Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Silniční spojení Brna s Vídní se má variantně posoudit
Zdá se, že byly konečně vyslyšeny opakované žádosti jihomoravských občanských sdružení a obcí v trase uvažované rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova, aby tato varianta byla odborně porovnána s trasou kolem Břeclavi jako silnice R55. Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž 23. července sdělilo Ministerstvu dopravy, že s takovou analýzou souhlasí. Její vypracování podporuje i Evropská komise.
„Na jedné straně jsme spokojeni, že se to začalo hýbat, na straně druhé ŘSD ČR zatím s nikým od nás, kdo prosazuje silnici R55 kolem Břeclavi ve stopě plánovaného obchvatu, nejednal,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, který doufá, že bude opravdu posouzena varianta podle návrhu občanských sdružení a ne jiná.
Podle odborné studie Ing. Jiřího Kalčíka (1) vypracované v únoru 2007 pro Ministerstvo dopravy by se místo dvoupruhového obchvatu Břeclavi délky 9 km vybudovala čtyřpruhová silnice R55 délky 13 km, která odlehčí městu od aut a spojí Rakousko s Polskem daleko lépe než R52, která má dokonce větší negativní vliv na evropskou soustavou chráněných území NATURA 2000. Výstavbou R55 se může navíc ušetřit 6 miliard korun.
Posouzení variant R52 požadoval ve svém stanovisku z dubna letošního roku také veřejný ochránce práv (2) a v srpnu i starostové šesti obcí a MŽP ve svých vyjádřeních k zadání zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Tento dokument bude ve čtvrtek 13. září schvalovat zastupitelstvo Jihomoravského kraje, přitom se krajský úřad dosud odmítal variantami silničního spojení Brna s Vídní zabývat.
Proti výstavbě R52 bez posouzení variant se vyjádřil jak ministr životního prostředí Martin Bursík, tak i evropská komisařka pro regionální rozvoj Danuta Hübnerová. Spojení Brna s Vídní přes Mikulov zase není podle komisaře pro životní prostředí Stavros Dimas zatím zařazeno mezi stavby, které by se financovaly v rámci evropské dopravní sítě TEN-T z evropských fondů, neboť není zřejmé, že je to optimální trasa.
„Souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí s R52 zkoumá Nejvyšší správní soud, schválení územního plánu Břeclavska řeší Ústavní soud a několik odvolání obcí a sdružení proti povolení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů deseti zvláště chráněných druhů živočichů zase čeká MŽP v Brně,“ vyjmenovává současný stav věci právník Pavel Černý s Ekologického právního servisu.
Podle stávajících úvah by výstavba R52 do Mikulova měla probíhat v letech 2010-14. Náklady mají být 10 miliard korun, z toho 7 miliard korun by se mohlo podle MD získat z Operačního programu Doprava.
(1) Ing. Jiří Kalčík: Vyhledání variant trasy v parametrech R55 mezi dálnicí D2 a státní hranicí s Rakouskem. Ministerstvo dopravy, únor 2007
(2) Stanovisko ombudsmana k R52 = http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2001846
Kontakty pro další informace:
1) Ekologický právní servis, Mgr. Pavel Černý = mobil 776 119 903, pavel.cerny@eps.cz
2) ŘSD ČR, ředitel výstavby, Ing. Tomáš Kaas = tel. 241 084 302, tomas.kaas@rsd.cz
3) Min. dopravy, ředitel odboru fondů EU, Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. = tel. 225 131 111, tomas.cocek@mdcr.cz
„Na jedné straně jsme spokojeni, že se to začalo hýbat, na straně druhé ŘSD ČR zatím s nikým od nás, kdo prosazuje silnici R55 kolem Břeclavi ve stopě plánovaného obchvatu, nejednal,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, který doufá, že bude opravdu posouzena varianta podle návrhu občanských sdružení a ne jiná.
Podle odborné studie Ing. Jiřího Kalčíka (1) vypracované v únoru 2007 pro Ministerstvo dopravy by se místo dvoupruhového obchvatu Břeclavi délky 9 km vybudovala čtyřpruhová silnice R55 délky 13 km, která odlehčí městu od aut a spojí Rakousko s Polskem daleko lépe než R52, která má dokonce větší negativní vliv na evropskou soustavou chráněných území NATURA 2000. Výstavbou R55 se může navíc ušetřit 6 miliard korun.
Posouzení variant R52 požadoval ve svém stanovisku z dubna letošního roku také veřejný ochránce práv (2) a v srpnu i starostové šesti obcí a MŽP ve svých vyjádřeních k zadání zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Tento dokument bude ve čtvrtek 13. září schvalovat zastupitelstvo Jihomoravského kraje, přitom se krajský úřad dosud odmítal variantami silničního spojení Brna s Vídní zabývat.
Proti výstavbě R52 bez posouzení variant se vyjádřil jak ministr životního prostředí Martin Bursík, tak i evropská komisařka pro regionální rozvoj Danuta Hübnerová. Spojení Brna s Vídní přes Mikulov zase není podle komisaře pro životní prostředí Stavros Dimas zatím zařazeno mezi stavby, které by se financovaly v rámci evropské dopravní sítě TEN-T z evropských fondů, neboť není zřejmé, že je to optimální trasa.
„Souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí s R52 zkoumá Nejvyšší správní soud, schválení územního plánu Břeclavska řeší Ústavní soud a několik odvolání obcí a sdružení proti povolení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů deseti zvláště chráněných druhů živočichů zase čeká MŽP v Brně,“ vyjmenovává současný stav věci právník Pavel Černý s Ekologického právního servisu.
Podle stávajících úvah by výstavba R52 do Mikulova měla probíhat v letech 2010-14. Náklady mají být 10 miliard korun, z toho 7 miliard korun by se mohlo podle MD získat z Operačního programu Doprava.
(1) Ing. Jiří Kalčík: Vyhledání variant trasy v parametrech R55 mezi dálnicí D2 a státní hranicí s Rakouskem. Ministerstvo dopravy, únor 2007
(2) Stanovisko ombudsmana k R52 = http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=2001846
Kontakty pro další informace:
1) Ekologický právní servis, Mgr. Pavel Černý = mobil 776 119 903, pavel.cerny@eps.cz
2) ŘSD ČR, ředitel výstavby, Ing. Tomáš Kaas = tel. 241 084 302, tomas.kaas@rsd.cz
3) Min. dopravy, ředitel odboru fondů EU, Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. = tel. 225 131 111, tomas.cocek@mdcr.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk