Tiskové zprávy
Centrum pro dopravu a energetiku: Spotřeba automobilů v Evropě klesá – výjimkou je ČR
4. listopadu 2010 | Centrum pro dopravu a energetiku
Průměrná spotřeba osobních automobilů prodaných v roce 2009 klesla o pět procent oproti roku předchozímu. Auta s nejmenší spotřebou, a tudíž i emisemi, vyrábí Fiat - průměrné emise činí 131 gramů CO2 na kilometr(1). Na opačném konci žebříčku se nachází společnost Daimler se 167 g CO2/km. Skupina Volkswagen(2) zahrnující i Škodu Auto obsadila nelichotivé 12. místo se 153 g, těsně před Daimlerem a Nissanem. Analýzu emisí CO2 a spotřeby osobních automobilů za rok 2009 dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport & Environment (3).
Ve srovnání průměrných emisí z automobilů registrovaných v jednotlivých zemích dopadli nejlépe Francouzi (134 g CO2/km) Na konci řebříčku se umístilo Lotyšsko se 177 g. Česká republika a Rumunsko byly jedinými zeměmi v rámci EU, ve kterých se spotřeba automobilů meziročně zvýšila, a to o již druhým rokem v řadě. ČR tak se svými průměrnými emisemi 156 g CO2/km (oproti 154 g v roce 2008) zaujímá až 18. místo v EU.
Dle výpočtů Transport & Environment lze více než polovinu z uvedeného průměrného snížení emisí o 5% přičíst technologickým inovacím. Další snížení emisí je zapříčiněno tím, že lidé kupovali menší a méně výkonná auta. Většina evropských výrobců aut uvedla do výroby tzv. „ekologické“ modely, u kterých byla spotřeba díky inovativním technologiím snížena až o 30%. Například řada BlueMotion od Volkswagenu má spotřebu o 27-28% nížší než srovnatelné modely z roku 2007, u Volva řada DrivE snížila spotřebu o 23-31%, či u Mercedesu BlueEfficiency o 25%-32%.
V roce 2008 schválila Evropská unie závazné cíle zvyšování efektivnosti osobních automobilů. V roce 2015 by už průměrné emise vozů prodávaných v EU neměly přesáhnout 130 g CO2/km. V současné době se na evropské úrovni dokončuje schvalování legislativy týkající se lehkých užitkových automobilů.
Jos Dings, ředitel Transport & Environment, tento vývoj komentuje slovy: „Před třemi lety automobilový průmysl argumentoval proti navrhované legislativě tím, že není schopen těchto cílů dosáhnout včas. Dnes se ukazuje, že jich výrobci dosáhnou vlastně už o několik let dříve. Nyní se ten samý průmysl snaží odsunout připravovanou legislativu, která by stanovila obdobné limity u užitkových vozů... Je čas zamyslet se nad věrohodností těchto tvrzeni.“
Jiří Jeřábek z českého Centra pro dopravu a energetiku dodává: „Osobní automobilová doprava je celosvětově velkým zdrojem emisí skleníkových plynů a dalšího znečištění. Ukazuje se však, že výrazné zvýšení efektivity automobilů není problémem, a to i v poměrně krátkém čase. Automobilky by měly začít využívat tyto technologie ve všech vozech a ne pouze v „ekologických“ řadách. Kromě nižšího znečištění tak sníží i provozní náklady svých zákazníků. Zároveň se tímto zmenší i česká závislost na dovozu ropy.“
Kontakty:
Jiří Jeřábek, Centrum pro dopravu a energetiku, jiri.jerabek@ecn.cz, mobil: 775692169
Dudley Curtis, Communications Manager, Transport & Environment, dudley.curtis@transportenvironment.org, tel: +32 2 893 0845,
Poznámky:
(1) Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě automobilu. 100 g CO2/km odpovídá spotřebě přibližně 3,8 l/100 km nafty, resp. 4,3 l/100 km benzínu.
(2) Skupina Volkswagen zahrnuje značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Škoda a VW.
(3) Zpráva Transport and Environment v AJ je ke stažení pro média zdarma: http://www.transportenvironment.org/
Tisková zpráva Transport & Environment v AJ zde.
http://www.transportenvironment.org/news/2010/11/carmakers-exaggerated-time-needed-for-co2-cuts
Průměrné emise v g CO2/km u osobních automobilů prodaných v EU v roce 2009
1. Fiat - 131
2. Toyota - 132
3. PSA - 136
4. Renault - 140
5. Hyundai - 141
6. Suzuki - 142
7. Ford - 144
8. Honda - 147
9. G.Motors - 148
10. Mazda - 149
11. BMW - 151
12. Volkswagen - 153
13. Nissan - 154
14. Daimler - 167
Průměr - 145.7
Zdroj: Transport & Envoronment
Ve srovnání průměrných emisí z automobilů registrovaných v jednotlivých zemích dopadli nejlépe Francouzi (134 g CO2/km) Na konci řebříčku se umístilo Lotyšsko se 177 g. Česká republika a Rumunsko byly jedinými zeměmi v rámci EU, ve kterých se spotřeba automobilů meziročně zvýšila, a to o již druhým rokem v řadě. ČR tak se svými průměrnými emisemi 156 g CO2/km (oproti 154 g v roce 2008) zaujímá až 18. místo v EU.
Dle výpočtů Transport & Environment lze více než polovinu z uvedeného průměrného snížení emisí o 5% přičíst technologickým inovacím. Další snížení emisí je zapříčiněno tím, že lidé kupovali menší a méně výkonná auta. Většina evropských výrobců aut uvedla do výroby tzv. „ekologické“ modely, u kterých byla spotřeba díky inovativním technologiím snížena až o 30%. Například řada BlueMotion od Volkswagenu má spotřebu o 27-28% nížší než srovnatelné modely z roku 2007, u Volva řada DrivE snížila spotřebu o 23-31%, či u Mercedesu BlueEfficiency o 25%-32%.
V roce 2008 schválila Evropská unie závazné cíle zvyšování efektivnosti osobních automobilů. V roce 2015 by už průměrné emise vozů prodávaných v EU neměly přesáhnout 130 g CO2/km. V současné době se na evropské úrovni dokončuje schvalování legislativy týkající se lehkých užitkových automobilů.
Jos Dings, ředitel Transport & Environment, tento vývoj komentuje slovy: „Před třemi lety automobilový průmysl argumentoval proti navrhované legislativě tím, že není schopen těchto cílů dosáhnout včas. Dnes se ukazuje, že jich výrobci dosáhnou vlastně už o několik let dříve. Nyní se ten samý průmysl snaží odsunout připravovanou legislativu, která by stanovila obdobné limity u užitkových vozů... Je čas zamyslet se nad věrohodností těchto tvrzeni.“
Jiří Jeřábek z českého Centra pro dopravu a energetiku dodává: „Osobní automobilová doprava je celosvětově velkým zdrojem emisí skleníkových plynů a dalšího znečištění. Ukazuje se však, že výrazné zvýšení efektivity automobilů není problémem, a to i v poměrně krátkém čase. Automobilky by měly začít využívat tyto technologie ve všech vozech a ne pouze v „ekologických“ řadách. Kromě nižšího znečištění tak sníží i provozní náklady svých zákazníků. Zároveň se tímto zmenší i česká závislost na dovozu ropy.“
Kontakty:
Jiří Jeřábek, Centrum pro dopravu a energetiku, jiri.jerabek@ecn.cz, mobil: 775692169
Dudley Curtis, Communications Manager, Transport & Environment, dudley.curtis@transportenvironment.org, tel: +32 2 893 0845,
Poznámky:
(1) Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě automobilu. 100 g CO2/km odpovídá spotřebě přibližně 3,8 l/100 km nafty, resp. 4,3 l/100 km benzínu.
(2) Skupina Volkswagen zahrnuje značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Škoda a VW.
(3) Zpráva Transport and Environment v AJ je ke stažení pro média zdarma: http://www.transportenvironment.org/
Tisková zpráva Transport & Environment v AJ zde.
http://www.transportenvironment.org/news/2010/11/carmakers-exaggerated-time-needed-for-co2-cuts
Průměrné emise v g CO2/km u osobních automobilů prodaných v EU v roce 2009
1. Fiat - 131
2. Toyota - 132
3. PSA - 136
4. Renault - 140
5. Hyundai - 141
6. Suzuki - 142
7. Ford - 144
8. Honda - 147
9. G.Motors - 148
10. Mazda - 149
11. BMW - 151
12. Volkswagen - 153
13. Nissan - 154
14. Daimler - 167
Průměr - 145.7
Zdroj: Transport & Envoronment
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk