https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/signalizace-dveri-jiz-uvedena-do-provozu-do-kvetna-bude-vybaveno-prvnich-sto-osobnich-vagonu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Signalizace dveří již uvedena do provozu, do května bude vybaveno prvních sto osobních vagónů

30. března 2017 | České dráhy
České dráhy pokračují v instalaci nového bezpečnostního prvku v podobě světelné signalizace na starších vozech s otočnými skládacími dveřmi. Prototypová a ověřovací série, která bude dokončena v květnu a zahrnuje stovku vozů, je již z více než z poloviny hotová. Zároveň probíhá výběrové řízení na dodavatele úpravy pro dalších až 630 vozů.

„České dráhy systematicky omezují počty starších vozů s otočnými skládacími dveřmi v provozu. Jen loni jsme vyřadili přibližně 200 takových vagónů. Přestože probíhá významná obnova vozového parku národního dopravce, bude tento starší typ vozů ještě po dobu několika let sloužit v provozu. Proto je postupně vybavujeme doplňujícím bezpečnostním prvkem v podobě varovné světelné signalizace, která upozorňuje na nedostatečně uzavřené dveře,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za úsek osobní dopravy.

Starší vozy jsou v posledních letech hromadně nahrazovány moderními vozidly s předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky a centrálně zavíranými. V nejmodernějších soupravách jsou tyto dveře dokonce zablokovány proti otevření již před rozjezdem vlaku. Původní vozy s dříve klasickým typem dveří, které se v železniční dopravě používají několik desítek let, jsou řádně schváleny pro provoz, nicméně není u nich vyloučen výskyt případu, kdy dveře nemusí být zcela uzavřeny.

„Řešení signalizace a její prototypy byly za účelem schválení instalovány již v loňském roce. Nyní probíhá vybavování signalizací na ověřovací sérii 100 vozů, jež bude dokončeno v květnu. Jejich provoz budeme průběžně vyhodnocovat, abychom měli skutečně jistotu, že systém představuje skutečné zvýšení bezpečnosti. Získané zkušenosti pak promítneme do sériové instalace, která se bude týkat dalších až 630 vagónů,“ doplnil Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku. Výběrové řízení na dodavatele sériové instalace signalizace v současnosti probíhá.

„Vagóny jsou vybaveny vnějšími světelnými prvky, které svítí, jakmile jsou i jen jediné dveře nedostatečně uzavřené. Vlakový doprovod má tak přehled o stavu dveří u příslušného osobního vozu, a to i na opačné straně, než je nástupiště,“ upřesňuje funkci nové signalizace Michal Štěpán, a dodává: „Naproti tomu jsou cestující zevnitř vozu o možném nebezpečí pobytu v prostoru přede dveřmi za jízdy vlaku informováni svícením červeného světla nade dveřmi. Jeho význam je uveden na informačních polepech na dveřích. Další informační polepy byly rovněž doplněny dovnitř vozových oddílů. Cestující jsou tedy o vybavení vagónu novým typem signalizace informováni ještě před vstupem do prostoru představku vozu.“ Obdobnými polepy jsou informováni i cestující ve starších vagónech, u nichž dosud technická úprava neproběhla.

Z celkového počtu vozidel určených pro přepravu cestujících, kterých mají České dráhy více než 3 300, jsou již dnes tři čtvrtiny vybaveny moderními posuvnými, tlačítky ovládanými a za jízdy blokovanými dveřmi. Vozy se starším typem dveří budou i v příštích letech postupně vyřazovány a nahrazeny moderními vagóny s novým typem předsuvných dveří nebo ucelenými jednotkami. ČD mají v současnosti v provozním stavu na 750 starších vozů s otočnými skládacími dveřmi, z toho jsou v běžném provozu přibližně tři čtvrtiny, avšak z tohoto počtu se jedná v mnoha případech o vozy, jež jsou nasazovány jen na posilové výkony ve špičkách nebo při mimořádných přepravách. Bezpečnostní signalizací budou nejprve vybaveny vozy používané v dálkové dopravě, následně od podzimních měsíců bude postupně docházet na vybavení vagónů užívaných v regionální dopravě.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist