https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/setreni-na-verejne-doprave-praze-skodi-radni-porusuji-svuj-slib-o-podpore-mhd
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Auto*Mat: Šetření na veřejné dopravě Praze škodí. Radní porušují svůj slib o podpoře MHD

15. ledna 2010 | Auto*Mat
Aby bylo možné stavět další silnice pro auta, je nutné redukovat veřejnou dopravu, čímž v ulicích přibude více aut. Pak možná nebude stačit ani tunel Blanka a bude potřeba stavět další silnice. Takový začarovaný kruh vytváří rozhodnutí pražské radnice o omezení veřejné dopravy v letošním roce o pět procent oproti loňsku (1). „Veřejná doprava je typem výdajů, na nichž je nepřípustné šetřit, podobně jako třeba na školství. Jinak město poškodíme,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

„Radnice by měla investovat do dalšího rozvoje a zlepšování veřejné dopravy. To by Pražanům pomohlo přesednout z automobilů do tramvají, autobusů a metra. Ulehčilo by se tak ulicím a město by mohlo lépe dýchat,“ říká mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek.

Namísto toho hodlá magistrát právě veřejné dopravě utáhnout opasek. A to paradoxně kvůli výstavbě tunelů a dálničních křižovatek pro auta. „Výstavba tunelu Blanka polyká podstatnou část městského rozpočtu. Nezbývají pak peníze na provoz metra a autobusů, ani třeba na zdánlivou banalitu, jakou je odklízení sněhu. Takové kroky nepomohou přesvědčit Pražany, aby více používali MHD, spíše naopak. Aut v ulicích může dále přibývat,“ dodává Křivohlávek.

Rozpočet, který vedení radnice schválilo na letošní rok pro dopravní podnik a Ropid, odporuje programovému prohlášení Rady hlavního města Prahy (2). V něm politikové slíbili občanům rozvoj hromadné dopravy a zlepšování dopravní obslužnosti. „Přestože nás magistrát ujišťuje o opaku, je zřejmé, že snižování rozpočtu veřejné dopravy v době, kdy počet spojů i cestujících roste, zhorší kvalitu cestování. Intervaly se prodlouží, některé spoje zaniknou a atraktivita MHD poklesne,“ obává se Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.

Podle ní je jasné, že se Praha snaží v letech hospodářské krize šetřit. Nesouhlasí nicméně s tím, aby se šetřilo primárně na MHD, zatímco do betonování tunelů pro auta proudí miliardy stále stejnou rychlostí. „Upřednostňováním automobilové dopravy před veřejnou, cyklistickou a pěší se problémy města zhoršují. Je to vidět na míře hluku a znečištění ovzduší, kvalitě veřejného prostoru a koneckonců i úpadku obliby Prahy mezi turisty,“ uzavírá Vohryzková.


Poznámky:

1) Informace o předpokládaném snížení výkonů MHD vyplývá z jednání Výboru dopravy Zastupitelstva hlavního města Prahy, které se konalo 3. 12. 2009. Na něm byla prezentována „smlouva na zajištění dopravní obslužnosti v hlavním městě Praze“ pro rok 2010, která je závazná pro dopravní podnik a počítá se v ní s omezením některých spojů.

Zápis z uvedeného jednání výboru:
http://magistrat.praha-mesto.cz/82654_Zapis-z-jednani-Vyboru-dopravy-ZHMP-ze-dne-3-12-2009


2) „Programové prohlášení Rady hlavního města Prahy na volební období 2006 až 2010 slibuje: „Jednoznačnou prioritou Rady bude i nadále podpora MHD. Rada chce udržet její mimořádně vysoký podíl na celkových přepravních objemech ve městě, a proto bude cílevědomě zkvalitňovat a rozšiřovat síť MHD, pokračovat ve výstavbě nových tras metra, zavádět nové nízkopodlažní bezbariérové tramvaje a dále modernizovat vozový park Dopravního podniku HMP.”

Celý text: http://magistrat.praha-mesto.cz/zdroj.aspx?typ=4&Id=48662&sh=-697499106
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist