https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/slavime-40-let-ceskych-dalnic-dal-nic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Centrum pro efektivní dopravu: Slavíme 40 let českých dálnic. Dál nic?

12. července 2011 | Centrum pro efektivní dopravu
Dnes si připomínáme 40. výročí dne, kdy byl zprovozněn první úsek dálnice D1. Socialistické Československo se v silniční dopravě snažilo vyrovnat Západu a stavělo svou první moderní autostrádu. Celý úsek Praha - Brno byl otevřen o 9 let později.

Poměrně dlouho se diskutuje o rozšíření D1 na šest pruhů v celé délce. Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) vítá rozhodnutí Ministerstva dopravy dálnici nerozšiřovat, ale provést pouze opravu úseků v nevyhovujícím stavu. „Problém D1 totiž není kapacita, ale její stavebně-technický stav.“, říká Petr Šlegr, ředitel CEDOP. Pruhy navíc podle něj prakticky nezrychlí dopravu po dálnici, ani její spolehlivost za nepříznivého počasí. „Převrácený kamion bohužel dálnici zatarasí tak jako tak“, dodává Šlegr.

Za posledních 40 let se sice postavilo více než 1000 km dálnic, ale vůbec se nezačala řešit otázka železniční alternativy D1. Takzvaný I. železniční koridor vede více jak 50 km dlouhou oklikou a neumožňuje tedy spojení konkurenceschopné dálnici, natož odpovídající úrovni 21. století1.

Elegantním řešením by přitom mohla být výstavba a zprovoznění vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Prahou a Brnem, stavěné na rychlost minimálně 350 km/h. V takovémto případě zvládne rychlovlak cestu mezi oběma městy pod hodinu. Aby byla tato alternativní nabídka dostatečně atraktivní, je třeba jezdit v pravidelném intervalu 30, popř. 15 min. Jízdné by samozřejmě mělo být cenově konkurenceschopné vůči autu, nikoliv dosahovat výše letenek.

Navzdory rozšířeným mýtům je třeba zdůraznit, že do roku 2030 můžeme mít v provozu 660 km vysokorychlostních tratí, aniž by se tím výrazně zatížil státní rozpočet2. Vysokorychlostní železnice prostě není drahá, ani tolik, co dálnice. Škoda, že se v 70. a 80. letech českoslovenští představitelé na Západě neinspirovali také vysokorychlostní železnicí. „Dálnice D1, zatěžována silnou kamionovou i individuální dopravou, by dnes nemusela být noční můrou lidí cestujících mezi Prahou a Brnem“, uzavírá Petr Šlegr.

---

CEDOP

Centrum pro efektivní dopravu, o.s. (CEDOP) je nevládní, nezisková a nepolitická organizace, která podporuje rozvoj bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů dopravy osob a zboží, zejména veřejné a železniční dopravy v České republice.

Kontakt
Ing. Petr Šlegr, tel. +420 777 573 975
e-mail: info@cedop.info
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist