Miroslav Patrik "> Silniční spojení Brna s Vídní se má variantně posoudit - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/silnicni-spojeni-brna-s-vidni-se-ma-variantne-posoudit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Silniční spojení Brna s Vídní se má variantně posoudit

12. září 2007 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Zdá se, že byly konečně vyslyšeny opakované žádosti jihomoravských občanských sdružení a obcí v trase uvažované rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova, aby tato varianta byla odborně porovnána s trasou kolem Břeclavi jako silnice R55. Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž 23. července sdělilo Ministerstvu dopravy, že s takovou analýzou souhlasí. Její vypracování podporuje i Evropská komise.

„Na jedné straně jsme spokojeni, že se to začalo hýbat, na straně druhé ŘSD ČR zatím s nikým od nás, kdo prosazuje silnici R55 kolem Břeclavi ve stopě plánovaného obchvatu, nejednal,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, který doufá, že bude opravdu posouzena varianta podle návrhu občanských sdružení a ne jiná.

Podle odborné studie Ing. Jiřího Kalčíka (1) vypracované v únoru 2007 pro Ministerstvo dopravy by se místo dvoupruhového obchvatu Břeclavi délky 9 km vybudovala čtyřpruhová silnice R55 délky 13 km, která odlehčí městu od aut a spojí Rakousko s Polskem daleko lépe než R52, která má dokonce větší negativní vliv na evropskou soustavou chráněných území NATURA 2000. Výstavbou R55 se může navíc ušetřit 6 miliard korun.

Posouzení variant R52 požadoval ve svém stanovisku z dubna letošního roku také veřejný ochránce práv (2) a v srpnu i starostové šesti obcí a MŽP ve svých vyjádřeních k zadání zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Tento dokument bude ve čtvrtek 13. září schvalovat zastupitelstvo Jihomoravského kraje, přitom se krajský úřad dosud odmítal variantami silničního spojení Brna s Vídní zabývat.

Proti výstavbě R52 bez posouzení variant se vyjádřil jak ministr životního prostředí Martin Bursík, tak i evropská komisařka pro regionální rozvoj Danuta Hübnerová. Spojení Brna s Vídní přes Mikulov zase není podle komisaře pro životní prostředí Stavros Dimas zatím zařazeno mezi stavby, které by se financovaly v rámci evropské dopravní sítě TEN-T z evropských fondů, neboť není zřejmé, že je to optimální trasa.

„Souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí s R52 zkoumá Nejvyšší správní soud, schválení územního plánu Břeclavska řeší Ústavní soud a několik odvolání obcí a sdružení proti povolení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů deseti zvláště chráněných druhů živočichů zase čeká MŽP v Brně,“ vyjmenovává současný stav věci právník Pavel Černý s Ekologického právního servisu.

Podle stávajících úvah by výstavba R52 do Mikulova měla probíhat v letech 2010-14. Náklady mají být 10 miliard korun, z toho 7 miliard korun by se mohlo podle MD získat z Operačního programu Doprava.

(1) Ing. Jiří Kalčík: Vyhledání variant trasy v parametrech R55 mezi dálnicí D2 a státní hranicí s Rakouskem. Ministerstvo dopravy, únor 2007
(2) Stanovisko ombudsmana k R52 = http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2001846

Kontakty pro další informace:
1) Ekologický právní servis, Mgr. Pavel Černý = mobil 776 119 903, pavel.cerny@eps.cz
2) ŘSD ČR, ředitel výstavby, Ing. Tomáš Kaas = tel. 241 084 302, tomas.kaas@rsd.cz
3) Min. dopravy, ředitel odboru fondů EU, Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. = tel. 225 131 111, tomas.cocek@mdcr.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist