Tiskové zprávy
České a rakouské občanské iniciativy: Společné memorandum českých a rakouských občanských iniciativ k problémům dálkové dopravy na Jižní Moravě a v Dolním Rakousku
10. března 2006 | České a rakouské občanské iniciativy, tel: 721 252 443
Prezentace společného česko-rakouského memoranda více než 20 občanských iniciativ aktivních v konstruktivním řešení dopravních problémů dálkové dopravy na Jižní Moravě a v Dolním Rakousku se uskuteční v pondělí 13. března 2006 se v 14 hodin v restauraci “Gasthaus Gangl” v Poysdorfu, Dolní Rakousko.
Na jižní Moravě se jedná o vyhrocený problém dalničního spojení Brno-Vídeň, pro které existují konstruktivní, ekonomická a ekologická řešení, na české straně například s využitím již existující dálnice D2 a za 1.5 miliardy korun budovaného jižního obchvatu Břeclavi.
Nekonstruktivní, neekonomické a neekologické řešení prosazované Ředitelstvím silnic a dálnic, Ministerstvem dopravy ČR a Krajským úřadem JMK požaduje budovat duplicitní paralelní transeveropské dálniční spojení v blízkosti dálnice D2, t.j. rychlostní silnici R52 v trase Pohořelice – Mikulov. Toto řešení je nejen o mnoho miliard dražší, a tedy by bylo plýtváním veřejnými prostředky ve velkém rozsahu, ale toto řešení by také vedlo k nenávratnému poškození nenahraditelné krajiny okolo Mikulova a Pálavy, města Mikulov, Mušovských jezer, a současně i světového unikátu pod ochranou UNESCO, t.j. Lednicko-Valtického areálu.
Občanská sdružení z obou stran hranice budou společně podporovat
- taková řešení, která budou nejméně zatěžující pro obyvatele, životní prostředí a krajinný ráz, při kterých nebude docházet k fragmentaci krajiny a budou respektovány historické hodnoty.
- rychlou výstavbu kvalitních obchvatů pro Mikulov, Drasenhofen, Poysdorf, Erdberg, Gaweinstal, Kollnbrunn, Gerasdorf atd.
- tyto komunikace mají být vybudovány jako kvalitní silnice I. třídy (Landesstraßen) a ne jako dálnice nebo rychlostní silnice
- rozvoj vlakové dopravy, budování cyklotras a nabídku veřejné dopravy, aby byla posílena spolupráce a hospodářství v regionu.
Občanská sdružení z obou stran hranice apelují na státní správu a samosprávu, aby
- dodržovala bezpodmínečně právo EU
- pro všechny projekty v Dolním Rakousku a na jižní Moravě bylo v souladu se zákonem prováděno požadované přeshraniční posuzování vlivů na životní prostředí (EIA a SEA) a aby byl dodržován protokol z Mistelbachu podepsaný 14.4.2005.
(http://www.espoo-ce.info/at-cz/de/projektdokumente/schlussprotokoll/)
Plný text memoranda v českém i německém jazyce je k dispozici na
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1601421
„Cílem naší práce je najít konstruktivní řešení pro trasování kvalitního silničního spojení Brno – Vídeň. Vedení přes Mikulov by bylo proplýtváním mnoha miliard korun veřejných prostředků a doufáme, že se to Ministerstvo dopravy a ŘSD uvědomí dříve, než se věcí začnou zabývat Nejvyšší kontrolní úřad a jiné orgány“, říká Libuše Obdrdlíková z občanského sdružení Nebojsa z Bavor u Mikulova.
„Historické město Mikulov a Lednicko-Valtický areál pod ochranou UNESCO nesmí být poškozeny vedením dálničního spojení, zejména když existuje konstruktivní, ekonomičtější a ekologičtější řešení pro spojení Brna a Vídně s využitím existující dálnice D2 a obchvatu Břeclavi“, říká předseda občanského sdružení Mikulovsko bez dálnice Aleš Řezáč z Mikulova.
„Je pro nás neuvěřitelné, že zástupci ministerstva dopravy ČR předkládají na uzavřeném jednání v Mikulově rakouské straně návrh mezivládní smlouvy o R52, která není v souladu s platným územním plánem. Mezivládní smlouva je zjevně mimo mandát rezortu ministerstva dopravy. Je nepochopitelné, že v absenci schválení trasy R52 v územním plánu ministr dopravy pan Šimonovský podepisuje jakési memorandum s rakouským ministrem dopravy a tedy opět zjevně dochází k překročení pravomocí ministerstva. To vše se děje v situaci, kdy je prověřováno, zda osoba, která předkládala první krok k novému územnímu plánu, tzv. územní prognózu Břeclavska, má vůbec autorizaci.“, říká starosta obce Dolní Dunajovice, František Bařina.
Memodandum podporují z české strany
Mikulovsko proti dálnici
Nebojsa
OS Ochrana zdravého života a krajiny města Modřice a okolních obcí
Občanské sdružení za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně - Bosonohách
OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích
Občanské sdružení za ochranu a rozvoj zdravého bydlení v Jinačovicích a okolí
OS Občané Brněnské aglomerace proti dalničním průtahům svým městem
VERONICA Brno
Ekologický právní servis Brno
Také podporuje: Fr. Bařina, starosta obce Dolní Dunajovice
Memodandum podporují z rakouské strany
BI Rosa Igel
BI Poysbrunn
BI Plattform LENA
BI Natur statt Beton
BI KaA5
Wolkersdorfer Umwelt Initiative
Die Grünen im Bezirk Mistelbach
Global 2000
BI Virus
BI BIMM
Kontakty:
Libuše Obrdlíková, OS Nebojsa, mobil 721 252 443
Aleš Řezáč, OS Mikulovsko bez dálnice, tel: 519 340 513 (7.30 – 16:30 hod) http://www.sweb.cz/mikulovskobezdalnice
František Bařina, starosta Dolní Dunajovice, tel. 519 517 105
Ekologický právní servis, Brno, Mgr. Pavel Černý, tel: 545 575 229 , mobil 776 119 903
URL: http://www.eps.cz
Tisková zpráva v německém jazyce:
PRESSEGESPRÄCH
Grenzüberschreitend aktiv für Bürgerrechte und Lebensqualität
Utl.: Umwelt-Bürgerinitiativen unterzeichnen Zusammensarbeitsabkommen
in Poysdorf!
Präsentation und Unterzeichnung
am Montag den 13.3.06
um 14 Uhr im GH Gangl in Poysdorf
Es werden VertreterInnen der Tschechischen und Österreichischen
Bürgerinitiativen anwesend sein.
Rückfragen: Karin Kuna 0699 1420 0038
Christian Schrefel 0699 1010 7493
PRESSEINFORMATION
Grenzüberschreitend aktiv für Bürgerrechte und Lebensqualität
Utl.: Umwelt-Bürgerinitiativen vereinbaren Zusammensarbeit in den
Regionen Niederösterreich und Südmähren
St.Pölten-Wien-Brno (8. März 2006).
Wenn von Infrastruktur-Verbesserungen in Niederösterreich die Rede ist,
dann ist der „(Aus-)Bau von hochrangigen Straßen“gemeint, sprich die
Errichtung von Transportwegen für den internationalen Transitverkehr.
Aus den Erfahrungen der prekären Situation im Inntal oder mittlerweile
auch an der Westautobahn haben die Verantwortlichen nicht gelernt – sie
reagieren auf den Druck der Transportlobby und investieren Steuergelder
in den Bau von zukünftig noch stärker frequentierten Transitachsen, die
Ostösterreich Richtung Tschechien, Slowakei und Polen durchschneiden
sollen (siehe: EU-Projekt 25- TEN-Achsen Gdansk-Brno-Vienna).
„Die Menschen an diesen Routen bleiben auf der Strecke,“ warnt
Christian Schrefel von der BI-Plattform LENA, „die Lebensqualität der
betroffenen BürgerInnen an den Verbindungsachsen zu den so genannten
europäischen Wirtschaftsräumen wird zerstört, die fortschreitende
Luftverschmutzung ist ungebremst.“ Mehr als ein Drittel der
Treibhausgase heute produziert der Straßengüterverkehr in Europa, bis
2010 wird dieser Faktor auf 50 Prozent anwachsen, für den
Schwertransport auf der Straße wird ebenfalls eine Steigerungsrate von
50 Prozent prognostiziert (Quelle: EU-Weißbuch „European Transport
Policy 2010).
„Nahezu flächendeckend ist der östliche Teil Niederösterreichs als
Feinstaubgebiet gesundheitsschädigend belastet,“ kritisiert
GLOBAL2000-Verkehrsreferentin Karin Kuna und weiter „das ist zugleich
jene Region, die eine Straßengroßbaustelle werden soll! Abgesehen von
der Gefährdung der Bevölkerung im luft- und lärmverseuchten
Transitgebiet leben zu müssen, ist auch der wirtschaftliche Ausbau des
Wein- und Tourismusgebietes nicht nur aus Marketinggründen zum
Scheitern verurteilt.“
Alle genannten Faktoren riefen Bürgerinitiativen überregional auf den
Plan – eine Vereinbarung zur grenzüberschreitenden Zusammenarbeit zum
Schutze der Bevölkerung wurde beschlossen:
• Pläne für neue Straßen müssen auf Gesundheit und Lebensqualität der
BürgerInnen Rücksicht nehmen, Umweltfaktoren einen höheren Stellenwert
erhalten. Der Bau von Ortsumfahrungen von Mikulov, Drasenhofen,
Poysdorf, Gaweinstal, Gerasdorf, etc. soll rasch mittels guter
Landesstraßen und nicht als Autobahnen realisiert werden.
• Die gute Qualität der Verbindungen zwischen Niederösterreich/ Wien
und der tschechischen Republik ist wesentlich für die Entwicklung der
Regionen.
Eine Intensivierung der Zusammenarbeit muss es in Sachen Raumordnung
geben, vor allem was den Ausbau von Bahn- und Straßenverbindungen,
sowie Radwegen betrifft.
• Alle Regierungsbehörden sind angehalten die geltenden EU-Richtlinien
verbindlich umzusetzen und zu befolgen. Projekte in NÖ und Südmähren
müssen nach den Vorgaben von grenzüberschreitender
Umweltverträglichkeitsprüfung sowie Strategische Umweltprüfung
abgehandelt werden.
Es unterzeichnen für Österreich
BI Rosa Igel
BI Poysbrunn
BI Plattform LENA
BI Natur statt Beton
BI KaA5
BI Virus
BI BIMM
BI Stopp.Transit.Brücke.Traismauer
BI Stopp.Transit.Hollenburg
BI Stopp.Transit.Traisental
Wolkersdorfer Umwelt Initiative
Die Grünen im Bezirk Mistelbach
Global 2000/ FOE Austria
Signed by the following Czech citizen groups
Mikulovsko proti dálnici
Nebojsa
OS Ochrana zdravého života a krajiny města Modřice a okolních obcí
Občanské sdružení za ochranu kvality bydlení a životního prostředí
v Troubsku
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně - Bosonohách
OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase
Kuřim-Troubsko
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích
a Jinačovicích
Občanské sdružení za ochranu a rozvoj zdravého bydlení v Jinačovicích a
okolí
OS Občané Brněnské aglomerace proti dálničnim průtahům svým městem
Veronica Brno
Ekologický právní servis, Brno
Auch: Fr. Bařina, Bürgermeister, Dolní Dunajovice
Weitere Informationen:
BI- Plattform LENA, Christian Schrefel 0699/ 10 10 74 93
GLOBAL 2000, Karin Kuna 0699/ 14 20 00 38
Na jižní Moravě se jedná o vyhrocený problém dalničního spojení Brno-Vídeň, pro které existují konstruktivní, ekonomická a ekologická řešení, na české straně například s využitím již existující dálnice D2 a za 1.5 miliardy korun budovaného jižního obchvatu Břeclavi.
Nekonstruktivní, neekonomické a neekologické řešení prosazované Ředitelstvím silnic a dálnic, Ministerstvem dopravy ČR a Krajským úřadem JMK požaduje budovat duplicitní paralelní transeveropské dálniční spojení v blízkosti dálnice D2, t.j. rychlostní silnici R52 v trase Pohořelice – Mikulov. Toto řešení je nejen o mnoho miliard dražší, a tedy by bylo plýtváním veřejnými prostředky ve velkém rozsahu, ale toto řešení by také vedlo k nenávratnému poškození nenahraditelné krajiny okolo Mikulova a Pálavy, města Mikulov, Mušovských jezer, a současně i světového unikátu pod ochranou UNESCO, t.j. Lednicko-Valtického areálu.
Občanská sdružení z obou stran hranice budou společně podporovat
- taková řešení, která budou nejméně zatěžující pro obyvatele, životní prostředí a krajinný ráz, při kterých nebude docházet k fragmentaci krajiny a budou respektovány historické hodnoty.
- rychlou výstavbu kvalitních obchvatů pro Mikulov, Drasenhofen, Poysdorf, Erdberg, Gaweinstal, Kollnbrunn, Gerasdorf atd.
- tyto komunikace mají být vybudovány jako kvalitní silnice I. třídy (Landesstraßen) a ne jako dálnice nebo rychlostní silnice
- rozvoj vlakové dopravy, budování cyklotras a nabídku veřejné dopravy, aby byla posílena spolupráce a hospodářství v regionu.
Občanská sdružení z obou stran hranice apelují na státní správu a samosprávu, aby
- dodržovala bezpodmínečně právo EU
- pro všechny projekty v Dolním Rakousku a na jižní Moravě bylo v souladu se zákonem prováděno požadované přeshraniční posuzování vlivů na životní prostředí (EIA a SEA) a aby byl dodržován protokol z Mistelbachu podepsaný 14.4.2005.
(http://www.espoo-ce.info/at-cz/de/projektdokumente/schlussprotokoll/)
Plný text memoranda v českém i německém jazyce je k dispozici na
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1601421
„Cílem naší práce je najít konstruktivní řešení pro trasování kvalitního silničního spojení Brno – Vídeň. Vedení přes Mikulov by bylo proplýtváním mnoha miliard korun veřejných prostředků a doufáme, že se to Ministerstvo dopravy a ŘSD uvědomí dříve, než se věcí začnou zabývat Nejvyšší kontrolní úřad a jiné orgány“, říká Libuše Obdrdlíková z občanského sdružení Nebojsa z Bavor u Mikulova.
„Historické město Mikulov a Lednicko-Valtický areál pod ochranou UNESCO nesmí být poškozeny vedením dálničního spojení, zejména když existuje konstruktivní, ekonomičtější a ekologičtější řešení pro spojení Brna a Vídně s využitím existující dálnice D2 a obchvatu Břeclavi“, říká předseda občanského sdružení Mikulovsko bez dálnice Aleš Řezáč z Mikulova.
„Je pro nás neuvěřitelné, že zástupci ministerstva dopravy ČR předkládají na uzavřeném jednání v Mikulově rakouské straně návrh mezivládní smlouvy o R52, která není v souladu s platným územním plánem. Mezivládní smlouva je zjevně mimo mandát rezortu ministerstva dopravy. Je nepochopitelné, že v absenci schválení trasy R52 v územním plánu ministr dopravy pan Šimonovský podepisuje jakési memorandum s rakouským ministrem dopravy a tedy opět zjevně dochází k překročení pravomocí ministerstva. To vše se děje v situaci, kdy je prověřováno, zda osoba, která předkládala první krok k novému územnímu plánu, tzv. územní prognózu Břeclavska, má vůbec autorizaci.“, říká starosta obce Dolní Dunajovice, František Bařina.
Memodandum podporují z české strany
Mikulovsko proti dálnici
Nebojsa
OS Ochrana zdravého života a krajiny města Modřice a okolních obcí
Občanské sdružení za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně - Bosonohách
OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích
Občanské sdružení za ochranu a rozvoj zdravého bydlení v Jinačovicích a okolí
OS Občané Brněnské aglomerace proti dalničním průtahům svým městem
VERONICA Brno
Ekologický právní servis Brno
Také podporuje: Fr. Bařina, starosta obce Dolní Dunajovice
Memodandum podporují z rakouské strany
BI Rosa Igel
BI Poysbrunn
BI Plattform LENA
BI Natur statt Beton
BI KaA5
Wolkersdorfer Umwelt Initiative
Die Grünen im Bezirk Mistelbach
Global 2000
BI Virus
BI BIMM
Kontakty:
Libuše Obrdlíková, OS Nebojsa, mobil 721 252 443
Aleš Řezáč, OS Mikulovsko bez dálnice, tel: 519 340 513 (7.30 – 16:30 hod) http://www.sweb.cz/mikulovskobezdalnice
František Bařina, starosta Dolní Dunajovice, tel. 519 517 105
Ekologický právní servis, Brno, Mgr. Pavel Černý, tel: 545 575 229 , mobil 776 119 903
URL: http://www.eps.cz
Tisková zpráva v německém jazyce:
PRESSEGESPRÄCH
Grenzüberschreitend aktiv für Bürgerrechte und Lebensqualität
Utl.: Umwelt-Bürgerinitiativen unterzeichnen Zusammensarbeitsabkommen
in Poysdorf!
Präsentation und Unterzeichnung
am Montag den 13.3.06
um 14 Uhr im GH Gangl in Poysdorf
Es werden VertreterInnen der Tschechischen und Österreichischen
Bürgerinitiativen anwesend sein.
Rückfragen: Karin Kuna 0699 1420 0038
Christian Schrefel 0699 1010 7493
PRESSEINFORMATION
Grenzüberschreitend aktiv für Bürgerrechte und Lebensqualität
Utl.: Umwelt-Bürgerinitiativen vereinbaren Zusammensarbeit in den
Regionen Niederösterreich und Südmähren
St.Pölten-Wien-Brno (8. März 2006).
Wenn von Infrastruktur-Verbesserungen in Niederösterreich die Rede ist,
dann ist der „(Aus-)Bau von hochrangigen Straßen“gemeint, sprich die
Errichtung von Transportwegen für den internationalen Transitverkehr.
Aus den Erfahrungen der prekären Situation im Inntal oder mittlerweile
auch an der Westautobahn haben die Verantwortlichen nicht gelernt – sie
reagieren auf den Druck der Transportlobby und investieren Steuergelder
in den Bau von zukünftig noch stärker frequentierten Transitachsen, die
Ostösterreich Richtung Tschechien, Slowakei und Polen durchschneiden
sollen (siehe: EU-Projekt 25- TEN-Achsen Gdansk-Brno-Vienna).
„Die Menschen an diesen Routen bleiben auf der Strecke,“ warnt
Christian Schrefel von der BI-Plattform LENA, „die Lebensqualität der
betroffenen BürgerInnen an den Verbindungsachsen zu den so genannten
europäischen Wirtschaftsräumen wird zerstört, die fortschreitende
Luftverschmutzung ist ungebremst.“ Mehr als ein Drittel der
Treibhausgase heute produziert der Straßengüterverkehr in Europa, bis
2010 wird dieser Faktor auf 50 Prozent anwachsen, für den
Schwertransport auf der Straße wird ebenfalls eine Steigerungsrate von
50 Prozent prognostiziert (Quelle: EU-Weißbuch „European Transport
Policy 2010).
„Nahezu flächendeckend ist der östliche Teil Niederösterreichs als
Feinstaubgebiet gesundheitsschädigend belastet,“ kritisiert
GLOBAL2000-Verkehrsreferentin Karin Kuna und weiter „das ist zugleich
jene Region, die eine Straßengroßbaustelle werden soll! Abgesehen von
der Gefährdung der Bevölkerung im luft- und lärmverseuchten
Transitgebiet leben zu müssen, ist auch der wirtschaftliche Ausbau des
Wein- und Tourismusgebietes nicht nur aus Marketinggründen zum
Scheitern verurteilt.“
Alle genannten Faktoren riefen Bürgerinitiativen überregional auf den
Plan – eine Vereinbarung zur grenzüberschreitenden Zusammenarbeit zum
Schutze der Bevölkerung wurde beschlossen:
• Pläne für neue Straßen müssen auf Gesundheit und Lebensqualität der
BürgerInnen Rücksicht nehmen, Umweltfaktoren einen höheren Stellenwert
erhalten. Der Bau von Ortsumfahrungen von Mikulov, Drasenhofen,
Poysdorf, Gaweinstal, Gerasdorf, etc. soll rasch mittels guter
Landesstraßen und nicht als Autobahnen realisiert werden.
• Die gute Qualität der Verbindungen zwischen Niederösterreich/ Wien
und der tschechischen Republik ist wesentlich für die Entwicklung der
Regionen.
Eine Intensivierung der Zusammenarbeit muss es in Sachen Raumordnung
geben, vor allem was den Ausbau von Bahn- und Straßenverbindungen,
sowie Radwegen betrifft.
• Alle Regierungsbehörden sind angehalten die geltenden EU-Richtlinien
verbindlich umzusetzen und zu befolgen. Projekte in NÖ und Südmähren
müssen nach den Vorgaben von grenzüberschreitender
Umweltverträglichkeitsprüfung sowie Strategische Umweltprüfung
abgehandelt werden.
Es unterzeichnen für Österreich
BI Rosa Igel
BI Poysbrunn
BI Plattform LENA
BI Natur statt Beton
BI KaA5
BI Virus
BI BIMM
BI Stopp.Transit.Brücke.Traismauer
BI Stopp.Transit.Hollenburg
BI Stopp.Transit.Traisental
Wolkersdorfer Umwelt Initiative
Die Grünen im Bezirk Mistelbach
Global 2000/ FOE Austria
Signed by the following Czech citizen groups
Mikulovsko proti dálnici
Nebojsa
OS Ochrana zdravého života a krajiny města Modřice a okolních obcí
Občanské sdružení za ochranu kvality bydlení a životního prostředí
v Troubsku
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně - Bosonohách
OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase
Kuřim-Troubsko
OS Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích
a Jinačovicích
Občanské sdružení za ochranu a rozvoj zdravého bydlení v Jinačovicích a
okolí
OS Občané Brněnské aglomerace proti dálničnim průtahům svým městem
Veronica Brno
Ekologický právní servis, Brno
Auch: Fr. Bařina, Bürgermeister, Dolní Dunajovice
Weitere Informationen:
BI- Plattform LENA, Christian Schrefel 0699/ 10 10 74 93
GLOBAL 2000, Karin Kuna 0699/ 14 20 00 38
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk