Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Schvalování dálnice D8 se zřejmě zastavilo - Zprovoznění lze očekávat až po roce 2010
27. listopadu 2009 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Už osm měsíců nebylo podle zjištění Dětí Země zahájeno žádné nové důležité stavební řízení pro dálnici D8 přes České středohoří. Její schvalování je tak na mrtvém bodě, aniž je zřejmé proč a aniž by na to měly Děti Země nějaký vliv. Nyní probíhá jen jedno stavební řízení pro plynovod a dvě odvolací řízení. Za dva roky byla povolena asi stovka stavebních objektů, což je jen polovina. Ze Zprávy o realizaci Operačního programu Doprava ze září 2009 vyplývá, že D8 nelze do konce roku 2010 určitě dostavět.
„Nechápeme, jak může někdo tvrdit, že tato dálnice je prioritní stavbou, když už osm měsíců marně čekáme na zahájení nějakého významného stavebního řízení, takže by nás zajímalo, kdo je viníkem, že se žádosti o vydání stavebního řízení nepodávají v rychlejším tempu,“ diví se Miroslav Patrik z Dětí Země.
Dálnice má kolem 220 objektů a dosud má stavební povolení jen asi 100. Po uplynutí dvou třetin plánované doby pro výstavbu je tak možné stavět jen asi polovinu objektů. Děti Země se zatím zúčastnily téměř 30 stavebních řízení a proti 9 stavebním povolením podaly žaloby.
Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje prý od Ředitelství silnic a dálnic ČR v polovině října přijal ještě žádost na čtyři objekty, ale pro její závažné nedostatky řízení ihned přerušil. Investor jako obvykle nemá zřejmě všechny potřebné podklady nebo nemá přístup k pozemkům.
„Podle naší evidence bylo v roce 2009 pro dálnici D8 podáno zatím jen sedm žádostí o vydání stavebního povolení pro 60 objektů, což je žalostně málo, aby se dálnice otevřela již na konci roku 2010,“ tvrdí Patrik a připomíná, že podle dvou analýz Dětí Země je tento termín nereálný a spíše se může posunout na rok 2012.
Za pravdu mu nepřímo dává i „Zpráva o realizaci Operačního programu Doprava ke dni 30. 9. 2009“, v níž se s rokem 2010 nepočítá, neboť mj. uvádí následující: „Dne 10. 7. 2009 obdrželo MD druhý Interruption letter s požadavkem na objasnění problematiky životního prostředí. Ředitelství silnic a dálnic ČR doposud zpracovává dokument k otázkám životního prostředí k předmětnému projektu. (str. 26) V souvislosti s realizací projektu „Dálnice D8, úsek 805 Lovosice – Řehlovice“ lze konstatovat, že nezajištění pravomocných stavebních povolení objednatelem (ať již z důvodů nevypořádaných pozemků či neukončených stavební řízení z důvodu odvolání) je největší překážkou k plnému rozvinutí stavby a z dnešního pohledu (v důsledku dosavadního nezahájení části stavby „F“ Tunel Radejčín a některých částí „A“ Hlavní trasy) se jeví termín zprovoznění stavby 11/2010 jako nereálný a zřejmě si vyžádá v tomto bodě aktualizaci smlouvy o dílo. Na zbylých 4 stavebních úsecích D8 probíhaly práce v souladu s harmonogramem.“ (str. 37)
Žádost České republiky z ledna 2009 k získání 8,2 mld. Kč pro dálnici D8 z Operačního programu Doprava ještě nebyla Evropskou komisí vyřízena, neboť k ní má značné výhrady. Zatím se tedy staví na dluh.
Odkazy na internetové stránky:
Asi dvouleté zpoždění dostavby D8 potvrzeno další analýzou (TZ, 10.11.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2204840
„Nechápeme, jak může někdo tvrdit, že tato dálnice je prioritní stavbou, když už osm měsíců marně čekáme na zahájení nějakého významného stavebního řízení, takže by nás zajímalo, kdo je viníkem, že se žádosti o vydání stavebního řízení nepodávají v rychlejším tempu,“ diví se Miroslav Patrik z Dětí Země.
Dálnice má kolem 220 objektů a dosud má stavební povolení jen asi 100. Po uplynutí dvou třetin plánované doby pro výstavbu je tak možné stavět jen asi polovinu objektů. Děti Země se zatím zúčastnily téměř 30 stavebních řízení a proti 9 stavebním povolením podaly žaloby.
Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje prý od Ředitelství silnic a dálnic ČR v polovině října přijal ještě žádost na čtyři objekty, ale pro její závažné nedostatky řízení ihned přerušil. Investor jako obvykle nemá zřejmě všechny potřebné podklady nebo nemá přístup k pozemkům.
„Podle naší evidence bylo v roce 2009 pro dálnici D8 podáno zatím jen sedm žádostí o vydání stavebního povolení pro 60 objektů, což je žalostně málo, aby se dálnice otevřela již na konci roku 2010,“ tvrdí Patrik a připomíná, že podle dvou analýz Dětí Země je tento termín nereálný a spíše se může posunout na rok 2012.
Za pravdu mu nepřímo dává i „Zpráva o realizaci Operačního programu Doprava ke dni 30. 9. 2009“, v níž se s rokem 2010 nepočítá, neboť mj. uvádí následující: „Dne 10. 7. 2009 obdrželo MD druhý Interruption letter s požadavkem na objasnění problematiky životního prostředí. Ředitelství silnic a dálnic ČR doposud zpracovává dokument k otázkám životního prostředí k předmětnému projektu. (str. 26) V souvislosti s realizací projektu „Dálnice D8, úsek 805 Lovosice – Řehlovice“ lze konstatovat, že nezajištění pravomocných stavebních povolení objednatelem (ať již z důvodů nevypořádaných pozemků či neukončených stavební řízení z důvodu odvolání) je největší překážkou k plnému rozvinutí stavby a z dnešního pohledu (v důsledku dosavadního nezahájení části stavby „F“ Tunel Radejčín a některých částí „A“ Hlavní trasy) se jeví termín zprovoznění stavby 11/2010 jako nereálný a zřejmě si vyžádá v tomto bodě aktualizaci smlouvy o dílo. Na zbylých 4 stavebních úsecích D8 probíhaly práce v souladu s harmonogramem.“ (str. 37)
Žádost České republiky z ledna 2009 k získání 8,2 mld. Kč pro dálnici D8 z Operačního programu Doprava ještě nebyla Evropskou komisí vyřízena, neboť k ní má značné výhrady. Zatím se tedy staví na dluh.
Odkazy na internetové stránky:
Asi dvouleté zpoždění dostavby D8 potvrzeno další analýzou (TZ, 10.11.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2204840
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk