zdroje financování jako jsou daně na pohonné hmoty a infrastrukturní poplatky. “Úspěch rozšíření bude záviset na formulaci finanční perspektivy Společenství po roce 2006, která má zajistit adekvátní veřejné financování infrastruktury v nových členských zemích a kvalitní propojení budoucích členských států s Transevropskou sítí Unie.”
<p>
Plný text Bílé knihy naleznete na adrese:
<br>
<A href="http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html">http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/lb_en.html</A>

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist