Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů: Škoda Auto dodala zkreslené podklady, o chráněných druzích nelze rozhodnout
Krajský úřad Středočeského kraje bude muset přerušit správní řízení o výjimce pro chráněné druhy živočichů v souvislosti s plánovaným polygonem Škoda Auto. Vyplynulo to z ústního projednání, svolaného na konec minulého týdne. Opakuje se tak scénář z jednání na ministerstvu životního prostředí. Automobilka dodala neúplné a zkreslené podklady, na jejichž základě nelze potřebné výjimky vydat. Nekompletní dokumentace je ze strany Škody Auto porušením podmínek, vydaných ministerstvem v závěru procesu EIA (hodnocení vlivů na životní prostředí).
„Společnost Škoda předložila již podruhé zkreslené podklady pro vydání výjimek z ochrany vzácných druhů živočichů. Za těchto podmínek nelze výjimky vydat. Protože jde už o druhý případ, nabízí se otázka, zda automobilka dodává nepřesné materiály záměrně, nebo zda skutečně nemá k dispozici kvalitní specialisty,“ přemýšlí Martin Skalský z Centra pro podporu občanů sdružní Arnika. „Jednání Škodovky nám připadá neseriózní,“ doplňuje předseda Občanského sdružení Mladá Ing. Josef Matouš. „Navrhli jsme krajskému úřadu, aby nechal podklady pro polygon přezkoumat nezávislým odborníkům. Domníváme se, že nejvhodnější by bylo oslovit státní Agenturu ochrany přírody a krajiny.“
„V žádosti chybí nejméně deset chráněných druhů živočichů, řada dalších cenných lokalit je nesprávně popsána. Škoda má přitom prokazatelně daleko více informací, než předložila úřadům – nechávala totiž celé území podrobně mapovat,“ uvádí RNDr. Jan Vitner, PhD. z České společnosti entomologické. Jako příklad uvádí chráněný hořec křížatý, na němž je vývojem závislý chráněný druh modráska. „Protože Škoda podhodnotila výskyt hořců, mohly by být spolu s nimi zničena i společenstva modrásků. Může dojít k nenapravitelným škodám,“ vysvětluje Dr. Vitner. Podle jeho kolegy PaeDr. Jana Farkače, CSc. jde v případě hořce o unikátní lokalitu v Čechách. „Podklady Škody Auto se vůbec nezabývají kompenzačními opatřeními ani záchrannými transfery. Podrobné biologické průzkumy, zmapování populací vzácných druhů a plány transferů přitom byli jedněmi z podmínek z hodnocení EIA, kterým projekt polygonu v uplynulých letech prošel,“ shrnuje Dr. Farkač.
Podklady kritizuje také Společnost pro ochranu motýlů. „Žádost je zpracována neodborně a vychází ze zkreslených informací. U žádného z projednávaných druhů není k dispozici popis konkrétního zásahu do jeho stanoviště a míra ovlivnění populace,“ říká zástupce Společnosti Mgr. Vladimír Vrabec. „Například oblast s výskytem hořce křížatého u Milovic patří do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. Jakýkoliv průmyslový záměr je na takových plochách nepřijatelný,“ doplňuje Vrabec. Podle odborníků vznikla řada problémů tím, že automobilka po projednání v procesu EIA částečně změnila projekt polygonu. Některé lokality, které byly v dokumentaci EIA označeny jako nedotknutelné (tzv. plochy „A“) byly později přeřazeny do jiné kategorie. Hrozí tak, že by testovací silnice mohly zasáhnout i do nejcennějších biotopů regionálního biocentra Mladá.
Krajský úřad nyní musí přerušit správní řízení do doby, než Škoda Auto doplní podklady. Situace je obdobná, jako v řízení vedeném na ministerstvu životního prostředí. To kvůli zkresleným podkladům nedávno přerušilo řízení o vydání výjimek z ochrany šestnácti kriticky a silně ohrožených druhů živočichů. Občanská sdružení i odborníci doporučují, aby byl polygon postaven v jiné lokalitě. „Řízení o chráněných druzích dokládají, že stavba polygonu v centru biocentra Mladá bude stěží průchodná,“ říká zástupce Občanského sdružení Mladá a zároveň milovický radní Josef Matouš. „Škoda by měla znovu zvážit umístění své stavby v kompromisní lokalitě poblíž obce Luštěnice, která je vzdálena jen pár kilometrů od Mladé. Ekologická hodnota tamní krajiny je pravděpodobně řádově nižší.“
„Společnost Škoda předložila již podruhé zkreslené podklady pro vydání výjimek z ochrany vzácných druhů živočichů. Za těchto podmínek nelze výjimky vydat. Protože jde už o druhý případ, nabízí se otázka, zda automobilka dodává nepřesné materiály záměrně, nebo zda skutečně nemá k dispozici kvalitní specialisty,“ přemýšlí Martin Skalský z Centra pro podporu občanů sdružní Arnika. „Jednání Škodovky nám připadá neseriózní,“ doplňuje předseda Občanského sdružení Mladá Ing. Josef Matouš. „Navrhli jsme krajskému úřadu, aby nechal podklady pro polygon přezkoumat nezávislým odborníkům. Domníváme se, že nejvhodnější by bylo oslovit státní Agenturu ochrany přírody a krajiny.“
„V žádosti chybí nejméně deset chráněných druhů živočichů, řada dalších cenných lokalit je nesprávně popsána. Škoda má přitom prokazatelně daleko více informací, než předložila úřadům – nechávala totiž celé území podrobně mapovat,“ uvádí RNDr. Jan Vitner, PhD. z České společnosti entomologické. Jako příklad uvádí chráněný hořec křížatý, na němž je vývojem závislý chráněný druh modráska. „Protože Škoda podhodnotila výskyt hořců, mohly by být spolu s nimi zničena i společenstva modrásků. Může dojít k nenapravitelným škodám,“ vysvětluje Dr. Vitner. Podle jeho kolegy PaeDr. Jana Farkače, CSc. jde v případě hořce o unikátní lokalitu v Čechách. „Podklady Škody Auto se vůbec nezabývají kompenzačními opatřeními ani záchrannými transfery. Podrobné biologické průzkumy, zmapování populací vzácných druhů a plány transferů přitom byli jedněmi z podmínek z hodnocení EIA, kterým projekt polygonu v uplynulých letech prošel,“ shrnuje Dr. Farkač.
Podklady kritizuje také Společnost pro ochranu motýlů. „Žádost je zpracována neodborně a vychází ze zkreslených informací. U žádného z projednávaných druhů není k dispozici popis konkrétního zásahu do jeho stanoviště a míra ovlivnění populace,“ říká zástupce Společnosti Mgr. Vladimír Vrabec. „Například oblast s výskytem hořce křížatého u Milovic patří do evropské soustavy chráněných území Natura 2000. Jakýkoliv průmyslový záměr je na takových plochách nepřijatelný,“ doplňuje Vrabec. Podle odborníků vznikla řada problémů tím, že automobilka po projednání v procesu EIA částečně změnila projekt polygonu. Některé lokality, které byly v dokumentaci EIA označeny jako nedotknutelné (tzv. plochy „A“) byly později přeřazeny do jiné kategorie. Hrozí tak, že by testovací silnice mohly zasáhnout i do nejcennějších biotopů regionálního biocentra Mladá.
Krajský úřad nyní musí přerušit správní řízení do doby, než Škoda Auto doplní podklady. Situace je obdobná, jako v řízení vedeném na ministerstvu životního prostředí. To kvůli zkresleným podkladům nedávno přerušilo řízení o vydání výjimek z ochrany šestnácti kriticky a silně ohrožených druhů živočichů. Občanská sdružení i odborníci doporučují, aby byl polygon postaven v jiné lokalitě. „Řízení o chráněných druzích dokládají, že stavba polygonu v centru biocentra Mladá bude stěží průchodná,“ říká zástupce Občanského sdružení Mladá a zároveň milovický radní Josef Matouš. „Škoda by měla znovu zvážit umístění své stavby v kompromisní lokalitě poblíž obce Luštěnice, která je vzdálena jen pár kilometrů od Mladé. Ekologická hodnota tamní krajiny je pravděpodobně řádově nižší.“
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk