Daniela Konečná "> Silnice na Mikulov byla právě zkolaudována. Přesto se má zbourat a stavět nová – proč? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/silnice-na-mikulov-byla-prave-zkolaudovana-presto-se-ma-zbourat-a-stavet-nova-proc
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

EPS: Silnice na Mikulov byla právě zkolaudována. Přesto se má zbourat a stavět nová – proč?

15. dubna 2008 | EPS
Autor: Daniela Konečná, tel: 545 575 229
Minulý týden bylo na úřední desce Krajského úřadu Jihomoravského kraje zveřejněno kolaudační rozhodnutí, kterým se povoluje užívání (již řadu let užívané) silnice první třídy I/52 Pohořelice – Mikulov (1). Nově zkolaudovaná silnice může být přitom brzy zbourána s tím, že na jejím místě se postaví nová rychlostní čtyřproudá silnice R52 jako součást dálničního tahu Brno – Vídeň. O realizaci tahu R52 na Mikulov má již zítra jednat vláda.

Ministr dopravy předložil návrh, aby se vláda usnesla na trase rychlostní silnice a pověřila jej sjednáním mezinárodní smlouvy s Rakouskem o hraničním bodu v Mikulově. Prosadit trasu na Mikulov hodlá i přes zásadní odpor ministra životního prostředí, nesouhlas ministra financí a výhrady ministra zahraničních věcí. Jejich připomínky nebyly ani náležitě vypořádány a o tomto bodu by tak neměla vláda zítra jednat. (2) „Ministr dopravy svým návrhem zejména nebere v potaz to, že platná česká i evropská legislativa vyžadují u takovýchto projektů před definitivním rozhodnutím o trase posouzení všech v úvahu přicházejících variant,“ řekla Daniela Konečná z Ekologického právního servisu (EPS), který se případem zabývá.

Požadavek posouzení variant dálničního spojení Brna s Vídní opakovaně potvrdil veřejný ochránce práv (3) i Evropská komise. Protože varianty (zejména možnost využití stávající dálnice D2 a plánovaného obchvatu Břeclavi) dosud posouzeny nebyly, je jakékoli usnesení vlády o trasování této silnice sporné a stavbu nebude možné financovat z evropských fondů - Operačního programu doprava.

„Existují přitom odborné studie, které ve svých závěrech prokazují výhodnost břeclavské varianty z hlediska ekonomického, dopravního i dopadu na životní prostředí (4). I z tohoto důvodu je více než zarážející, že Ministerstvo dopravy tolik usiluje o realizaci pravděpodobně méně výhodné varianty a nesnaží se nejdříve zajistit skutečně komplexní porovnání obou variant. Proč mají být utraceny miliardy korun ze státního rozpočtu na zbytečnou stavbu?“ ptá se Konečná. Financování přípravy R52 má letos prověřovat i Nejvyšší kontrolní úřad (5).

Hlavní argument zastánců rychlostní silnice v trase na Mikulov je údajné rozhodnutí o trase dálnice na rakouské straně. „Není pravda, že by v Rakousku bylo již rozhodnuto. Rakouský silniční zákon obsahuje obě trasy. V současnosti se v Rakousku staví dálnice pouze po Schrick, odkud je možné vést dálnici buď na Mikulov nebo na Břeclav v závislosti na rozhodnutí české strany,“ uvedla k tomu Konečná.


1) Úřední deska: http://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=1196&TypeID=1
2) Např. připomínky MŽP označené za „zásadní“ měly být dle Jednacího řádu vlády nejdříve předmětem rozporovacího řízení.
3) Podrobněji viz http://eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2074113
4) Strnad, M.: Posouzení alternativní koncepce komunikační sítě v širším okolí brněnské aglomerace (leden 2007), Kalčík, J.: Vyhledání variant trasy v parametrech R55 mezi dálnicí D2 a státní hranicí s Rakouskem (únor 2007), Dufek, J.: Dopravní studie variant rychlostní silnice R55 a silničního spojení Brna a Vídně (září 2007), Wolf, O.: Hodnocení vlivů dle §45i zákona č. 114/1992 Sb., v platném znění, záměru – rychlostní silniční spojení Brna s Vídní na základě podkladů k záměrům: R52 Pohořelice-Mikulov, I/55, Břeclav – obchvat, R55 – úsek obchvatu Břeclavi a návrhu ÚP VÚC Břeclavska (2007)
5) Podrobněji viz http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=517578


Kontakty pro další informace:
Ekologický právní servis
Daniela Konečná, email: daniela.konecna@eps.cz, tel: 545 575 229

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist