https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/senatori-vzkazuji-dnesni-ranveje-na-ruzyni-bohate-staci-resme-radeji-sucho-a-investice-do-regionu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Senátoři vzkazují: Dnešní ranveje na Ruzyni bohatě stačí, řešme raději sucho a investice do regionů

3. června 2020 | Strana zelených, tel: 607 786 013
Navzdory ekonomické krizi vláda i nadále usiluje o povolení pro výstavbu nové ranveje Letiště Václava Havla. Zdůvodňuje ji záměrem navýšení objemu cestujících z loňských 17 milionů na 30 milionů ročně.

Skupina 11 senátorů, která se připojila k iniciativě Strany zelených “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” vyzývá vládu, aby omezené kapacity a prostředky použila k řešení současných nejzávažnějších problémů Česka. Je třeba realizovat řadu opatření proti dlouhodobému suchu, v důsledku dopadů pandemie řešit sociální nouzi lidí nejvíce postižených hospodářskou krizí a investovat do rozvoje regionů, které dlouhodobě hospodářsky zaostávají.

Tváří v tvář těmto obrovským výzvám je třeba se vyvarovat prohlubování současných problémů i mrhání vzácnými finančními prostředky. K obojímu bohužel směřuje podpora dalšího navyšování objemu cestujících, kteří do Česka, resp. Prahy mají přicestovat letadlem. Nárůst letecké dopravy je jen těžko slučitelný se snahou o plnění Pařížské klimatické dohody. Přitom Česku i jeho turismu v periferních regionech by mnohem víc prospěl důraz na modernizaci železniční sítě, a to jak přeshraničních spojení, počínaje spojením na Mnichov, tak i vnitrostátní sítě.

Svůj apel směřují senátoři rovněž na vedení hl.m. Prahy, které má jako účastník územního řízení historickou příležitost tento pro Prahu velmi negativní projekt zamítnout a směřovat veřejné prostředky ke skutečně udržitelnému rozvoji metropole.

Senátor Václav Hampl k tématu výstavby nové ranveje na ruzyňském letišti připravil na červen setkání odborníků v rámci Fóra pražských senátorů, což je neformální uskupení senátorů zvolených za pražské obvody. Bližší informace budou zveřejněny na internetových stránkách a sociálních sítích.

Iniciativa “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” plánuje během června získat 1000 podpisů Pražanů za účelem zařadit téma na program jednání pražského zastupitelstva v září 2020.

Signatáři výzvy:
Václav Hampl
Jiří Růžička
David Smoljak
Václav Láska
Marek Hilšer
Ladislav Kos
Petr Orel
Přemysl Rabas
Mikuláš Bek
Jiří Drahoš
Lukáš Wagenknecht

“Nová ranvej zhorší kvalitu života nejen v Suchdole nebo v Praze 6, ale také ještě posílí overturismus v centru Prahy. Investujme finanční prostředky raději do výstavby vysokorychlostní železnice, kde zaostáváme o desítky let!”, Václav Hampl.

„Další přistávací dráha a rozšiřování Letiště Václava Havla je nápad bezohledných a pouze do svého zisku zahleděných šílenců! Navíc v době, kdy má Praha zkušenost mnoha let zahlcování turisty, úrodná půda kolem letiště je čím dál více zaplevelována plechovými halami pro překládku zboží, lidé v okolí už dlouho trpí nadměrným hlukem a emisemi,” Jiří Růžička, 1. místopředseda Senátu.

„Utratit miliardy za výstavbu nové runwaye v Praze považuji za krok zcela nesprávným směrem, který nemá nic společného s trvale udržitelným životem. Jde o zájem úzké skupiny lidí, která zde má své ekonomické zájmy. Investice samotná a její provoz může mít jen negativní dopad na životní prostředí”, Petr Orel.

“Pro Prahu rozšíření letiště přinese samá negativa. Zvýšení hluku, emisí, zabetonování několika desítek hektarů zeleně, další nárůst počtu turistů, kteří vytlačují obyvatele z vnitřní Prahy. Soustřeďme se proto na vybudování důstojného a ekologického způsobu dopravy na letiště a opusťme megalomanské plány na jeho rozšiřování.” , Ladislav Kos

“Zaplatíme 55 miliard a za to dosáhneme zásadního zhoršení kvality našeho života. Tomu říkám jedinečný investiční plán kategorie lose-lose!,” David Smoljak.

„Všechno se má dělat s mírou a s respektem. Cestování leteckou dopravou se dostalo nad hranici toho, co je ještě přiměřené, vhodné, žádoucí. Letecká doprava není jediný způsob cestování. A rozhodně to není způsob nejohleduplnější k naší planetě. Zejména na kratší destinace by bylo vhodné rozvíjet jiné způsoby dopravy. Proto nevidím žádný důvod v tuto chvíli rozšiřovat kapacity pražského letiště.”, Václav Láska

„Praha není nafukovací. Turistů mnoho let stále přibývalo a Praha se postupně proměňovala v jeden velký hotel. Dostali jsme se do kritického bodu, v němž musíme hledat rovnováhu mezi přínosem peněžních zisků a kvalitou života. Další rozšiřování kapacit ruzyňského letiště způsobí ještě větší nárůst počtu turistů a posune rovnováhu v neprospěch kvality života většiny obyvatel Prahy. To nesmíme dopustit, chceme-li, aby se nám v našem městě dobře žilo.”, Marek Hilšer.

„Děláme to přesně obráceně. Rozšiřujeme letiště, stavíme dálnice. Místo toho bychom měli poslat nákladní dopravu na koleje a vysokorychlostní železnicí propojit celou Evropu.”, Přemysl Rabas.

„I s ohledem na současnou koronavirovou krizi se ukazuje, že snaha zvyšovat kapacitu pražského letiště je kontraproduktivní. Pokud chceme zachovat Prahu jako místo pro žití a nechceme z ní mít jen přeplněný turistický Disneyland pro čínské turisty, pak stávající kapacita letiště je více než dostatečná. Ušetřené prostředky by se mohly využít na mnoho prospěšnějších věcí.” , Lukáš Wagenknecht

„Byl bych rád, kdyby vláda místo rozšiřování pražského letiště podpořila dopravní možnosti pro cestování v Evropě urychlením výstavby vysokorychlostních tratí. Ty by zlepšily dopravní podmínky celé země mnohem efektivněji a z hlediska životního prostředí šetrněji. Žiji v Brně. Z mého pohledu by rozšiřování pražského letiště vedlo hlavně k dalšímu růstu masového turismu v Praze. Navíc my Moravané, když už potřebujeme létat, beztak létáme z Vídně, která je blíž a lépe dopravně dostupná., Mikuláš Bek.

“Vzhledem k současné epidemií koronaviru vážně pochybuji o ekonomickém přínosu celého projektu.”, Jiří Drahoš

Více (včetně petice) na www.55miliard.cz


Kontakt:
Vít Masare, spolupředseda Zelených v Praze, iniciátor kampaně 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu? aneb Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat. Tel.: 607 786 013
, tel: 607 786 013

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist