František Janačík "> Smluvní autobusový dopravce ČSAD Česká Lípa, a.s. je připraven nahradit DPÚK - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/smluvni-autobusovy-dopravce-csad-ceska-lipa-as-je-pripraven-nahradit-dpuk
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Ústecký kraj: Smluvní autobusový dopravce ČSAD Česká Lípa, a.s. je připraven nahradit DPÚK

1. srpna 2006 | Ústecký kraj
Autor: František Janačík
Dopravce ČSAD Česká Lípa, a.s. (ČSAD) je připraven zajistit na autobusových linkách spoje, na nichž dnes nejely autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje, a.s. (DPÚK). Postup společnosti, jejíž autobusy dnes nevyjely na většině linek v regionu, považuje hejtman Jiří Šulc za porušení hned několika zákonů. „Rada Ústeckého kraje mě v této souvislosti pověřila podáním trestního oznámení,“ konstatoval hejtman, který kvůli krizi ve veřejné dopravě přerušil dovolenou a svolal druhé mimořádné jednání Rady Ústeckého kraje. „Shodli jsme se, že DPÚK ignorovalněkolik zákonů, mezi jinými o silniční dopravě, protože nám v dané tříměsíční lhůtě neoznámil, že hodlá takto razantně snížit počty jím provozovaných spojů. Dopravce tento úmysl oznámil Ústeckému kraji 26. července 7.2006. Zákonnou lhůtu, která má sloužit právě pro zamezení dopadů náhlých změn v četnosti autobusových spojení na cestující v podobě jakou nyní kraj zažívá, DPÚK jednoznačně porušil,“ dodal.

Ústecký kraj podal ve čtvrtek k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k šetření ve věci zneužití dominantního postavení ze strany DPÚK. Informace pro tento úřad byly po dnešním nevyjetí autobusů DPÚK doplněny o podrobnostech o tomto protiprávním jednání dopravce, aby s ním Úřad pro ochranu hospodářské soutěže mohl zahájit řízení. „Také jsme rozhodli o objednávce linek a spojů od ČSAD Česká Lípa a.s., našeho smluvního partnera, dle uzavřených Rámcových smluv o závazku veřejné služby pro části území Ústeckého kraje v rozsahu linek a spojů, na nichž byl dne 1. 8. 2006 zastaven provoz ze strany Dopravního podniku Ústeckého kraje a.s.,“ připojil Jiří Šulc další podrobnosti.

V odpoledních hodinách, po ukončení jednání krajské rady bylo zahájeno jednání s vedením ČSAD, směřující k vydání licencí pro tohoto dopravce, který v dopise z 31. července deklaroval připravenost k převzetí spojů po DPÚK k dnešnímu dni. „Pro tuto společnost připravujeme licence na všechny spoje, které u ní objednáme. Všechny obce i dotčené kraje byly v licenčním řízení již osloveny. Pokud se dnes ČSAD vzdá práva na odvolání, licence nabydou právní moci a autobusy společnosti mohou vyjet prakticky zítra. Ministerstvo dopravy, které stejně jako my čekalo, zda DPÚK naplní svou výhrůžku, ještě včera tomuto řešení nebylo nakloněno. Dnes poté, kdy se situace v našem kraji dramaticky změnila v neprospěch cestujících, nám jako kontrolní orgán pro náš odbor dopravy tento postup umožnilo. Rozhodující je nyní stanovisko ČSAD, zda naši objednávku přijme a umožní realizaci tohoto zkráceného správního jednání,“ objasnil hejtman Jiří Šulc.

Smluvní dopravce kraje, ČSAD Česká Lípa, a.s. vzešel z otevřeného koncesního řízení, v němž uspěl s nabídkou 27,57 korun na kilometr. „DPÚK nám účtoval 39 korun nákladů. A účtoval je jenom nám, ve smlouvách s obcemi, v rámci ostatní dopravní obslužnosti, pracuje s cenami 27,29 korun na kilometr – a jak vyplynulo z koncesního řízení, tuto cenu můžeme v regionu považovat za tzv. cenu obvyklou. Přesto nás ale někteří starostové navádějí, ať DPÚK ustoupíme a přistoupíme na jimi požadných a zdůrazňuji, nehorázných 275 milionů korun. Což není cena obvyklá, spíš je velmi neobvyklá a takovéto nehospodárné zacházení s finančními prostředky zavání naváděním k trestnému činu,“ řekl hejtman.

Radní Ústeckého kraje se dnes omluvili obyvatelům regionu: „Ústecký kraj tuto situaci nezavinil, nicméně se nezříká odpovědnosti za nalezení vhodného řešení, tedy co nejrychlejšího obnovení provozu spojů, které dnes DPÚK odmítá provozovat. Nepřistoupili jsme na hrubé obchodní praktiky soukromé společnosti, která v našem kraji v podstatě ovládá veřejnou autobusovou dopravu a velmi mě mrzí, že jsme se zmýlili v odhadu, když jsme doufali, že firma neporuší zákony. Děláme vše proto, abychom tento problém vyřešili a omlouváme se obyvatelům našeho kraje za nastalé obtíže, které bývalý smluvní partner vyvolal,“ dodal hejtman Jiří Šulc.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist