Tiskové zprávy
ODS a TOP09: Senátorský klub ODS a TOP 09: Návrh stavebního zákona nepodpoříme
1. července 2021 | ODS a TOP09
Osm důvodů, proč senátorský klub ODS a TOP 09 podpoří zamítnutí návrhu stavebního zákona:
* Postupná demontáž sloučeného modelu veřejné správy.
* Arogantní legislativní proces – neakceptování připomínek, prosazeno proti Asociaci krajů ČR, Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR, Spolku pro obnovu venkova ČR i většiny profesních odborných sdružení.
* Omezení kompetencí samospráv, zejména v oblasti územního plánování, zeleně, napojení na vodohospodářskou strukturu atd.
* Finanční dopady, které se odhadují na cca 25 miliard korun.
* Personální dopady – pouze 40 % dotčených pracovníků plánuje přechod pod státní službu, naopak 75 % starostů si chce své zaměstnance udržet a nabídnout jim jiná místa.
* Úředníci, úřady a tím i služba se vzdálí občanovi, a to nejen kvůli zrušení stovek malých stavebních úřadů.
* Nebezpečí zvýšeného počtu chybných rozhodnutí a černých staveb kvůli nedostatečné místní znalosti.
* Zvýšené korupční riziko dané koncentrací rozhodovacího procesu.
„Návrh zákona obsahuje i dobrá ustanovení. Jedná se například o zřízení specializovaného a odvolacího stavebního úřadu, prohlubuje digitalizaci celého procesu nebo odstranění schvalovacího pin-pongu mezi jednotlivými úrovněmi stavebních úřadů. Tyto klady ale zdaleka nevyvažují zápory tohoto návrhu. Poslanci i senátoři ODS jsou připraveni se podílet na přípravě a schválení takové verze stavebního zákona, která stavební řízení opravdu zpřehlední, zjednoduší a zrychlí,“ uvedl předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra.
* Postupná demontáž sloučeného modelu veřejné správy.
* Arogantní legislativní proces – neakceptování připomínek, prosazeno proti Asociaci krajů ČR, Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR, Spolku pro obnovu venkova ČR i většiny profesních odborných sdružení.
* Omezení kompetencí samospráv, zejména v oblasti územního plánování, zeleně, napojení na vodohospodářskou strukturu atd.
* Finanční dopady, které se odhadují na cca 25 miliard korun.
* Personální dopady – pouze 40 % dotčených pracovníků plánuje přechod pod státní službu, naopak 75 % starostů si chce své zaměstnance udržet a nabídnout jim jiná místa.
* Úředníci, úřady a tím i služba se vzdálí občanovi, a to nejen kvůli zrušení stovek malých stavebních úřadů.
* Nebezpečí zvýšeného počtu chybných rozhodnutí a černých staveb kvůli nedostatečné místní znalosti.
* Zvýšené korupční riziko dané koncentrací rozhodovacího procesu.
„Návrh zákona obsahuje i dobrá ustanovení. Jedná se například o zřízení specializovaného a odvolacího stavebního úřadu, prohlubuje digitalizaci celého procesu nebo odstranění schvalovacího pin-pongu mezi jednotlivými úrovněmi stavebních úřadů. Tyto klady ale zdaleka nevyvažují zápory tohoto návrhu. Poslanci i senátoři ODS jsou připraveni se podílet na přípravě a schválení takové verze stavebního zákona, která stavební řízení opravdu zpřehlední, zjednoduší a zrychlí,“ uvedl předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk